Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Luxusní auta jsou prý v Číně předražená

Ekonomika

  7:00
PEKING - Zahraničním automobilkám plynou neúměrné zisky z prodeje luxusních vozů dovážených do Číny, a proto by měly čelit vyšetřování v souvislosti s ochranou hospodářské soutěže.

Audi Q5 foto: Reprofoto

Napsala to státní tisková agentura Nová Čína. Podle agentury Reuters může jít o varování zahraničním výrobcům aut před takovými praktikami. V Číně se v posledních týdnech dostali pod drobnohled regulačních úřadů zahraniční výrobci mléčné výživy a farmaceutické společnosti, především kvůli cenám svých výrobků na domácím trhu. Čínská policie mimo to obvinila britského výrobce léků GlaxoSmithKline z korupce.

Nová Čína uvedla, že po vyšetřování toho, jak zahraniční společnosti působící v jiných sektorech oceňují své výrobky, se kontroverzním tématem stala cena dovážených aut. Analytici ale podle Reuters nepředpokládají, že se zahraniční výrobci stanou dalším cílem regulátorů.

Klíčový trh

Čína se pro výrobce luxusních vozů stala klíčovým trhem. Podle odhadů se jich tam v následujících sedmi letech každoročně prodá 2,7 milionu, a země tak předstihne Spojené státy coby dosavadní jedničku v tomto segmentu trhu.

Nová Čína ve svém článku uvedla, že některé dovážené vozy jsou v Číně dvakrát dražší než v zámoří. Odvolala se přitom na jistého pana Čchü, který si prý v Kanadě koupil Audi Q7 za 78 000 kanadských dolarů (1,48 milionu Kč). V Číně stejné auto viděl na prodej za milion jüanů (3,2 milionu Kč).

ČTĚTE TAKÉ:

Podobné cenové rozdíly existují podle čínské agentury také u některých blíže neupřesněných modelů landroverů od firmy Jaguar Land Rover Automotive nebo v případě vozu BMW X5. Zdroj svých informací o cenách ale agentura neupřesnila.

Německý výrobce luxusních automobilů Audi, který je součástí automobilového koncernu Volkswagen, uvedl, že ceny vozů v Číně jsou při zohlednění daní a dalších faktorů srovnatelné s dalšími zeměmi. Automobilka přitom upozornila, že vozy prodávané za základní cenu jsou v Číně obvykle vybavenější než základní modely v Německu.

Sušené mléko

Podle Ja-le Čanga z analytické společnosti Automotive Foresight byly ceny sušeného mléka zásadnějším problémem, protože problematika se dotýkala rodin. Luxusní vozy jsou ale něco jiného - někteří lidé v Číně mají hodně peněz a na vysokých cenách jim prý nezáleží.

Reuters napsal, že sazba na vozy dovážené do Číny je na všechny typy vozidel stejná a činí 25 procent. Na ceně se navíc podílí daň z přidané hodnoty ve výši 17 procenta a spotřební daň, která se odvíjí od velikosti motoru.

Podle generálního tajemníka čínské asociace pro osobní vozy Žao Taa je prodej dovážených aut v Číně o 30 procent ziskovější, než je celosvětový průměr. Agentuře Reuters ale později sdělil, že za názory v článku Nové Číny může zčásti stát i skutečnost, že někteří domácí výrobci aut závidí zahraničním značkám jejich zisky.

Autoři: ,