Výraz „modrej pupek“ znamená řidič autobusu, „salón“ je pak prostor po cestující ve vozech metra. Stovky dalších výrazů shromáždili autoři František Prošek a Pavel Adámek do brožované knihy, která vyšla v nákladu dvou tisíc kusů.
Doplňují ji humorné kresby Kateřiny Perglové. Není to ostatně poprvé, co se dopravní podnik rozhodl marketingově prodat specifickou mluvu svých zaměstnanců obsluhující v Praze metro, autobusy a tramvaje. V létě roku 2015 například rozmístil ve svých vozech plakáty od výše zmíněné kreslířky s jednotlivými výrazy.
ROZUMÍTE SLANGU PRAŽSKÝCH DOPRAVÁKŮ? VYZKOUŠEJTE SI KVÍZ |
Nové vydání obsahuje oproti tomu předešlému i řadu nových výrazů.
„Vydali jsme jej pro velký zájem z řad zaměstnanců a veřejnosti. Při sběru podkladů se formou ankety zúčastnilo několik stovek příznivců pražské MHD,“ vysvětlil šéf marketingu dopravního podniku Josef Voltr.
Brožura je k dostání v informačních centrech dopravního podniku a část byla rozdána ve firmě.
Poprvé se slangovým výrazům pražských dopraváků začal věnovat Kroužek přátel městské dopravy, který v roce 1975 vydal interní tisk Slangové a zvláštní výrazy pražských dopraváků, připomíná článek Zdeňky Tiché v časopise Naše řeč. V roce 1982 pak vyšlo první vydání Slangu pražských dopraváků připravované.
Pavlem Adámkem a Františkem Proškem. Druhá edice Slangu pražských dopraváků bylo vydáno v roce 2001 pod patronátem dopravního podniku.