13. listopadu 2009 11:23 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dálnice se staví stejně pomalu jako
za totality, za 20 let přibylo 560 km

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 32Diskuse
Dálnice (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dálnice (ilustrační foto) | foto: ČTK
PRAHA Síť českých dálnic a rychlostních silnic se od konce roku 1989 rozrostla o 558 kilometrů na současných 1111 kilometrů. Podobnou rychlostí přibývaly kilometry i během více než dvacetileté výstavby za socialismu.

Vyplývá to z údajů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které k rozvoji tuzemských dálnic po revoluci připravilo putovní výstavu fotografií.

Zatímco komunisté věnovali téměř veškeré finance a energii do propojení Prahy s Bratislavou, po revoluci a rozdělení Československa se pozornost soustředila na dobudování základní sítě z Prahy do velkých měst a na hranice. Nejdelší úsek, celkem 122 kilometrů, od té doby přibyl na tahu D5 z Prahy přes Plzeň do Německa; jde o vůbec první napojení českých dálnic na západoevropskou síť.

Nových 115 kilometrů přibylo na dálnici D1, která dnes vede do Kroměříže a ještě pod pracovním názvem D47 až do Ostravy. Dálnice se dočkal také Hradec Králové nebo severní Čechy v podobě D8.

Jak se budovaly dálnice

Roky
       2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Nové km
         7       22      4     28     19      16    79     46     46     57     58
Celkem km
       791   814   818   846   865   882    961 1007 1054 1111 1169

zdroj: ŘSD

"Kdo by ještě v roce 1989 věřil, že se s automobilem pohodlně dostane z hlavního města do Plzně za 40 minut, případně dále k hranicím s Německem za hodinu deset. Tehdy to byl spíše nereálný sen," uvedl šéf ŘSD Alfred Brunclík. Podobné sny se podle něj vyplnily i občanům Hradce Králové nebo Ostravy.

Boom po roce 2000
Téměř totožnou rychlost výstavby v předrevoluční době a nyní - první dálnice D1 se začala stavět v roce 1967 - zdůvodňuje jednodušším získáváním pozemků za socialismu. V 90. letech se navíc příliš dálnice nestavěly, boom nastal až začátkem tohoto století a především po přistoupení k Evropské unii.

Úseky dálnic a rychlostních silnic, které by podle plánu měly být uvedeny do provozu v letech 2008-2010.

ŘSD je často kritizováno, že staví údajně dráž než okolní země. Ředitelství to však odmítá. Podle údajů organizace stojí jeden kilometr dálnice v nížině mimo město 226 milionů korun, což je srovnatelné s Německem, méně než v Rakousku a na Slovensku a více než v Chorvatsku a Slovinsku.

Jako průměrná cena jednoho kilometru dálnice se uvádí zhruba 400 milionů korun. Při vynásobení počtem kilometrů lze dojít k číslu 223 miliard, které se počítáno v dnešních cenách do dálnic od revoluce investovaly.

Základní dálniční síť má čítat přes 2000 kilometrů, některá velká města tak na komfortní silniční spojení stále čekají. Stát navíc v poslední době snižuje svůj příspěvek na výstavbu, čímž se řada staveb zpomaluje.

Nejkřiklavějším případem jsou České Budějovice, jejichž občané si mohou o dokončení dálnice D3 nechat jen zdát.

ČTK, Lidovky.cz
  • 32Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz