16. prosince 2016 21:10, aktualizováno  21:58 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Po části D8 se pojede jen v jednom pruhu. Nové posuny zkomplikovaly otevření

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 24Diskuse
D8 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy D8 | foto:  Dan Materna, MAFRA
PRAHA Nový úsek dálnice D8 se v sobotu otevře s omezením. Kolem prackovické estakády v délce dvou kilometrů bude provoz sveden do jednoho pruhu. Důvodem jsou výsledky měření na nestabilním svahu.

Slavnostní otevření je naplánováno na sobotní dopoledne, pro dopravu by měla být dálnice k dispozici vpodvečer. Otevření úseku dálnice D8 má být přítomen mimo jiné prezident Miloš Zeman. Jeho mluvčí Jiří Ovčáček na dotaz v pátek večer uvedl, že Zemanův sobotní program se v tuto chvíli nemění.

Omezení se bude týkat zhruba dvoukilometrového úseku. „Sobotní otevření D8 platí. Generální ředitel ŘSD se rozhodl pro mírné omezení dopravy nad Prackovicemi na estakádě na základě doporučení rady monitoringu. V uplynulých 24 hodinách registruje rada na měřicích bodech údaje o lokálních posunech v podloží pravého jízdního pásu prackovické estakády. Jedná se o odezvu na prováděná technická opatření ke stabilizaci stavby,“ řekl Rýdl.

„Vyhodnocovaly se výsledky za posledních dvacet čtyři hodin. Máme ne úplně příznivý posun. Ten masiv začal reagovat na zrychlené stavební práce. Ten stav není nikterak kritický, nicméně ukazuje se, že v hloubkách osmnáct až dvacet metrů pod dálnicí dochází k posunům v podloží,“ řekl podle serveru Aktuálně.cz v rozhovoru pro Českou televizi generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Podle zdroje deníku MF Dnes se začal hýbat celý svah. „Zatímco odborníci nechtěli nic riskovat a byli proti otevření dálnice, ŘSD chce otevřít v kritickém úseku alespoň jeden pruh,“ cituje jeho slova server iDnes.cz. „Pokud se to opravdu začalo hýbat už nyní, je to špatně. A pokud to jede nyní, zřejmě se jim povedlo jejich zásahy a technikou rozpohybovat staré sesuvy, což je průšvih,“ serveru geolog Vladimír Cajz.

Opatření je podle ŘSD dočasné. „Dále bude rada monitoringu vyhodnocovat další měření, aby potvrdila, že stabilizační opatření zafungovala a může být provoz převeden na oba jízdní pásy dálnice na prackovické estakádě,“ doplnil Rýdl.

Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala v říjnu. Stavbaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu. Součástí úpravy bylo vybudování šestnáctimetrové odvodňovací stěny a padesátimetrové kotvy. ŘSD monitoruje dálnici i její okolí sondami, výstupy z nich má každou hodinu.

Dvojice tunelů na D8 u Petrovic poblíž hranic s Německem.
Dálnice D8 se stavěla od roku 1984, budování posledního rozdělaného úseku, dlouhého 16,4 kilometru, Lovosice - Řehlovice přišlo stát na více než 15 miliard korun.

Rozestavěná dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.

Geolog z Akademie věd ČR Vladimír Cajz, bývalý pracovník Českého geologického ústavu (nynější Česká geologická služba), už dříve řekl, že nebezpečí na stavbě D8 přes České středohoří nejsou vyřešena. Plánované otevření dálnice 17. prosince by tak nedoporučil.

Výstavba D8 byla zahájena v dubnu 1984 na Ústecku, první čtyřkilometrový úsek se otevřel o šest let později. Část, jejíž užívání bylo nyní povoleno, se budovala od května 2012. Stavbu protáhly soudní spory s ekology, kteří prosazovali jinou trasu dálnice přes České středohoří, a také sesuv půdy z června 2013 u Litochovic nad Labem.

Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, v době stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.

Úsek s předčasným užíváním

„Podkladem pro povolení stavby byl i odborný posudek stability svahů širšího okolí dálnice, včetně oponentního vyjádření České geologické služby ke stabilitní situaci,“ uvedl mluvčí. Území sesuvu poblíž Litochovic na Litoměřicku i okolí Prackovické estakády se bude podle Neřolda nadále monitorovat tak, aby byla zajištěna bezpečnost dálnice.

Povolením předčasného užívání se pouštějí auta na stavbu, která ještě není zcela dokončena, ale už je možné po ní bezpečné jezdit. V tomto režimu se zahajuje provoz na většině dálničních staveb. Na D8 se budou ještě dokončovat mosty přes dálnici nebo vegetační úpravy podél dálnice.

Na trasách mezi dvěma dříve dokončenými úseky D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi se dosud zejména ve špičkách tvořily kolony. „Stav, kdy tranzitní doprava včetně kamionů jezdí přes obce, poškozuje jak obyvatele, tak životní prostředí. Doufám, že si po zprovoznění dálnice konečně oddechnou,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Policie si od zprovoznění dálnice slibuje snížení počtu nehod.

ČTK, Lidovky.cz
  • 24Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.