9. března 2010 15:28 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Čína chce protáhnout
vysokorychlostní železnici až do Evropy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Čínský rychlovlak CRH3 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čínský rychlovlak CRH3 | foto: ČTK
PEKING Z Pekingu do Londýna vlakem za dva dny, taková by mohla být budoucnost podle plánů čínské vlády, která se chystá v příštích deseti letech prodloužit svou vysokorychlostní železnici do dalších 17 zemí. Cílem budování nových tratí, které mají směřovat především do asijských států, ale i dále do Evropy, je především zajištění surovin pro čínské hospodářství.

Podle deníku South China Morning Post by měly v následujících deseti letech vzniknout tři vysokorychlostní železniční sítě spojující Čínu s dalšími zeměmi.

První trasa povede z čínské provincie Chej-lung-ťiang na sever přes Mongolsko a Rusko do západní Evropy, patrně až do Británie.

Čínské dráhy

Čína má v současné době největší vysokorychlostní železniční síť na světě. Podle internetové encyklopedie Wikipedia její délka přesahuje 3000 kilometrů.

Nejrychlejší vlak světa, Harmony Express, dosahující rychlosti 400 kilometrů v hodině, jezdí od loňska mezi městy Wu-chan a Kanton.

Druhá plánovaná, západní trasa začíná v Urumči, metropoli čínské Ujgurské autonomní oblasti Sin-ťiang, a pokračuje přes střední Asii, včetně Kazachstánu, Uzbekistánu a Turkmenistánu, dále do Pákistánu, Íránu, Turecka a Německa.

Třetí trasa zahrnuje jihovýchodní Asii a vede z čínského Kchun-mingu v provincii Jün-nan do Vietnamu, Thajska, Malajsie, Singapuru, Barmy a Indie.

Podle internetových médií by vlaky, jejichž rychlost by měla přesahovat 320 kilometrů v hodině, mohly konkurovat letecké dopravě. Cílem Číny je ale především efektivnější doprava surovin pro rychle se rozvíjející čínskou ekonomiku. Za investice do rozvoje železnice v Barmě má již prý Čína například slíbené lithium, užívané k výrobě baterií.

"Naším cílem je, aby se tyto vlaky pohybovaly téměř tak rychle jako letadla," uvedl Wang Meng-šu, člen čínské strojírenské akademie a poradce čínských vnitrostátních vysokorychlostních železnic.

Podle britského tisku je možné, že pasažéři nasednou v Londýně na vlak a za pouhé dva dny budou v Pekingu, který je vzdušnou cestou vzdálen 8100 kilometrů. Doba letu mezi oběma metropolemi je deset hodin. Cestující pak budou moci pokračovat do Singapuru, vzdáleného 10.800 kilometrů, kam dorazí z Londýna za tři dny.

  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz