Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Řidiči už po D11 dojedou do Hradce. Po 11 letech se otevřela nová část dálnice

Ekonomika

  15:50aktualizováno  17:14
HRADEC KRÁLOVÉ - Motoristé mohou od pondělního odpoledne, kdy se otevřel 3,7 kilometru dlouhý úsek dálnice Osičky - Hradec Králové, dojet po dálnici D11 až do Hradce Králové. Dosud musely automobily sjíždět z dálnice přes křižovatku u Opatovic nebo použít provizorní sjezd u Libišan.

D11 vede až k Hradci Králové. foto: ČTK

Dostavbou dálnice se významně uleví Novému Městu u Chlumce nad Cidlinou na silnici I/11, kterým projíždělo mnoho kamionů na tranzitní trase Náchod - Praha.

Provoz na nově zprovozněném úseku bude několik měsíců omezený kvůli úpravě v místě provizorního sjezdu u Libišan. Práce by měly skončit do Vánoc.

Pokračování hradecké dálnice se začne stavět později. Brzdí ho rozklad Dětí Země

Stavba dálnice D11 od Prahy skončila v roce 2006 těsně před Hradcem Králové, zhruba 1,3 kilometru již postavené dálnice nebylo možné využívat. Nutné bylo vyřešit nevykoupené pozemky farmářky Ludmily Havránkové a dokončit jednání se stavební firmou.

Stavba posledního 2,4 kilometru dlouhého úseku dálnice začala v roce 2014, celkem dostavba dálnice přišla na 882 milionů korun.

Motoristé mohou po dálnici D11 dojet až do Hradce Králové
Ministr dopravy Dan Ťok při slavnostním otevření úseku dálnice D11 Osičky -...

Dálnice D11 by od Hradce Králové měla pokračovat dál na Jaroměř a poté k polským hranicím v Královci u Trutnova, kde se má napojit na budovanou polskou silnici S3.

Výstavba dalších úseků z Hradce Králové na Jaroměř měla začít do konce letošního roku, stavební povolení ale napadlo hnutí Děti Země, což podle Ředitelství silnic a dálnic odsune zahájení stavby o několik měsíců.

Hradec Králové i hradecký kraj dokončení dálnice D11 k Hradci vítají

Představitelé hradecké radnice i Královéhradeckého kraje vítají pondělní otevření 3,7 kilometru dlouhého úseku dálnice před Hradcem Králové. Za důležité shodně považují další pokračování výstavby dálnice směrem na Polsko.

„I když lze říci, že Hradec napojení na dálnici měl v podstatě již před pár lety, přivedením dálnice D11 až těsně k hranicím města je tak Hradec Králové konečně a oficiálně součástí dálniční sítě naší republiky a Evropy,“ uvedl hradecký primátor Zdeněk Fink (HDK), který věří, že dostavba pokračování dálnice bude dlouhodobou prioritou ŘSD a neztratí na tempu. „Těším se na dobu, kdy počet postavených kilometrů dálnice z Poděbrad výrazněji překoná počet let, který stavba trvá,“ dodal Fink.

D11 spojí Hradec Králové s Polskem nejdříve v roce 2025. Poláci mají náskok

Připomněl také, že dostavbu dálnice umožnili zastupitelé města, kteří rozhodli o odkupu pro stavbu potřebného pozemku od Jaroslavy Štrossové za 1,7 milionu korun. „Byla to opakovaná a nelehká jednání, pozemek nebyl levný, ale myslím, že obětovat 17 korun na jednoho obyvatele města se vyplatilo.

Mimochodem se s námi stát přes veškeré sliby dodnes nevyrovnal. Rovněž projektová úprava úseku kolem Hradce je odlišná od původního návrhu, který byl při výkupech prezentovaný. Ale tak už se stát chová, nejen v tomto případě,“ dodal Fink.

Hejtman: Další kroky nás čekají

Hejtman Jiří Štěpán (ČSSD) označil dostavbu dálnice k Hradci Králové za první krok. „Další kroky nás čekají, mluvím o úsecích směrem na Smiřice, Jaroměř a postupně je nezbytné, abychom v dohledné době mohli dojet po dálnici D11 až na polské hranice.

Jen kompletní D11 se stane jednou z páteřních tras napříč Evropou,“ uvedl Štěpán. Ten považuje dálnici pro hradecký kraj za velmi důležitou. „Přispěje k našemu dalšímu rozvoji, zjednoduší cestování a předně se uleví městům a obcím, které jsou zatíženy těžkou kamionovou dopravou,“ uvedl Štěpán.

Podle náměstka odpovědného za dopravu Martina Červíčka (ODS) se po dostavbě dálnice uleví některým krajským silnicím a zvýší se bezpečnost na silnicích. „Provoz by se měl snížit například v Novém Městě nad Metují nebo Chlumci nad Cidlinou,“ řekl Červíček. Podle něj bude hejtmanství nadále spolupracovat s policií a celníky. „Budeme vyžadovat důsledné provádění kontrolního vážení, aby nedocházelo k tomu, že se někteří řidiči budou vyhýbat placenému úseku dálnice a budou nadále jezdit po krajských silnicích přes města a obce,“ uvedl Červíček.

Autor: