Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

ČSA loni ubyli cestující. Budoucnost vidí na východě

Ekonomika

  14:25aktualizováno  15:17
PRAHA - České aerolinie loni přepravily meziročně o 7,5 procenta pasažérů méně. Celkem jich během minulého roku využilo služeb ČSA 4,25 milionu.

Letadlo ČSA na pražském letišti. foto: Lidové noviny

Na dnešním setkání s novináři to řekl viceprezident Českých aerolinií pro obchod a marketing Jiří Marek. Je to důsledek snižování počtu letadel a přepravních linek v souvislosti s úsporným programem v rámci restrukturalizace, uvedl Marek.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle firmy je nicméně větší než sedmiprocentní pokles částečným úspěchem. Celkový počet letů, který ČSA loni uskutečnily, se totiž meziročně snížil o 17,4 procenta.

Obsazenost letadel se ale zvýšila na 71,8 procenta. "Díky restrukturalizačnímu plánu a postupné proměně dopravní sítě se daří
zvyšovat obsazenost letadel. Ta se postupně přibližuje průměru AEA, i když v roce 2011 tento trend mírně zpomalil," uvedl prezident ČSA Philippe Moreels.

Plány na rok 2012

Celkem budou České aerolinie v letní sezoně 2012 samy operovat linky do 48 destinací v 31 zemích, což v maximálním týdnu představuje 432 zpátečních letů týdně. Díky spolupráci s partnery bude ale celková nabídka mnohem širší. V nabídce společnosti se objeví více než 98 destinací v 50 zemích.

ČSA podle Marka mají proti velkým evropským leteckým dopravcům nevýhodu v tom, že neprovozují dálkové lety. Většina cestujících ČSA létá v rámci evropského prostoru, není proto možné výsledky ČSA srovnávat s celkovými výsledky dopravců AEA, kam se promítají i transoceánské lety, ale spíše s hodnotami v rámci Evropy, řekl Marek.

Hlavní tuzemský konkurent ČSA, Travel Service, loni přes výkyvy v poptávce a stále rostoucí ceny paliva zaznamenal úspěšnou sezónu a počet přepravených zákazníků navýšil na 3,5 milionu.

Most mezi východem a západem

Podle tiskové mluvčí ČSA Hany Hejskové České aerolinie v roce 2012 dokončí model své dopravní sítě. Její páteř budou tvořit lety mezi západní Evropou a Ruskem.

Páteřní síť ČSA

  • Na západní straně bude základem šestice nejsilnějších destinací a jejich přirozené propojení na východ. Tento základ sítě na lokálním a transferovém trhu představuje 48 % všech výnosů společnosti z pravidelné přepravy.
  • Na východ budou letadla směřovat do a z 16 klíčových destinací. Tato síť bude doplněna regionálními lety s délkou trvání do hodiny a půl, a vybranými destinacemi tzv. point-to-point přepravy, kam patří například linky do Tel Avivu anebo do Bruselu.
  • Nabídku doplní dálkové spoje přes Abú Dhabi ve spolupráci se společností Etihad Airways a destinace nabízené spolu s dalšími partnery.

Posilování letů do východních destinací, především do Ruska a klíčových trhů v tomto regionu, povede podle aerolinek k dotvoření smysluplného transferového mostu mezi východem a západem.

Lidé jsou opatrnější, čekají na dobrou cenu

Příznivý pro leteckou dopravu nebude ani letošní rok, uvedl již dříve
Miroslav Dvořák, generální ředitel Českého Aeroholdingu, do kterého se mají ČSA začlenit po boku Letiště Praha. Společnost prý od podzimu eviduje trend snižujícího se počtu objednávek letenek, což podle něj souvisí s větší opatrností zákazníků. Ti často vyčkávají a nakupují až pár dní před odletem, čímž na dopravce vytváří tlak ke snižování cen, řekl Dvořák.

Auditované hospodářské výsledky za loňský rok společnost dosud nezveřejnila. V roce 2010 snížily ČSA provozní ztrátu na 1,1 miliardy korun z předchozích 3,2 miliardy Kč. Výnosy aerolinek klesly na 16 miliard Kč z 19,7 miliardy v roce 2009.

Autoři: ,