Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Čí je nafta za miliardu, která přijíždí z Bavorska? Ve vzduchu visí žaloba na Česko

Ekonomika

  6:00
TŘEMOŠNÁ - Na železniční stanici v Třemošné u Plzně se bude v pátek ráno slavit za účasti českého premiéra či německého velvyslance. Podařilo se přivézt první vlak s nouzovou naftou, o níž se stát dva roky strachoval. Vyhráno není: do Česka může přilétnout žaloba zpochybňující vlastnictví paliva.

Plnění vlakových cisteren ve skladu v německém Kraillingu. Na snímku šéf správců rezerv Pavel Švagr. foto: SSHR

Nafta za více než miliardu korun, kterou do Česka postupně přiveze sedmdesát vlaků, je totiž stále živým dědictvím po firmě Viktoriagruppe, která se před svým krachem starala v německém Kraillingu o část českých nouzových zásob.

Její insolvenční správce Mirko Möllen nikdy neuznal, že 80 milionů litrů nafty, které se mají postupně vracet do Česka, skutečně patří našemu státu. Tvrdil, že se palivo mohlo v nádržích smísit s hmotou firmy Viktoriagruppe. Ve smlouvě o prodeji německého areálu z července tohoto roku si vymínil právo se o naftu do roku a půl od podpisu smlouvy začít soudit.

Vlak s českou naftou si pospíšil, ‚uvězněné‘ palivo už dovezl k Plzni

Ačkoliv neexistují žádné známé doklady o tom, že by v nádržích u bavorského městečka Krailling byla uskladněná jiná než česká nafta, právně může nastat nepříjemný problém. Insolvenční správce Mirko Möllen by případným vítězstvím v soudním sporu a následným inkasováním peněz za naftu mohl dosáhnout navýšení takzvané konkursní podstaty, z níž se vyplácí peníze věřitelům firmy a bývá zvykem, že se od její hodnoty odvíjí i jeho odměna.

Nikdo si však nyní netroufá odhadovat, zda z jeho strany určovací žaloba do Česka přiletí, nebo ne. Faktem je, že Möllen v únoru tohoto roku pouze povolil odvoz strategického paliva, nikdy se však nevzdal jeho vlastnictví. Ostatně, dlouho se vzpíral i samotnému odvezení.

„Výše pohledávek, jež mají být za Správu státních hmotných rezerv (SSHR) přihlášeny do soupisu pohledávek, je přitom přímo spojena s otázkou, zda a v jakém rozsahu je SSHR vlastníkem zásob nafty, což nemusí být otázka, na kterou lze odpovědět jen ‚ano‘, či ‚ne‘, jelikož v úvahu přichází i spoluvlastnictví Viktoriagruppe a SSHR,“ uvedl loni na podzim Mirko Möllen pro Lidovky.cz.

Plnění vlakových cisteren ve skladu v německém Kraillingu.
Plnění vlakových cisteren ve skladu v německém Kraillingu.

Šéf správy rezerv Pavel Švagr tvrdí, že klíčové bylo dostat naftu do Česka, což byl podle něj velmi složitý vyjednávací i logistický proces. Minimálně část paliva už je v Kraillingu bez obměny skoro sedm let a hrozí mu degradace.

Podle Švagra je v třístranné dohodě podepsané v červenci spor o naftu jasně popsán novým majitelem skladu (Krailling Oils Development), správou rezerv a insolvenčním správcem.

FAKTA O KAUZE

  • Viktoriagruppe pro Správu státních hmotných rezerv (SSHR) od roku 2004 zajišťovala skladování a obměnu části nafty, kterou musí mít Česko k dispozici pro krizové situace.
  • Zásoby uložené u Viktoriagruppe byly zhruba na dva a půl dne. Od roku 2010 měla navíc firma povoleno skladovat naftu i v německém Kraillingu.
  • Kvůli finančním problémům firmy na podzim v roce 2014 odvezla SSHR zásoby nafty ze tří českých skladů Viktoriagruppe. Firma se v prosinci roku 2014 sama poslala do úpadku. Insolvenční správce Mirko Möllen následně české zásoby zablokoval, mimo jiné kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám a nejasnostem kolem vlastnictví paliva.
  • Největším věřitelem Viktoriagruppe je Česko. Nárokuje si nejen naftu ale i zhruba 600 milionů korun za nezaplacené daně a další poplatky.
  • V únoru 2016 povolil správce odvoz české nafty. Zároveň nepotvrdil vlastnictví českého státu a nevzdal se možnosti následně vymáhat palivo soudně.
  • V červenci téhož roku koupila německý sklad firma Krailling Oils Development. Součástí dohody bylo i vyskladnění české nafty.
  • Do Česka ji přiveze zhruba 70 vlaků, jezdit by měly asi dvakrát týdně. Cena transportu, který zajišťují státní společnosti Čepro a ČD Cargo, nemá překročit částku 60 milionů korun.

„Jsem přesvědčený o tom, že patří nám. Insolvenční správce nikdy nezpochybňoval to, že jsme za naftu zaplatili. Tvrdí, že mohlo dojít ke smísení s palivem Viktoriagruppe. My jsme si však v Kraillingu od této firmy pronajali celý areál a nikdy se neprokázalo, že by v něm byla jiná než naše nafta,“ argumentuje předseda Švagr.

Na zaplacení zhruba 80 milionů litrů nafty, o něž zaměstnanci Viktoriagruppe v Německu pečovali, má jeho úřad faktury. Dnes už zkrachovalá firma palivo pro správu rezerv nakupovala na základě takzvané záměnové smlouvy z roku 2010.

Pro lepší pochopení, o jaký šlo obchod: firma Viktoriagruppe si odvezla státní ropu ze zásobníku státní firmy Mero v Nelahozevsi a na oplátku, na základě výše zmíněné smlouvy, místo ní naplnila odpovídajícím množstvím nafty nádrže v Kraillingu. To je oněch 80 milionů litrů paliva v hodnotě 1,2 miliardy korun, které mají postupně dorazit do Česka.

Šéf správy rezerv, která spravuje nouzové zásoby státu pro krizové situace, je přesvědčený, že dohoda zaručující alespoň příjezd nafty do země, je úspěch.

„Kdybychom šli s insolvenčním správcem do soudního sporu, který by mohl trvat několik let, nafta by ve skladu mohla degradovat. Je samozřejmě otázkou, jak se nyní insolvenční správce rozhodne. O tom však nechci spekulovat,“ říká Švagr.

Jeho úřad už insolvenčnímu správci zaplatil část skladovacích poplatků za to, že česká nafta zůstávala v německých nádržích i po vyhlášení insolvence na začátku roku 2015. Jde o peníze, které by platil za standardní péči i firmě Viktoriagruppe.

Česko už uhradilo třetinu z dlužných peněz, sumu v řádu stovek tisíc eur, byť správce Möllen nikdy české vlastnictví nafty neuznal. „Tyto peníze mu ale náleží,“ dodává Švagr.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...