Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Chovaly se ČD jako predátor? Češi vyšetřování stopli a počkají, jak rozhodne Brusel

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Nekonečné posuzování, zda České dráhy proti konkurenci na trase Praha – Ostrava použily dumpingové ceny, nabere další zpoždění. Antimonopolní úřad, který více než pět let starý případ řeší, totiž rozhodl, že se jím načas přestane zabývat a počká, jak stejný problém rozsekne Evropská komise. Ta může ČD potrestat pokutou ve výši až deseti procent z jejich ročního obratu.

Vlak pendolino Českých drah. foto: Radek Kalhous, MAFRA

Bruselští strážci hospodářské soutěže se citlivým případem zabývají už řadu měsíců a 10. listopadu oficiálně zahájili šetření, zda se státní dopravce nepokusil snížením cen pod své náklady vytlačit z lukrativní trasy konkurenci Regiojet a Leo Express.

Jen pár dnů poté přerušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) své zatím bezvýsledné šetření, které zahájil už v roce 2012 na podnět zmíněných dopravců. Stěžovali si, že České dráhy použily takzvané predátorské ceny z pozice dominantního hráče na trhu. Jízdenky na vytížené lince rázem stály o desítky procent méně a v některých případech se dostaly i pod sto korun.

Vyloučení ČD ze soutěží o rychlíky? Ťok s poslanci začali rychle přepisovat zákon

Byly to však ceny, které by státnímu dopravci nepokryly ani náklady? Antimonopolní úřad přepustil odpovědnost posoudit to Bruselu, údajně mu ani nic jiného nezbývalo.

„ÚOHS svým usnesením ze 14. listopadu správní řízení přerušil, a to až do doby ukončení řízení, které v téže věci zahájila Evropská komise. Důvodem přerušení je judikatura Soudního dvora EU, podle níž okamžikem zahájení řízení Evropské komise v téže věci ztrácí úřad pravomoc aplikovat články 101 a 102 Smlouvy o fungování EU a rovněž pravomoc aplikovat příslušná ustanovení vnitrostátního práva na ochranu hospodářské soutěže,“ popsal mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

POKUTA PRO ČD?

„Nemůžeme spekulovat o pokutách v tomto konkrétním případě. Obecně v antimonopolních řízeních je maximální pokuta 10 procent celkového obratu.“

Magdalena Frouzová, mluvčí EK

Antimonopolní úřad má už několik let k dispozici podklady od všech dopravců, kterých se spor týká. V rozhodování mu mají pomoci závěry posudku expertů z Univerzity Pardubice, kteří zkoumají data poskytnutá Českými drahami, Leo Expressem a Regiojetem. Nyní však ÚOHS vzhlíží hlavně k Bruselu.

„S Generálním ředitelstvím pro hospodářskou soutěž Evropské komise (označovaným jako DG Competition – pozn. red.) jsme v pravidelném kontaktu, nicméně uvedené šetření je zcela v jejich kompetenci, tedy včetně otázky, kdy bude ve věci vydáno rozhodnutí,“ dodal mluvčí Švanda.

Bližší časovou představu o verdiktu nenabízí ani zástupci Evropské komise, kteří vzkázali, že šetření probíhá a nemůžou v této fázi předjímat výsledek ani dobu rozhodnutí.

Jančura pozastavil soud

Jisté je však to, že „přesun odpovědnosti“ z Brna (kde ÚOHS sídlí),do Bruselu vítají i stěžovatelé, kteří i kvůli radikálnímu snížení cen ze strany Českých drah v prvních letech na trase mezi Prahou a Ostravou prodělávali desítky milionů korun ročně. Vedení Regiojetu dokonce pozastavilo žalobu podanou na České dráhy a s nadějí upírá zrak do Bruselu.

„Je to dobrá zpráva, neboť ÚOHS nic nevyšetřil ani po více než pěti letech od podání. Přitom jsme jim předali de facto účetnictví Českých drah, což v jiných případech ve sporech chybí,“ komentoval aktivitu Bruselu majitel Regiojetu Radim Jančura.

Vlak společnosti Leo Express.

Vyšetřování ČD ze strany Evropské komise pak podle šéfa Leo Expressu Petera Köhlera ukazuje na silné podezření křížového financování a predátorských cen. „Možnost podání žádosti o přerušení soudního řízení nyní zvažujeme,” dodal.

V první instanci zamítl žalobu Leo Expressu na České dráhy loni v prosinci pražský městský soud. Dopravce žádá uhrazení 419 milionů korun, které podle svého tvrzení tratil kvůli údajnému predátorskému chování Českých drah.

Samotný státní dopravce se snaží s evropskými vyšetřovateli aktivně komunikovat a poskytovat jim potřebné údaje. Minulý týden musel kvůli případu do Bruselu odletět šéf ČD Pavel Krtek.

„Trváme na tom, že se České dráhy žádného nezákonného chování nedopustily. Je ale velmi důležité s vyšetřovateli DG Competition spolupracovat,“ uvedl Krtek.

Směrem k veřejnosti ale České dráhy nikdy příliš sdílné nebyly. Odmítaly rozkrýt hospodářská čísla pro trasu Praha-Ostrava s tím, že objektivně je možné prezentovat jen výsledky dopravce jako celku.

V krajním případě, a při prokázání viny, může ČD od Evropské komise čekat citelný trest ve výši až deseti procent z ročního obratu. Pokud by šlo o obrat celé skupiny České dráhy, šlo by podle čísel za rok 2015 o 3,3 miliardy korun.

Autor: