12. července 2011 16:46 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dálnice D1 slaví 40 let.
Proklínaná, nezbytná

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
První uživatelé dálnice D1 - rok 1971 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy První uživatelé dálnice D1 - rok 1971 | foto: ČTK
PRAHA Nejstarší a nejdelší česká dálnice D1 dnes slaví čtyřicetiny. První 21 kilometrů dlouhý úsek mezi Prahou a Mirošovicemi se pro motoristy otevřel 12. července 1971. Komunikace se po čtyřech desetiletích provozu přiblížila maximální hranici životnosti, což je na jejím stavu více než patrné.

"Dostali jsme se na konec životnosti D1 ne kapacitou, ale životností povrchu," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Komunikaci proto v nejbližší době čeká modernizace a kompletní výměna povrchu. Oprava zhruba 160 kilometrů bude trvat deset let. určených pro dálnici D8.

ČTĚTE TAKÉ:


Dálnice D1 dostane při rekonstrukci kromě nového povrchu nový systém odvodnění a bezpečnostní prvky, jako jsou modernější svodidla a bezpečnější sjezdy. S rozšířením dálnice do tří pruhů po celé délce se ale zatím nepočítá.

Nově otevřený úsek dálnice D1.

Podle profesora dopravní fakulty ČVUT Petra Moose by ovšem takovéto rozšíření v budoucnu umožnilo opravy komunikace bez většího omezování provozu.

Čtěte více: Třetí pruh na D1 je prý luxus, klíčová tepna země se pouze upraví

Výstavba současné D1 začala v září 1967 "pražským" úsekem Spořilov - Čestlice. Po desetiletích tak došly naplnění plány na vybudování páteřní dálnice napříč tehdejším Československem, které přerušila druhá světová válka a následně zmrazila poválečná politická situace.

Výstavba dálnice D1 - rok 1967

Staví se už od Druhé republiky
Stavba dálnice D1 byla totiž schválena již 4. listopadu 1938 a předpokládala dálniční propojení Prahy a Podkarpatské Rusi. Se stavbou se začalo 2. května 1939, ale práce byly přerušeny válkou.

O DÁLNICÍCH VÍCE:

Po válce byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena. V roce 1963 schválila vláda koncepci dlouhodobého rozvoje silniční a dálniční sítě, která měla mít celkem 1711 km (včetně Slovenska).

Výstavba dálnice D1 - rok 1967

Páteří byla právě dálnice D1 v délce 712 km, která na rozdíl od dneška měla od Brna pokračovat přes Uherské Hradiště na Slovensko až do Košic.

Po rozpadu federace byla trasa D1 odkloněna od Brna na Ostravu s ukončením u Lipníka nad Bečvou. Poslední změnou bylo rozhodnutí, že se v D1 změní také budovaná D47 spojující Lipník nad Bečvou s Ostravou a polskou hranicí. Celkem tak D1 bude dlouhá 377 km.

Cestování po D1

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz