Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Čína se stává druhým Hollywoodem. A zřejmě Spojené státy předstihne

USA

  6:18
PEKING - Ročně odtud vzejde na 5000 nových filmů. Jsou zde stále větší studia. Peking je novou Mekkou filmu. A Spojené státy se s tím snaží vyrovnat, píše italský týdeník L´Espresso.

Hollywood - ilustrační foto foto: Reuters

Již desítky let, pokaždé, když hollywoodská studia pořádají propagační turné hvězd u příležitosti nového filmu, se opakují metropole, kam zamíří. Stálicí je Londýn, pak Paříž a Berlín, postupně se připojily Tokio a Sydney, někdy i Soul a Moskva.

Johnny Depp ve filmu Transcendence

Když však koncem března studio Warner Bros mělo prezentovat film Transcendence a zjistilo, že protagonista Johnny Depp má jen několik volných dní, nezaváhalo a vyslalo ho do Pekingu. Během své 48hodinové první návštěvy Číny měl herec co dělat: hrdě vystavoval na odiv své tetování inspirované čínským básníkem Aj Čchingem, chlubil se znalostí základů čínského písma a dával najevo, jak si cení místní kuchyně. Nakonec však Transcendence přinesla v Číně jen 15 milionů dolarů (asi 300 milionů korun), stejně tolik, jako ve Spojených státech.

Captain America: Návrat prvního Avengera

Lépe na tom je film Captain America: Návrat prvního Avengera. Také v tomto případě se konala rituální návštěva představitelů hlavních rolí, Chrise Evanse, Samuela Jacksona a Scarlett Johanssonové v čínské metropoli. V tomto případě se úsilí vyplatilo: film za první víkend vydělal 39 milionů dolarů (780 milionů korun) a za dalších deset dní více než 100 milionů (asi dvě miliardy korun). Tento bezprecedentní výsledek vedl mnohé fanoušky k tomu, že se na internetu a v místních médiích tázali, kdy uvidí světlo světa Captain China o superhrdinovi, který by bojoval proti korupci v jejich vládě.

Čína jako neexistující trh

V očích Hollywoodu byla Čína ještě před deseti let neexistujícím trhem. Nyní však v této zemi filmy vydělávají stále více, zatímco ve Spojených státech sektor stagnuje. V prvním čtvrtletí letošního roku stouply v USA příjmy z filmů o šest procent, zatímco v Číně o 30 procent a překročily jednu miliardu dolarů. A to není zdaleka konec: každoročně tu vznikne 5000 nových filmů, a tak lze počítat s tím, že v roce 2017 nastane situace, která byla ještě před několika lety nepředstavitelná: Čína předstihne Spojené státy. A pokud se předpoklady potvrdí, v roce 2023 bude Čína ročně vyrábět dvakrát více filmů než USA.

Hollywood však může klidně spát: ve Spojených státech je tendence sice klesající, ale jeho továrny na sny nadále produkují filmy, které oslovují ostatní svět.

Čínská konkurence však poroste: cílem místních úřadů není prostý růst počtu promítaných filmů a příjmů z nich, ale také růst místní produkce. Prezident Si Ťin-pching chce učinit z Číny mnohem více než jen obrovskou manufakturu na filmy - spoléhá i na soft power, tedy na schopnost, jak vysvětluje harvardský politolog Joseph Nye, získat to, co chce, spíše díky přitažlivosti než donucováním. Prezident rovněž vyzval k růstu konkurenceschopnosti a vlivu čínské kultury na mezinárodní scéně.

Držitel Oscara a ekologický aktivista Leonardo di Caprio nejprve podporoval...

K dosažení tohoto politického cíle nestačí úspěchy fungující pouze na čínském trhu, je třeba zopakovat takové fenomény, jako byl film Tygr a drak režiséra Anga Leea ověnčený čtyřmi Oscary, který ve světě vydělal 213 milionů dolarů (4,26 miliardy korun). K tomu vede několik cest. První je vybudování odpovídající infrastruktury: mimořádně roste počet kin, ale také studií. Jde například o filmový komplex Oriental Movie Metropolis jednoho z nejbohatších Číňanů Wang Ťien-lina ve městě Čching-tao na polovině cesty mezi Pekingem a Šanghají. Vzniká tu největší a nejmodernější kinematografické studio ve světě, kde bude možné produkovat sto projektů ročně. Bude se tu pořádat filmový festival, bude tu několik hotelů a jachtařský klub. Wang Ťien-lin chce investovat osm miliard dolarů (160 miliard korun). A aby tomu všemu dodal světovosti, pozval sem Nicole Kidmanovou, Christopha Waltze, Johna Travoltu, Catherine Zeta-Jonesovou a Leonarda DiCapria. "Je to začátek nové éry," komentoval to slavnostně Travolta.

Sezona koprodukčních snímků

Letos je sezona koprodukčních snímků: jen v posledních týdnech jich bylo oznámeno půl tuctu. China Film Group se rozhodla investovat do dvou projektů společnosti Legendary Pictures: do filmu Seventh Son s Jeffem Bridgesem a snímku Warcraft vycházejícího ze stejnojmenné videohry. Oznámila rovněž, že společně se společností Paramount vyrobí akční film ve 3D vycházející ze života Marka Pola. Shanghai Media Group podepsala smlouvu se studiem Disney a Huayi Bros investovala 150 milionů dolarů (tři miliardy Kč) do společnosti vedené Jeffem Robinovem, bývalým šéfem Warner Bros.

Oceněný režisér Quentin Tarantino

V zemi tisíciletého císařství, válek a mýtů, jimiž se lze inspirovat, příběhy nechybějí, ale jsou tu jiné překážky. "Problémem nejsou peníze," říká prezident Huayi Bros Wang Čung-ťün. "Co potřebujeme, to jsou talenty," dodává. Je tu také jazykový problém. Mnohem horší je však problém cenzury, který nutí četné režiséry, aby se uchylovali ke komediím či historickým filmům plným alegorií, které západní diváci nedokážou pochopit. Každý film promítaný na čínském území musí být schválen cenzorským úřadem. Tak byl například zakázán film Nespoutaný Django Quentina Tarantina, údajně kvůli přílišnému násilí, ve skutečnosti však šlo o to, že cenzuře nevyhovoval příběh sám o sobě, příběh otroků bouřících se proti svým pánům. Zakázaná jsou témata korupce, prostituce. Něco o tom ví Ťia Čang-kche, jehož film Dotek hříchu západní kritika nadšeně uvítala, ale v Číně nevyšel ani na DVD.

Autoři: ,