Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Crocsy zahltily trh nezničitelnými botami. A už je nikdo nechce

Ekonomika

  9:58
LONDÝN - Trvalo to jen sedm let a značka Crocs se stala jednou z největších obuvních ikon planety. Bot, které mají být podobné krokodýlovi, se ve 125 zemích světa prodalo stovky milionů. Jejich popularita ale praskla jako bublina a stejně jako dříve značka trhala rekordy v prodejnosti, dneska vede žebříčky zadlužených firem.

V minulém roce společnost prodělala 185 milionů dolarů a zrušila 2000 pracovních míst. Cena jejích akcií se propadla na téměř desetinu své původní hodnoty. Nemohla za to přitom ekonomická krize, ale špatná distribuce.


Všudypřítomnost gumových bot navíc motivovala její odpůrce, aby se začali spojovat. Více než 1,4 milionu lidí se už přihlásilo do skupiny na Facebooku, jejíž jediným účelem je populární obuv eliminovat. Odmítači Crocsů ale mají i vlastní webovou stránku ihatecrocs.com, kde se snaží napadnout nezničitelnost gumové obuvi. Na videu si tak každý proklínač Crocsů může vychutnat nakonec snad úspěšný pokus, který má ukázat, že nenáviděné boty hoří.


Obuv do psychiatrické léčebny na nohách celebrit

Croksy vznikly v roce 2002, když se podnikatel George Boedecker Junior rozhodl sériově vyrábět boty do sprchy z lehkého antimikrobiotického molitanu. Tato obuv se ale velice brzy stala nezbytným doplňkem na Floridských lodích, odkud se téměř ihned rozšířila do ulic.

Crocsy nosí americký prezident George Bush i herec Jack Nicholson

Zatímco jejich hlasití kritici byli přesvědčeni, že se Crocsy hodí tak do psychiatrické léčebny, gumová obuv začala zdobit nohy prezidentů i popových hvězd. Když se v roce 2006 společnost rozhodla vstoupit na burzu, inkasovala 200 milionů dolarů a uskutečnila tak největší emisi v historii obuvního průmyslu.

Kdo je chtěl, tak už je má. Tak co teď?

Zdálo se, že všechno běží jako po drátkách. Společnost musela zvyšovat výrobu, aby byla schopná pokrýt obrovskou poptávku. Zároveň s tím, jak se gumové boty stávaly všudypřítomnými, ale začaly prodeje váznout a v současnosti tak má firma na krku jen hromadu dluhů.

"Crocsy byl výjimečně dobrý nápad, který byl navíc výjimečně dobře realizován, ale zároveň i 'naddistribuován.' Jsou to umělohmotné boty, které nejdou jen tak zničit, nerozvíjejí se a lidé nepochopí jejich módní aspekt, dokud není příliš pozdě," říká Sam Poser, analytik společnosti Sterne Agee.

Anketa

Co pro vás znamenají boty crocs

Geniální boty 494
Normální boty 382
Nemám je a ani je nechci 2385
Jen divná móda 512
Dobrý nápad, ale už jsou out 305

Podle Posera by tak společnost rychle měla rozšířit svůj sortiment a převzít kontrolu nad distribucí. Značka podle něj může přežít například u dětských bot, ale je nepravděpodobné, že by získala svou původní sílu. "Jestli zmizí? To nevím. Ale koukněte se na ně, vypadají hnusně. Když je máte na nohou, vypadáte jako kachna," hodnotí boty Poser.

John Duerden, který byl do společnosti přišel, aby obrátil děsivou bilanci, je mezi obchodníky sice respektovaný, přesto podle analytiků značku ke své dřívější slávě už nedovede. Svůj boj přesto nevzdává. "Crocsy jsou perfektní produkt v dnešním světě, kde reálná hodnota a jednoduchost nahrazuje hrabivost a nadspotřebu," píše na svém blogu. 

Krizový manažer navíc oponuje každému, kdo si myslí, že značka vyrábí jen jeden produkt a zároveň vyjmenovává opatření, které společnost pod jeho vedením přijala, aby bilanci zlepšila. Lidé se podle něj navíc bez gumových sandálů neobejdou: "Crocsy jsou ikona a je jedno, jestli ji lidé nenávidí, nebo milují, ale všichni o ní mluví."

Autor: