Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Chytrý mobil za korunu se může prodražit

Ekonomika

  14:44
PRAHA - Podobně jako výrobci či prodejci elektroniky reagují na stále nižší ceny chytrých telefonů i mobilní operátoři. Právě ti jsou jako jediní schopni nabídnout chytrý telefon za zlomek ceny nebo třeba za korunu. Ne vždy se to ale zákazníkům vyplatí a často mohou cenu telefonu přeplatit o desítky tisíc korun.

Chytrý mobilní telefon N9 od firmy Nokia. foto: Reuters

Pokud si totiž zákazník pořídí chytrý telefon od mobilního operátora za 1 korunu nebo podobně nízkou částku, zaváže se k placení obvykle dost vysokého měsíčního poplatku. Ten pak musí zaplatit každý měsíc, a to i kdyby provolal méně.

INFOGRAFIKA:


"Uživatel je v takovém případě vždy vázán smlouvou na konkrétní časové období, během kterého musí platit určitý paušál bez ohledu na to, zda službu používá," potvrzuje konzultant společnosti A. T. Kearney, Jiří Donát.

Závazek na léta
U největšího tuzemského operátora Telefóniky musí zákazníci částku platit po dobu dvou let, u T-Mobilu jsou pak smlouvy s chytrým telefonem za korunu na dobu dvou nebo tří let. Telefon za korunu se tak může zákazníkům pořádně prodražit.

Například chytrý mobil Samsung Galaxy mini vyjde v e-shopu na zhruba 2880 korun. Pokud ho zákazník chce od Telefóniky za 1 korunu, musí po dobu dvou let zaplatit každý měsíc minimálně 650 korun. Za dva roky tak zaplatí 15 600 korun. Pokud chce zákazník dostat za 1 korunu dražší telefon, musí se zavázat k měsíčnímu placení ještě mnohem vyšších částek, které jdou do tisíců korun.

ČTĚTE TAKÉ:


Podobné je to pak i u dalšího tuzemského operátora T-Mobilu. Aby zákazník dostal za korunu například chytrý telefon Nokia 5230, musí každý měsíc po dobu tří let platit minimálně částku 1200 korun. Za tři toky tak zaplatí téměř 30 tisíc korun. Tento telefon přitom koupí v internetovém obchodě za cenu zhruba 2400 korun.

Zaplatíte za telefon několikrát?
Samotní operátoři se však ohrazují, že jejich nabídky jsou výhodné. "Zákazník platí standardně za služby, které od nás využívá, amy mu k tomu navíc nabídneme telefon za velmi výhodnou cenu. Nic tak nepřeplácí," říká Blanka Vokounová z Telefóniky a její slova potvrzuje i mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

"Je logické, že nejnižší cenu zaplatí zákazník se smlouvou na dobu určitou a vyšším měsíčním plněním. Ovšem rozhodně to neznamená, že by zaplatil telefon několikrát," říká Kemrová.