9. srpna 2014 11:27 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Cidery letos drtí trh, prodej
pivních limonád naopak klesá

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Cider - ilustrační | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Cider - ilustrační | foto: hostthetoast.com
PRAHA Prodej radlerů, tedy směsí ovocné šťávy a piva, už druhým rokem klesá. Česko se zatím zdaleka nestalo trhem srovnatelným s Německem nebo Rakouskem, kde tyto pivní limonády tvoří zhruba deset procent celkové produkce piva. Letos v Česku místo radlerů zažívají mnohem větší růst zkvašené jablečné mošty – cidery. Přestože tento nápoj, obsahující kolem čtyř procent alkoholu, nemá s pivem nic společného, výrobou a distribucí se často zabývají pivovary.

Značky jako Somersby, Kingswood nebo Carling vtrhly do Česka a přidaly se tak k původním zdejším výrobcům. A ukazuje se, že reklama a podpora tohoto druhu pití zatím na spotřebitele zabírá. Podle zjištění společnosti Nielsen, která se zabývá průzkumem trhu, klesl letos v obchodech (restaurace Nielsen nesleduje – pozn red.) od ledna do května prodej ochucených piv – radlerů – oproti stejnému období loňska o 35 procent (z 83,7 tisíce hektolitrů na 54,3 hektolitry). Prodej ciderů však ve stejném období vzrostl o 403 procent (z 536 hektolitrů na 2,7 tisíce).

„I když v pivní kategorii stále hraje prim ležák plzeňského typu, díky novinkám se podařilo přilákat pozornost a získat sympatie i konzumentů nepivařů,“ uvedla Kateřina Krásová, mluvčí Plzeňského Prazdroje, který u nás od loňska prodává cider Kingswood. Na propad zájmu o radlery ukazuje i takzvaný GfK Spotřebitelský panel, ve kterém agentura GfK průběžně vyhodnocuje nákupní chování na vzorku dvou tisíc domácností. „Složení nákupního košíku pivařů se změnilo – hit posledních let – beermixy (radlery) zaznamenaly velký pokles, a to zejména kvůli výraznému poklesu počtu kupujících domácností. Na druhou stranu se výrazně zvýšila obliba pivních speciálů,“ komentuje výsledky šetření za letošních pět měsíců Vladimíra Šebková z GfK.

ČTĚTE TAKÉ:

Pravda je, že cidery rostou z malých čísel, jejich prodej teprve postupně narůstá. Ale radlery na tom jsou podobně. Obě kategorie jsou v porovnání s pivním trhem o velikosti 15 milionů doma prodaných hektolitrů trpaslíkem. Skutečnost, že se do oboru ciderů pustily největší pivovarnické skupiny a vynakládají miliony na reklamu, nasvědčuje dalšímu růstu zájmu o zkvašené mošty.

Prvním z pivovarů, které nastoupily na český tehdy velmi malý trh ciderů, byl Budějovický Budvar. V roce 2012 začal dovážet a u nás distribuovat cider dánské značky Somersby, který patří pivovarnickému koncernu Carlsberg. Prodeje letěly nahoru a loni se přidal lídr českého pivního trhu Plzeňský Prazdroj se svým Kingswoodem. Stáčí ho v Česku, ale mošt jako základní surovinu zatím dováží z Nizozemska. Kromě točeného je už k mání i v lahvi. Letos přispěchala trojka pivního trhu Pivovary Staropramen se značkou Carling, kompletně dováženou z Velké Británie od stejnojmenného sesterského pivovaru ze skupiny Molson Coors.

Výrobců a prodejců cideru je v Česku víc. Ještě před příchodem ciderů od pivovarů se úspěšně etablovaly tuzemské firmy jako Cidrerie (značka Cidre premier), rodinná farma Vendy ranch se značkou Rossbach nebo společnost F. H. Prager. „Velký zájem byl už před čtyřmi lety, když jsme začínali. Ale v posledních dvou letech jde o dramatický růst prodeje, letos obzvlášť,“ hodnotí tento byznys Ondřej Frunc, spoluvlastník firmy F. H. Prager.

Miroslav Petr
  • 2Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!