Silnice R52 se začne stavět obchvatem Mikulova, kam rakouská strana dostaví dálnici v horizontu dvou tří let, řekl dnes novinářům v Brně Slamečka.
Příprava R52 přesto nadále pokračuje, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na ni letos vyčlenilo 20 milionů korun. "Tady už nejsme ve fázi zda a kudy, ale za kolik, z jakých zdrojů a kdy.
U dalších dopravních staveb v kraji jako R34 nebo R55 se nacházíme stále v etapě zda vůbec a kudy," řekl po setkání s ministrem jihomoravský hejtman Michal Hašek.
Dálniční spojení Brna s Vídní patří k nejkontroverznějším dopravním stavbám v kraji. Zatímco kraj a stát chtějí dostavět čtyřpruhovou R52 z Brna do Pohořelic až do Mikulova, ekologové a dotčené obce navrhují využití stávající dálnice D2 z Brna do Břeclavi, kde by tranzitní dopravu svedl ke hranicím čtyřpruhový obchvat. Vláda po letech sporů nakonec schválila obě stavby.
Obě varianty jsou ale nyní bez opory v územních plánech. Územní plán Břeclavska, ve kterém je zanesena trasa R52, zrušil loni z procesních důvodů Nejvyšší správní soud. Obchvat Břeclavi je zase v územním plánu Břeclavi zanesen pouze jako dvoupruhový.
Hašek v minulých dnech předal premiéru Janu Fischerovi žádost Jihomoravského kraje, aby vládní usnesení o stavbě čtyřpruhového obchvatu změnil. Rakouská strana totiž s tranzitní dopravu na hraničním přechodu Břeclav-Reintal nepočítá.
Rakousko s plány zelených nesouhlasí
To dnes v Brně potvrdil i český velvyslanec ve Vídni Jan Koukal. "Rakousko více než 20 let na Břeclavsku nic připravovat nebude. Krajina kolem Dyje je plná vinných sklípků, na hranicích je proto zákaz vjezdu vozidel těžších 12 tun," řekl Koukal.
Trasu R52, která nyní nefiguruje v žádném z klíčových plánovacích dokumentů, chce kraj vytyčit v připravovaných zásadách územního rozvoje.
Jejich zadání bude tento čtvrtek projednávat krajské zastupitelstvo. Podle Haška by mohl být dokument po letním veřejném projednávání přijat na podzim letošního roku.