24. července 2015 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Co chrání pendolino? Rychlobrzda
či plášť pro náraz ve 250 km/h

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Z pendolina muselo být několik lidí vyproštěno. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Z pendolina muselo být několik lidí vyproštěno. | foto: ČTK
PRAHA/STUDÉNKA Před dvanácti lety přišlo do vozového parku Českých drah první pendolino. Moderní a dobře zabezpečený vlak. Ve středu jednu ze sedmi souprav potkala tragédie na železničním přejezdu u Studénky. Jaké šance má pendolino v podobných situacích? Co všechno vás v takovém vlaku chrání?

Státní dopravce tyto soupravy považuje za jedny z nejbezpečnějších, které vlastní, byť třeba mladší vlaky RegioShark či RegioPanther jsou vzhledem ke svému stáří a novějším požadavkům o něco lépe chráněné.

Bezpečnostní prvky pendolina – když vynecháme traťové jištění – se dělí na aktivní a pasivní. Logicky nejznámějším reprezentantem první skupiny je brzda. Pro strojvedoucího je to v podstatě jediný nástroj, kterým může zabránit srážce či alespoň zmírnit jeho následky.

Pendolino má třecí kotoučové brzdy ovládané elektropneumaticky. Stroj využívá také magnetické kolejnicové brzdy.

„Pro vlaky s rychlostí 160 km/h se běžně využívá zabezpečená brzdná vzdálenost až dva tisíce metrů. V případě nouze je ale cílem dosáhnout co nejkratší brzdné dráhy. I při použití rychlobrzdy a všech brzdových systémů je ale délka brzdné dráhy v řádech stovek metrů,“ popisuje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle dostupných informací odpovídala brzdná dráha vlaku při tragédii ve Studénce spíše tomu, že strojvůdce takzvanou rychlobrzdu pravděpodobně nepoužil. Šlo by o nastavení do krajní polohy brzdy.

Pendolina mají podle ČD systém brzdění pro vysoké rychlosti až 230 km/h či dokonce 250 km/h, pro níž byl obecně tento typ vyvinutý a využívá se například v Itálii. 

V ochraně cestujících je ale důležitá i pasivní ochrana.

„Skříň vlaku má v čelní části absorbční prvky které mají eliminovat část energie při nárazu. Je konstruována s vysokou tuhostí. Všechny tyto parametry odpovídají normám a zvyklostem pro vysokorychlostní vlaky v 90. letech,“ vysvětluje mluvčí drah Šťáhlavský.

Řidič polského kamionu stačil před střetem  s pendolinem pouze popojet
Pendolino smetlo kamion stojící na železničním přejezdu.
Lidovky.cz
  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz