31. května 2011 7:15 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Co nám provedli Němci, by
tady neprošlo, říká šéf Škody

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Josef Bernard, generální ředitel Škoda Transportation. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Josef Bernard, generální ředitel Škoda Transportation. | foto:  František Vlček, MAFRA
Společnost Škoda Transportation bývá obviňována, že soutěže na nákup vlaků a tramvají v Česku bývají pro ni "ušité na míru". Její generální ředitel Josef Bernard to v rozhovoru pro Lidové noviny popírá a naopak upozorňuje na zkušenost z Německa. "To, co se nám stalo při soutěži na nákup tramvají v Rostocku, by v Česku nikomu neprošlo," dodává. Škodu ale v současnosti zaměstnává zejména kauza její lokomotivy zadržené exekutory ve Vídni.

LN Druhá strana aktuálního sporu, kanadský koncern Bombardier, popírá některá z vašich tvrzení. Například to, že by jeho motivací byla průmyslová špionáž...
Máme indicie, že zadržení lokomotivy je účelové, i když důkazy nemám. Předběžné opatření se používá, když si chcete zajistit zaplacení od nejistého subjektu. Škoda Transportation s letošním plánovaným obratem 17 miliard korun nemůže být podezřelá, že by v případě prohry u soudu nebyla schopna zaplatit 450 tisíc eur.

Z dělníka ředitelem

Josef Bernard začal pracovat v plzeňské Škodovce hned po škole jako dělník. Později působil jako technik, mistr a personální ředitel jedné z dceřiných společností Škodovky. Od roku 2002 byl personálním ředitelem Škody Holding a později jejím výkonným ředitelem. Generálním ředitelem Škody Transportation se stal loni v listopadu. Bernard vystudoval Střední odborné učiliště Škoda. Vysokoškolské vzdělání získal později na Open University. Absolvoval postgraduální studium na VŠE v Praze.

LN Bombardier uvedl, že chtěl spor řešit po dobrém...
Zkoušeli se s námi domluvit, ale požadovaná suma desetinásobně převyšovala částku, která je předmětem sporu u arbitrážního soudu ve Vídni. Je zvláštní, že se vše stalo ve chvíli, kdy jsme v poslední fázi homologačního procesu v Německu, Rakousku a Česku. Také se vše odehrálo 14 dní poté, co jsme zvládli předkvalifikační audit na 300 lokomotiv pro Deutsche Bahn. Shodou okolností už před několika lety zástupce Bombardieru mému kolegovi řekl, že homologaci v Německu a Rakousku nikdy neuděláme.

LN Kde a za jakých okolností k tomu došlo? Můžete to nějak dokázat?
Kolega byl na zahraničním veletrhu, kde daná informace zazněla. Jsou dva svědkové, kteří u toho byli. Tehdy jsme se divili, jak to mohou myslet. Když si to dáte dohromady, tak se zdá, že v pozadí může být ještě něco jiného.

LN Proč by Bombardier stál o to, abyste homologaci pro západní trhy nezískali?
Lokomotiva 109E je skutečně špičkový stroj, který nabízí unikátní kombinaci výkonu a rychlosti. Jen v západní Evropě mají být do roku 2014 vypsány veřejné soutěže na nákup 600 lokomotiv. Lokomotivu jsme vyvinuli s motivací, že v těchto tendrech budeme úspěšní.

LN Jaký podíl z uvedených 600 lokomotiv byste mohli získat?
Je bláhové si myslet, že vyhrajeme polovinu. Ale stačilo by vyhrát část tendrů a znamenalo by to pro nás práci na několik let dopředu. Aktuálně se zajímáme o tendr pro Deutsche Bahn a o tendr ve Finsku, kde jde o 70 až 80 lokomotiv.

LN Litujete, že jste v roce 2002 měli zájem o licenční výrobu lokomotiv Bombardieru?
Už v době, kdy jsme navázali spolupráci s Bombardierem, jsme vyvíjeli vlastní stroj. Ale tenkrát byla v Česku taková atmosféra, aby za dodávkami pro České dráhy stál silný zahraniční partner. Už tehdy bylo na vážkách, zda do spolupráce s Bombardierem jít, či nejít. Už tehdy jsme si uvědomovali řadu obchodních i technických potíží.

LN Můžete dokázat, že jste v době licenční spolupráce neokopírovali technologie Bombardieru?
Nikdy jsme nedostali konstrukční projektovou dokumentaci. Dostali jsme pouze podklady pro výběrové řízení vypsané Českými drahami. Nemohlo tedy dojít ke krádeži know-how. Dokonce i v licenční smlouvě s Bombardierem je jasně uvedeno, že Škoda bude dál vyvíjet vlastní multisystémovou lokomotivu.

LN Kauza vaší lokomotivy není jediným aktuálním případem, kdy úřady v Rakousku zablokovaly český majetek. Tamní soud minulý týden zabavil obrazy kvůli kauze Diag Human...
Musím říci, že postup rakouských soudních orgánů je velmi solidní. Nemůžeme si stěžovat, že by s námi nekomunikovali. Rozhodování tam probíhá v řádu hodin a dnů.

LN Spor vedete kvůli poměrně malé částce. Nebylo by pro vás jednodušší částku zaplatit?
Ne. Myslíme si, že rakouské soudy dají nakonec za pravdu nám. My ani nevíme, jak Bombardier spočítal částku 450 tisíc eur, kterou po nás požaduje. Navíc arbitrážní spor ve Vídni stále ještě probíhá a mám informace, že se věc vyvíjí spíše v náš prospěch.

LN Dokážete odhadnout, jak dlouho bude ještě vaše lokomotiva zablokována v Rakousku?
Předpokládám, že to bude v řádu týdnů.

LN Pokud se spor protáhne a budete situací prokazatelně poškozeni, budete se soudit s rakouským státem nebo s Bombardierem o náhradu vzniklé škody?
Je možné se náhrady takové škody domáhat, ale neumím teď vyhodnotit, na kom.

LN Loni se objevila zpráva, že Škodu Transportation kupuje čtveřice top manažerů. Jenže výsledek je takový, že ji vlastní prostřednictvím firmy Skoda Industry se sídlem na Kypru. Nemůže být vlastnictví této firmy stejně neprůhledné jako v případě původního vlastníka - Appian Group?
Není sporu o tom, kdo vlastní společnost Skoda Industry. Jsou to čtyři fyzické osoby. Škoda Transportation je česká firma, která v České republice platí daně a pojistné, včetně daně z příjmu. A pak už je jedno, jestli zdaněné peníze uložíte v Česku, nebo na Kypru. K žádnému vztahu typu optimalizace daní mezi českou a kyperskou firmou nedochází.

LN Proč tedy vlastníci potřebují mít sídlo na Kypru?
Nevidím v tom nic špatného. Je to podobné, jako když máte peníze uložené v zahraniční bance.

LN Máte již k dispozici konsolidované výsledky skupiny Škoda Transportation za loňský rok? Jak jste dopadli?
Tržby budou podobné jako v roce 2009, tedy okolo 12 miliard korun. Také zisk bude v podobné výši jako předloni.

LN Jak se změní výsledky v letošním a příštím roce?
Letos očekáváme nárůst tržeb díky exportu. Loni jsme vyvezli jen 18 procent produkce, letos se dostaví skok na 45 procent. V následujícím roce by se podíl exportu mohl zvýšit na 58 procent tržeb.

LN Uvažujete o uvedení akcií na burzu?
Řeknu vám to takto: za posledních několik let jsme zdvojnásobili počet firem ve skupině, zdvojnásobili počet zaměstnanců a investovali zhruba pět miliard korun. Chceme v tomto trendu pokračovat, rozvoj bude minimálně stejný jako dosud. Pak je třeba uvažovat, z čeho je to možné financovat. Jedním z možných zdrojů je i burza. Zatím jsme ve fázi úvah a analýz, ale do budoucna o tom vážně uvažujeme.

LN Je to střednědobý záměr, který je reálný řekněme za dva nebo tři roky?
Ano, střednědobý. Do roka bychom měli mít konkrétnější plán.

LN Máte vyhlédnuté akviziční cíle? O jaké firmy jde?
Je logické, že musí přijít akvizice v zahraničí. Na pořadu dne je stále hlavně střední a východní Evropa, ale nebojíme se jít do akvizic ani západně od našich hranic. V tendrech na západě jsou ve výhodě domácí výrobci. Akvizice by nám tak mohly otevřít dveře i v západní Evropě.

LN Objevily se informace, že Škoda Transportation byla za nestandardních okolností vyřazena ze soutěží na nákup tramvají v německém Rostocku a Essenu...
To, co se stalo v Rostocku, by u nás nikomu neprošlo. Ucházeli jsme se tam o dodávku 16 tramvají. Byla dvě objektivní kritéria - cena a technické provedení -, za která jsme dostali sto procent bodů. Za třetí, subjektivní kritérium - design - jsme dostali méně bodů a o 0,17 procentního bodu jsme zaostali za vítězem tendru. Essen -tam jsme vylétli už na kvalifikačních kritériích, která byla nastavena zbytečně přísně.

LN Konkurenční výrobci tramvají, jako například Inekon, naopak obviňují vás, že soutěže v Praze a dalších českých městech jsou nastavené ve váš prospěch...
Neovlivňujeme výběrová řízení, nemáme to ve zvyku. Dnes je situace taková, že se bojíte se zákazníkem zajít i na kafe. Ale pokud hovoříme konkrétně o tramvajích pro Prahu, je třeba si uvědomit, že naše hlavní město je oproti západním mnohem náročnější na otočné oblouky a na stoupání, která zde jsou až dvojnásobná oproti Berlínu. Co se týká náročnosti tramvajových tratí, Praha je evropské San Francisco. To si málokdo uvědomuje.

LN S nadsázkou lze tedy říci, že tramvaje vašich konkurentů by nevyjely kopec v Chotkově ulici vedle Pražského hradu...
Konkurence by jistě takovou tramvaj vyvinula, ale vývoj něco stojí. Všichni si rozmyslí, jestli do vývoje investují čas a peníze.

LN Vaše dodávky tramvají ForCity se již staly i předmětem politického boje v Praze. Například Tomáš Hudeček z TOP 09 kritizoval, že tramvaj nezvládne projet více než pěti centimetry sněhu.
To ani nestojí za řeč, jaký to byl nesmysl. Tento parametr jsme převzali z platné normy. Naše stroje projedou mnohem vyšší vrstvou sněhu, ale problém je v něčem jiném. V kolejišti by mohl být pod sněhem nějaký předmět, například šroub, kvůli kterému tramvaj může vykolejit.

LN Jaké největší zakázky nyní realizujete? Začněme třeba u vlaků.
Českým drahám dodáváme 20 nových lokomotiv typu Škoda 109E a CityElefanty pro příměstskou dopravu. Do budoucna je perspektivní Rusko, kde jezdí tisíce lokomotiv a mnohé z nich jsou staré 40 a více let.

LN Jak situace vypadá u zakázek na tramvaje?
Pod kontraktem máme v zahraničí více než sto tramvají. Poměrně velkou zakázku jsme získali v polské Wroclawi, kam dodáváme celkem 48 nízkopodlažních tramvají.

LN A co se týče metra?
Dokončili jsme projekt modernizace vozů pražského metra. První zkušební jízdy se nyní konají v Petrohradu, chtěli bychom tam od příštího roku dodat 300 vozů.

LN Zbývají nám trolejbusy...
Naše dceřiná firma Škoda Electric je největším výrobcem trolejbusů na světě. Jejím hlavním úspěchem je nedávná výhra v soutěži na 80 elektrovýzbrojí pro vlaky v Turecku. Jedná se o kontrakt za zhruba dvě miliardy korun.

LN V trolejbusech jste na prvním místě. Jaká je vaše pozice na trhu v případě tramvají a příměstských vlaků?
V Evropě jsme v první desítce, pohybujeme se kolem sedmého místa. Zatím nedosahujeme objemu výroby velké trojky, kterou tvoří Alstom, Bombardier a Siemens.

  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz