Informoval o tom mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Práce na rozestavěné části dálnice by se sice nezastavily, už by je ale financoval stát ze svého. A to by mohlo obnášet i seškrtání projektu na úroveň rychlostní silnice.
Prokletá D8"Teplická" dálnice D8 má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a severním Německem, přes České středohoří ale zbývá dostavět ještě 16,4 kilometru, z nichž se pracuje jen asi na dvou třetinách. Celý úsek měl podle původních odhadů stát asi 11,7 miliardy korun. |
Spory se stále táhnou a zřejmě poslední šancí na bezproblémové dokončení je balík zbývajících stavebních povolení, které chce lovosický úřad vydat koncem léta.
Další vývoj potom bude záviset na ekolozích a také na soudech. Evropské dotace je potřeba vyčerpat do roku 2015, k dokončení stavby je přitom potřeba minimálně dva roky stavebních prací.
"Dostavba D8 už se dostala mimo kontrolu státu. Nejpozději v polovině roku 2012 si budeme muset říct, co s evropskými dotacemi, a pokud se na D8 nezačne stavět, budeme muset najít náhradní řešení," řekl Ptačinský.
ČTĚTE TAKÉ: |
Nejpravděpodobnějším adresátem evropských dotací, které by se uvolnily, je hlavní česko-moravská spojnice D1, která nutně potřebuje opravy.
Bagry neodjedou
Rozestavěnou část D8 by zřejmě stát dokončil i za své, protože jejich konzervace by stála také příliš mnoho. "Teď řešíme otázku financování, ale hysterie, která kvůli tomu v kraji panuje, je úplně zbytečná. Není to o tom, že by kvůli převedení dotací odjely bagry," řekl mluvčí.
Připustil ale, že inventura projektu, naplánovaná na první pololetí 2012, by mohla přinést i zřetelné změny v projektu. Minimálně část z nedostavěné dálnice by se mohla změnit na rychlostní silnici, která je levnější. Místo 27 metrů může být například široká jen 24,5 metru.
"To se také rozhodne v roce 2012 a bude to mimo jiné záviset na počtu peněz ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Z jeho strany tu určité myšlenky na podobný krok byly, ale zatím pořád platí, že se staví podle dálničního profilu. My o změně zatím neuvažujeme," dodal mluvčí.
Po obou objízdných trasách přes Teplice a Ústí nad Labem jezdí přes 10.000 aut denně, což vyvolává u místních velké rozhořčení. Část problémů by měl vyřešit alespoň 3,2 kilometru dlouhý úsek od Lovosic k vesnici Bílinka, který se pravděpodobně otevře koncem letošního roku a odvede část dopravy z Lovosic.