Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Miliardy na nic. Na trať Němci nenavážou

Ekonomika

  8:00
PRAHA - Na česko-německé hranice přijede po čerstvě modernizované trati elektrický rychlík, přepřáhne a dále na západ už pokračuje po příhraniční lokálce tažen dieselovou lokomotivou. Tak vypadá přejezd česko-německých hranic po dokončení třetího tranzitního koridoru. Tedy trati, která měla usnadnit cestování do ciziny.

Nový železniční koridor do Chebu. foto: České dráhy

Svízel je, že Česko zrekonstruovalo jinou trať, než Němci chtěli. "Ta trať měla být mezinárodní a měla se napojovat dále za Chebem na adekvátní německou rychlíkovou trať.

Nicméně Němci se vyjadřují tak, že by ji chtěli spíše přes Domažlice," přiznává mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Je to i logické, protože jižnější trať by zamířila přímo do srdce Bavorska - Mnichova, ten je velkou železniční křižovatkou.

ČTĚTE TAKÉ

Správa železniční a dopravní cesty tedy už od roku 2006 modernizuje špatnou trať. Místo aby se z Plzně vydala na jihozápad k Domažlicím, staví se na severovýchod ke Stříbru a dále na hranice. Modernizace této trati už spolykala více než 10 miliard korun. Naposledy se za více než čtyři miliardy postavil úsek z Plané u Mariánských Lázní do Chebu.

Podle ministerstva i přesto nejde o vyhozené peníze. "I bez kapacitního mezinárodního napojení je pro nás třetí koridor velmi významný, protože je hlavní spojnicí mezi východem a západem Česka. Nedá se tedy říci, že by to bylo nějaké znehodnocení finančních prostředků," tvrdí mluvčí ministerstva.

Nový železniční koridor do Chebu - stanice Mariánské Lázně

Ten navíc odmítá, že by bizarní situaci zavinila česká strana. "Před rokem 2005 byla jasná dohoda s Němci, že se hlavní trať povede přes Cheb. Svůj záměr změnili až poté," tvrdí Novák. Mluvčí německých drah LN sdělil, že za výstavbu projektů v kolejové dopravě je zodpovědné spolkové ministerstvo dopravy, které poskytuje peníze. To na dotazy LN zatím neodpovědělo.

Všechno špatně
Jinak než české ministerstvo vidí situaci Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu. "Je to všechno špatně a ukazuje to na nekoncepčnost budování českých koridorů," říká tento železniční odborník a propagátor vysokorychlostních drah.

Paradoxní stav, kdy se české a německé představy o napojující se trati míjejí o více než sto kilometrů, hodlá nyní ministerstvo dopravy změnit. Připravuje plán B - postaví i trať přes Domažlice.

"Pokud by si Němci stáli za svým a trať do Chebu neelektrifikovali a nezkapacitnili, bude trasa přes Domažlice hlavním napojením na Německo a s chebskou tratí se počítá jako s vedlejší mezinárodní trasou," představuje plány ministerstva Novák. Oprava domažlické trati ale nebude hned. Bártova superkoncepce s jejím dokončením počítá až v roce 2024.

Chybějící napojení na německou rychlíkovou trať není jediný problém trasy přes Cheb. Nový koridor totiž také podle Šlegra nesplňuje mezinárodní rychlostní požadavky.

"Pro nákladní vlaky je v Evropě spodní rychlostní limit 120 kilometrů za hodinu, pro osobní sto šedesát. V této části koridoru se ale jezdí maximálně 110 km/h," říká. Rychleji, přesněji 140 kilometrů za hodinu, tu mohou projíždět pouze vlaky s naklápěcími vagony, tedy například pendolina.

Chebská trať je totiž ukázkovým příkladem nedostatečné rekonstrukce českých koridorů. Odborníci už dlouho poukazují na to, že se při úpravách tratě téměř nenapřimují ani nerozšiřují. Rychlost se na nich tedy nijak výrazně zvýšit nedá.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!