2. října 2012 16:14 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Coca-Cola dominuje světovým
značkám, na paty jí šlape Apple

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Kamion Coca-Cola | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kamion Coca-Cola | foto: Reuters
NEW YORK Nejcennější značkou světa nadále zůstává Coca-Cola. Nápojovému gigantu se však letos velkým skokem přiblížila americká společnost Apple díky rostoucí oblibě svých chytrých telefonů a tabletů. Z evropských značek se do první desítky žádná neprobojovala. Vyplývá to z každoročního průzkumu konzultační společnosti Interbrand.

Coca-Cola se v čele žebříčku drží již od roku 2000, kdy se tento žebříček začal zveřejňovat. Hodnota Applu se za poslední rok zvýšila o 129 procent, což byl nejvyšší růst ze všech značek. Loni firmě v žebříčku patřila osmá pozice. V první pětce jsou ještě firmy IBM, Google a Microsoft.

Nejcennější značky podle Interbrand
ZNAČKACENA (V MLD $)ZMĚNA (V %)PŮVOD
Coca-Cola77,839+8USA
Apple76,568+129USA
IBM75,532+8USA
Google69,726+26USA
Microsoft57,853-2USA
GE43,682+2USA
McDonald's40,062+13USA
Intel39,385+12USA
Samsung32,893+40Korea
Toyota30,280+9Japonsko

Nejvýše postavenou neamerickou značkou je jihokorejský Samsung na deváté pozici. Z evropských značek je nejvýše Mercedes-Benz na 11. pozici, za ním je hned další automobilová značka, BMW.

Výsledky výzkumu Brandz

K nejhodnotnějším evropským značkám patřila v uplynulých letech Nokia, již loni však zaznamenala výrazný propad a letos se její hodnota dále snížila o 16 procent a skončila na 19. pozici.

Poprvé je v žebříčku sociální síť. Na 69. pozici se letos probojoval Facebook s hodnotou 5,421 miliardy USD. Nejvýše postaveným nováčkem je značka Pampers na 34. pozici, nově jsou v žebříčku rovněž značky Prada a MasterCard.

Křišťálová lupa - hlasování 2011

Nejvíce je v žebříčku značek z dopravy, celkem 13, následují značky z odvětví finančních služeb a spotřebního zboží.

Pokles hodnoty zaznamenala loni čtvrtina značek v žebříčku. Nejvýraznější byl pokles značky BlackBerry o 39 procent.

Žádná značka z východní Evropy

Seznamu 100 nejhodnotnějších značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 56.

Z Evropy je zde 34 značek, a to z Německa, Francie, Británie, Švýcarska, Itálie, Nizozemska, Švédska, Španělska a Finska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje, Kanady a Mexika.

Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrandem. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky.

Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz