Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

D8 bude kompletní 17. prosince. Na zajištění nestabilního místa se horečně pracuje

Ekonomika

  13:00
BÍLINKA - Poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří je téměř hotov. Stavaři ještě dokončují práce na problematické prackovické estakádě, pracují i na terénních úpravách, instalují svodidla a malují dopravní značení.

Jediná auta, která dnes po zhruba 16kilometrovém úseku skrz České středohoří jezdí, jsou firemní vozidla stavebních firem a jejich zaměstnanců. foto:  Dan Materna, MAFRA

Po stavební stránce bude poslední dvanáctikilometrová část D8 připravena na slavnostní otevření 17. prosince.

Problematickým místem je estakáda u Prackovic, kde museli stavaři před několika týdny rozebrat kvůli propadu podpěry mostu část již dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun metrů krychlových náspu. Práce na stabilizaci údajně trvají 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.

STAVBA D8

Mosty, které jsou součástí estakády, prodělaly minulý týden zátěžové zkoušky. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dopadly dobře. „Celá konstrukce estakády je v naprosto dokonalé kondici a odpovídá očekávané životnosti 100 let,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Na části estakády chybí obrusná vrstva vozovky. „Stavebně máme jistotu, že poslední úsek D8 bude připraven do provozu. Dálnice bude 17. prosince bezpečně a technicky správně připravena k provozu,“ doplnil Rýdl.

U obce Bílinka nedaleko Lovosic doposud dálnice D8 končí. Řidiči mířící směrem...
Pohled na estakádu, díky níž překonává D8 údolí u Dobkoviček. Poblíž se nachází...

ŘSD okolí monitoruje sondami, výstupy z nich má každou hodinu. Čidla má nejen u tělesa dálnice, ale i v širším okolí.

Rozestavěná dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a značně poškodil i nedalekou železniční trať.

Podle ministerstva dopravy může za sesuv nedaleký kamenolom. Správce silnic a železnic už jeho majitele, společnost Kámen Zbraslav, zažaloval o uhrazení zhruba miliardové škody. Společnost vinu odmítla.

Autor: