13. června 2011 19:57 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Číňané už dálnice v Polsku
stavět nebudou, neplatí lidem

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Čínský dělník | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čínský dělník | foto: Shutterstock
VARŠAVA Čínská firma Covec, která měla v Polsku postavit dva úseky dálnice, jež v budoucnu spojí Varšavu s Německem, o zakázku přišla. Polské ředitelství silnic a dálnic (GDDKiA) v pondělí oznámilo, že odstupuje od smlouvy s firmou a bude od ní chtít odškodnění ve výši okolo 741 milionů zlotých (přes 4,5 miliardy korun).

Firma Covec předloni ve výběrovém řízení vyhrála díky tomu, že GDDKiA nabídla, že dva dálniční úseky v délce necelých 50 kilometrů postaví za 1,3 miliardy zlotých (osm miliard korun). Její nabídka byla o několik desítek procent nižší, než s jakou přišla konkurence. Nicméně stavba dvou dálničních úseků se v polovině května prakticky zastavila, protože konsorcium v čele s čínskou společností neplatilo subdodavatelům. Dluží jim odhadem desítky milionů zlotých.

Kvůli dluhům stavba stojí

Číňané ředitelství silnic a dálnic minulý týden navrhli, že dálniční úseky dostaví, ale budou za to chtít víc peněz. Tvrdili, že musejí zvětšit rozsah stavebních prací. GDDKiA na tento návrh nepřistoupila. Zástupci Covec si stěžovali, že GDDKiA neplatí včas a že se musela potýkat s nečekanými komplikacemi na trhu. Podle náměstka ředitele GDDKiA Andrzeje Maciejewského vše bylo podle pravidel. "To dodavatel si musí udělat kalkulaci kurzovního rizika, nebo změn ceny stavebních materiálů," dodal Maciejewski.

GDDKiA nyní bude muset vybrat novou firmu, která dálniční úseky postaví. Polský premiér Donald Tusk řekl, že stavební práce by tam měly být obnoveny do konce července. "Chceme dokončit ten dálniční úsek tak rychle, jak to bude možné," uvedl Tusk.

Podle plánů polské vlády by dálniční spojení mezi Varšavou a německou hranicí mělo vzniknout do fotbalového mistrovství Evropy, které za rok pořádá Polsko společně s Ukrajinou. Dálnice A2 má propojit Poznaň a Varšavu, tedy dvě pořadatelská města. Pokud nevznikne včas, čeká fotbalové fanoušky nebezpečná jízda po úzkých a ucpaných silnicích.

Majitelem firmy Covec je China Railway, která je hlediska tržeb třetí největší stavební společností na světě. Vedení Covec zakázku v Polsku považovalo za "propustku" na trh v Evropské unii.

Lidovky.cz, ČTK
  • 5Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz