15. srpna 2012 11:13, aktualizováno  14:31 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

D8 se zase může stavět,
ekologové mají smůlu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Stavba posledního úseku dálnice D8. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stavba posledního úseku dálnice D8. | foto: Metrostav
ÚSTÍ NAD LABEM Dostavba dálnice D8 bude mít brzy opět platné stavební povolení. Krajský úřad dnes i podruhé zamítl odvolání Společnosti ochránců životního prostředí, informoval mluvčí kraje Zdeněk Rytíř.

Žalobu na stavební povolení podala litoměřická Společnost ochránců životního prostředí kvůli nedostatečnému řízení EIA, které proběhlo už v polovině 90. let minulého století a podle nich nedostatečně posoudilo jiné varianty trasy, které mimo jiné zahrnovaly ekology prosazovanou variantu s dlouhým tunelem pod celým Českým středohořím. "Soud k přezkoumání požadoval předložit od ministerstva životního prostředí 17 let starou dokumentaci. Ta však v plném rozsahu již neexistuje," vysvětlil dnešní rozhodnutí úřadu mluvčí.

ČTĚTE VÍCE:

Ekologové si výrok soudu vykládali tak, že bude potřeba ekologickou studii EIA zpracovat znovu; úřady podle nich o celém problému vědí léta a snaží se své chyby maskovat. "Krajský úřad může jediné: územní a stavební rozhodnutí zrušit a věc vrátit na stavební úřad v Lovosicích, který řízení přeruší do předložení nového stanoviska o výběru koridoru dálnice," uvedl minulý týden předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik. Řízení EIA trvá minimálně měsíce, u podobně rozsáhlých staveb ale spíš roky.

Děti Země sice tentokrát žalobu nepodávaly, v historii sporů o D8 jsou ale zřejmě nejaktivnější a další odpůrci se často opírají o jejich argumentaci.

Dnešní rychlé rozhodnutí Patrika překvapilo. "Tento postup se mi zdá velmi pochybný, jedná se o chybějící, respektive nezákonné podklady. To nepřísluší řešit krajskému úřadu, nýbrž ministerstvu," řekl. "Nejsem si jistý, zda už nedošlo k trestnému činu, protože nerespektují rozhodnutí soudu," dodal. Předseda Společnosti ochránců životního prostředí Lubomír Studnička s médii v posledních letech nekomunikuje vůbec.

Ministerstvo životního prostředí pochybení odmítá. "Doložilo (ministerstvo) vše, co bylo k těmto procesům dohledáno s tím, že spis k procesu EIA považuje za kompletní," uvedl mluvčí ministerstva Matyáš Vitík. Soud podle něj chtěl 17 let staré dokumenty, ty už ale ministerstvo vůbec nemuselo mít, protože po 10 letech mohly být skartovány. Rozhodnutí soudu sice ministerstvo respektuje, ale také kritizuje. "Máme pochybnost o hloubce posouzení předložených argumentů. Podobná rozhodnutí pouze nahrávají subjektům, které se specializuji na systematické torpédování zákonných řízení," dodal.

Se stavbou se dá rychle pokračovat

Je pravděpodobné, že ekologové se na soud obrátí znovu. ŘSD ale nechce čekat a začne stavět hned po uplynutí patnáctidenní lhůty. "Stavba je v takovém stavu, že se na ní dá rychle pokračovat. Je léto, příznivé klimatické období, takže to uděláme. V tuto chvíli přehodnocujeme časový harmonogram," řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Zatímco první rozhodnutí připravoval krajský úřad zhruba čtvrt roku, tentokrát vydal rozhodnutí v první den, kdy vůbec mohl. "Vážíme si toho, jak rychle to dokázali vydat," dodala Vápeníková. ŘSD proti rozhodnutí soudu podalo kasační stížnost, teď ale jeho vedení zvažuje její stažení, aby se už tak zamotaný právní stav okolo dálnice dál nekomplikoval.

Stavět se začalo už před pěti lety

Na stavební povolení se čekalo nezvykle dlouho - práce na úseku dlouhém 12,7 kilometru přes CHKO České středohoří začaly v roce 2007 a teď se opět omezily asi na osmikilometrový úsek, který všechna povolení má. Zbylých 4,7 kilometrů, jež opět povolení nemají, je ale pro její dostavbu klíčových. Ředitelství silnic a dálnic odhadovalo, že na jejich dokončení potřebuje asi 30 až 32 měsíců, zatím se ale pracovalo jen dva měsíce a už se zase stavba zakonzervovala.

"Teplická" dálnice D8 má spojit Prahu s půlmilionovým Podkrušnohořím a se severní polovinou Německa.

'Prokletá' D8 se staví už 28 let

Dálnice D8 se staví už od roku 1984 a stále není hotová, chybí 16,4 kilometru přes České středohoří. Jeden úsek, dlouhý 3,7 kilometru, je hotový už od loňských Vánoc, ale otevření překazily problémy se stavební dokumentací a řidiči na něj poprvé vyjeli až v květnu.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž postavilo odlišný most, než na jaký mělo povolení. Podobné administrativní problémy a spory ekologů provázejí stavbu dálnice už od 90. let.

Lidovky.cz, ČTK
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Menzies Aviation (Czech), s.r.o.
Pracovník skladu

Menzies Aviation (Czech), s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj

Najdete na Lidovky.cz