12. srpna 2010 15:34 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Co si počít se zaplaveným autem?
Hlavně se ho nesnažte nastartovat

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Blesková povodeň v jižní Francii | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Blesková povodeň v jižní Francii | foto: ČTK
Vytopený automobil představuje velký problém. Oživení vozu si může vyžádat nemalé náklady, infarkt elektroniky automobilu přitom zůstane stálou hrozbou.

Pořízení takové ojetiny je noční můrou každého řidiče. A už je to tu zase: velká voda zaútočila a zdá se, že ne naposled. Vypadá to tak, že zatímco v USA mají tornáda, v Japonsku zemětřesení a na Islandu sopky, Evropu sužují povodně. Ani České republice se nevyhýbají. Voda s sebou bere vše. Úrodu, domy, ale i auta.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Nejeden motorista si po opadnutí živlu láme hlavu, a neví, co si se svým autem počít. Někteří se rozhodnou pro opravu, jiní pro prodej. Někdy jde o nepoctivce snažící se vytopení zamaskovat a utržit za vůz co možná nejlepší cenu.

Kdy opravovat?
Rozhodnutí, zda automobil odepsat nebo opravit, závisí na stupni jeho zatopení. Největším problémem přitom není voda v motoru, ale v elektronice. Zde je jasná výhoda starších vozidel s jednoduchou technikou. „Pokud byl automobil zatopen, tedy pokud se voda dostala až do výfuku, rozhodně se jej nepokoušejte nastartovat. Jen tak lze zabránit ještě většímu poškození,“ varuje Tomáš Rajchman, mechanik specializující se na vozy Ford. Kromě důkladného vyčištění interiéru je třeba provést výměnu všech zasažených dílů. Řeč je zejména o brzdovém systému.

Kontrola podvozku je bezpodmínečně nutná, i pokud byla hladina vody nižší a do výfuku se vůbec nedostala. Také zde je riziko poškození brzdových hadiček. V kolech, na brzdách, ale i dalších místech podvozku bude jistě bláto, které se musí odstranit. „Pokud se voda dostane do agregátu, je nutné motor a převodovku rozebrat a vyčistit. Všechny náplně a filtry se vymění. Takový zásah už samozřejmě není levný. Při větším zatopení je nutná také výměna většiny dílů elektrické výbavy i řídicích jednotek,“ popisuje Rajchman.

Nemalou investici představuje také vyčištění interiéru. Čalouněné části je možné vyměnit za jiné zakoupené na vrakovišti. Často tak můžete získat zachovalý interiér za rozumnou cenu. Jenže bláto se dostane všude. Bude pod palubní deskou, pod koberci, v navijácích bezpečnostních pásů. I když se vše vymění a vyčistí co půjde, v některých skulinkách zůstane zalezlé. V parných letních dnech pak můžete očekávat typický zápach. „Každý by si měl investici do opravy vytopeného vozu dobře rozmyslet. Osobně bych raději jezdil starší ojetinou, než novějším opraveným autem po povodni, dodává Tomáš Rajchman.

Riziko koupě
Kdo chce vytopený automobil prodat, měl by na jeho stav upozornit kupujícího a zanést jej do smlouvy. To se ale často neděje. Zamlčení vytopení přitom může být důvodem k odstoupení od smlouvy a vymáhání částky zaplacené prodávajícímu. Domoci se práva ale nezřídka není lehké.

Že riziko koupě vytopeného vozu po povodních vždy roste, potvrzuje Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO: „Následujících několik měsíců po každé větší povodni se na trhu ve zvýšené míře objevují zaplavená vozidla. Před koupí zatopených automobilů důrazně varujeme – jakmile se dostane povodňová voda s blátem do elektroinstalace, vůz už nikdy nelze spolehlivě opravit. U zatopeného auta pak hrozí dodatečné selhávání řídící jednotky i všech elektronických čidel, a to včetně snímačů nárazu, které řídí činnost airbagů. Takže zaplavený vůz může být velmi nebezpečný a žádný solidní autobazar ho nevykoupí.“

Každý kdo kupuje ojetinu, musí vybírat nejen zrakem, ale i nosem. Právě zápach mnohdy prozradí, že s automobilem není vše v pořádku. „Vůz, který byl zatopen při povodni, může projít důkladnou renovací, přesto se dá už na první pohled poznat podle zvláštního zápachu, který nelze odstranit. Pod sedačkami bývá plíseň a kolejničky, po kterých se sedačky pohybují, jsou nezřídka zoxidované nebo přímo rezavé,“ radí co zkontrolovat Vaněček. Stopy po povodni se dají najít třeba i v kloubu řadicí páky nebo pod přístrojovou deskou. Často se vše provalí, pokud vytáhnete bezpečnostní pás z navijáku až na doraz, ne jen do míry obvyklé pro zapnutí. Část, která se běžně neodvíjí, bývá napadena plísní.

Některé autobazary poskytují k vozidlům písemnou garanci, že nebyly zatopeny. To je pro zájemce o ojetinu výhoda, protože kdyby se ukázal opak, mohou žádat své peníze zpět.​

Čtěte více:


ve spolupráci s Autoweb.cz
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz