27. září 2011 7:03 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Chystáme banku pro cool
generaci nezodpovědných

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Generální ředitel České spořitelny Pavel Kysilka | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Generální ředitel České spořitelny Pavel Kysilka | foto: ČTK
PRAHA Českou spořitelnu, největší českou retailovou banku, čeká celá řada změn. Stojí za nimi její generální ředitel Pavel Kysilka a jeho tým. Klíčovou proměnou by měl být vznik nových bank. Spořitelna od tohoto kroku mimo jiné očekává, že podchytí generaci lidí, kteří žijí „jinak“.

„Generace dnešních dětí bude velice poznamenaná žitím ve virtuálním světě, mama hotelem a nepříliš velkou ochotou přemýšlet o tom, že budou muset také někdy pracovat. Ale i tito lidé se časem stanou odpovědnějšími,“ popisuje své potenciální klienty Kysilka.

LN Nové internetové banky se v posledních týdnech a měsících snaží přetáhnout velkým hráčům na trhu jejich klienty. Mohou čistě internetové projekty uspět?
Nevěřím, že může uspět banka, která bude jen bankou na dálku a umožní jen rychlou obsluhu. Její klienti pak stejně musí jít k jiné bance, kde si sednou s tím doktorem a povídají si s ním. Nevěřím však ani tomu, že banka může jakkoli opominout, co umožňují technologie. Dříve bylo tempo technologického pokroku výrazně pomalejší, takže 60letí a 20letí neměli až tak odlišné zkušenosti. Dnes, jak jde pokrok daleko rychleji, je mladá generace více vystavená změnám, novinkám. Rozdíl mezi generacemi se proto zvětšuje. Bankovnictví to musí respektovat a rozlišovat mezi jednotlivými skupinami klientů.

ČTĚTE TAKÉ:

LN Co to pro banky znamená konkrétně?
Ukazuje se, že v české společnosti je několik velice zajímavých skupin klientů, kteří mají úplně odlišný přístup k životu, odlišný přístup ke své budoucnosti, ke stáří, ke spoření a investování, půjčování si. Mají odlišný přístup k tomu, kolikrát chtějí navštívit banku a kolikrát se chtějí obsloužit sami prostřednictvím internetu. V obou pilířích bude situace za deset let vypadat tak, že malé banky se budou moci specializovat, velké, a to je náš případ, se budou muset rozlišit dovnitř. A to velmi rychle.

LN Směřuje to tedy k tomu, že v rámci České spořitelny v budoucnu najdeme větší množství bank?
Přesně tak. Cesta, kterou jsme se vydali, je vytvořit si uvnitř banky různé typy obsluhy, nabídky produktů i komunikace. Abychom se trefili do hlavních potřeb a charakteristik lidí.

LN Konkurenční skupina Raiffeisen na Slovensku a v Česku spustila projekt Zuno, tedy jednoduchou levnou internetovou banku pro mladší generaci. Připravujete podobnou „mladou“ banku? 
Velmi seriózně to zkoumáme, protože je v Česku velká skupina lidí coby potenciálních klientů. A jsou to lidé, kteří mají rádi rychlost, mají rádi, když jsou věci cool, když je neobtěžujete složitostmi. Jsou to lidé, kteří jsou lehkomyslnější ke své budoucnosti, většinou nespoří, neinvestují, rádi si na všechno půjčují, rádi chtějí mít všechno hned. Na tuto skupinu lidí se opravdu bedlivě díváme, máme je změřené a spočítané, bavíme se s nimi a díváme se na to, jaký mají pro nás obchodní potenciál. Ještě jsme se nerozhodli, zda do toho půjdeme se speciální bankou v bance, nebo jestli je umíme obsloužit zevnitř banky.

LN Dříve se banky takovým lidem vyhýbaly. Čím jsou pro vás zajímaví lidé, kteří nespoří, chtějí si půjčovat, ale příliš nehledí do budoucnosti a jsou lehkomyslní?
Přesně na to si nyní odpovídáme. Když je tam vyšší rizikovost, musíte být schopný riziko spočítat, musíte na nich nějak vydělat, ale nemůžete vydělat na celé škále produktů, protože to jsou lidé, kteří si těžko - a to v jakékoli fázi života - koupí nějaký investiční produkt. Ani jejich úspory nejsou příliš velké. Ale dá se s nimi pracovat. Musíte být pohodoví, umět je zaujmout, chytit za srdce. Nyní se zaměřujeme na to, jaký obchodní potenciál z těchto lidí může být. Pochopitelně nejsme jediní, kdo si toho všiml a seriózně se tím zabývá. Po celém světě už bylo několik projektů zaměřených na tento typ lidí, protože jich je hodně a současnost přispívá k tomu, že jich přibývá. Několik projektů ve světě bylo úspěšných, některé neúspěšné a některé jsou s otazníkem.

LN Co se ve společnosti změnilo, že jste tlačeni do budování jiné banky? To nemůže být jen nástupem nových technologií?
Tradiční bankovnictví z povahy věci není úplně levná záležitost pro toho, kdo ho dělá. Systémy a bezpečnost, které musíte zajistit, jsou velmi drahé. Nový typ klientů nevyužije všechny služby, které banka může poskytnout. Zjistíte, že byznys s nimi by nebyl ziskový. Takže to vypadá, že pro takové lidi je potřeba postavit novou banku na zelené louce, která z povahy věcí bude velice levná, abyste na té skupině klientů vůbec vydělal. Mají totiž minimální vklady, nekupují si penzijní připojištění ani pojištění, a spíš utrácejí. Tradiční banky tady vždycky budou, ale ty dvě skupiny se nikdy nesejdou. Budou se vždy míjet, protože banka, pokud začne tyto lidi obsluhovat v tradiční síti, na nich bude prodělávat. A pokud tito lidé přijdou fyzicky do banky, nebudou se tam cítit dobře. Budou zklamaní z délky vyřizování toho, co potřebovali, z důkladnosti, prostě ze všeho.

LN Lidí volajících po jiném typu bankovnictví, než je to tradiční, přibývá. Budou současní 15letí stejní i ve 30 letech?
Docela důkladně měříme českou populaci, takže máme data, ze kterých při těchto projekcích vycházíme. Zjistili jsme, že člověk je schopný přejít z jednoho archetypu do druhého. Mění se to s věkem. Když se lidé ožení a mají rodinu, stávají se docela odpovědnými hospodáři. Některé životní situace ve vás brnkou na jinou strunu, jež ve vás dosud nezněla. Někdo zůstane do důchodu lehkovážným spotřebitelem. Jsou ale i tací, kteří se do 30 chovají jako typický příslušník takové skupiny, nemyslí do budoucna, jen si užívají spotřeby a jakmile navlečou snubní prstýnek a zakňourá jim dítě v peřince, zjišťují, že se změnili. A tyto migrace jsou docela masové. Určitě generace dnešních dětí bude velice poznamenaná žitím ve virtuálním světě, mama hotelem a nepříliš velkou ochotou přemýšlet o tom, že budou muset také někdy pracovat. Ale i tito lidé se časem stanou odpovědnějšími.

LN Ale oproti dnešním třicátníkům či čtyřicátníkům zůstanou stále nakloněni technologiím...
Ano, technologie jim zůstanou napořád a budou schopni absorbovat i technologie nové. Protože to je generace lidí, která vyrůstala na změnách. Budou schopni změny velmi snadno absorbovat až do staršího věku a budou rozlišovat, jaké služby chtějí dělat sami, protože je to navíc baví, a zároveň budou zvažovat, kdy si za bankéřem chtějí zajet.

CELÝ ROZHOVOR ČTĚTE V SOBOTNÍM VYDÁNÍ LN

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na Lidovky.cz