Pro ředitelství silnic a dálnic byl "zlatý" zejména listopad, kdy se mohlo pochlubit hned několika úspěchy. V první řadě se podařilo po mnoha letech propojit Prahu s Ostravou.
Otevřely se dva nové úseky dálnice D47, které svými 30 kilometry, jejichž stavba přišla na 7,6 miliardy korun, napojily na celostátní dálniční síť. Úseky mezi Bělotínem na Přerovsku, Hladkými Životicemi a Bílovcem na Novojičínsku však fungují pouze v polovičním profilu a v plnohodnotnou dálnici se promění až příští rok.
Více čtěte ZDE: Prahu a Ostravu propojila dálnice |
V listopadu také začala řidičům sloužit největší křižovatka v Česku. U Opatovic nad Labem bylo otevřeno obří mimoúrovňové křižení silnic R35 a silnici I/37 z Hradce Králové do Pardubic.
V současnosti má stavba dvě úrovně, v budoucnu přibude ještě třetí. Svými parametry je křižovatka v Česku unikátní. V úrovni terénu vede silnice I/37 známá jako Hradubická tvořená čtyřmi novými pruhy. Nad ní vznikl v "prvním patře" kruhový objezd, který umožní napojení státní silnice s rychlostní silnicí R35.
Vlastní R35 povede v budoucnu v nejvyšším třetím poschodí a bude ji tvořit téměř kilometr dlouhá estakáda. Dosavadní výstavba si vyžádala náklady asi 1,7 miliardy korun. Dokončení R35, které dá obří křižovatce smysl je však zatím v nedohlednu.
Více čtěte ZDE:Největší křižovatka v Česku |
Napojení na dálniční síť mohli v roce 2009 slavit kromě Ostravanů už jen obyvatelé Kroměříže.
Další úsek nejstarší české dálnice D1 Mořice-Kojetín je dlouhý 6,6 kilometru a stál zhruba 2,2 miliardy korun. Obrovské náklady na relativně krátký úsek vedoucí nížinou odůvodňovali projektanti nestabilním podložím.
Více čtěte ZDE: Nový úsek spojil Prahu s Kroměříží |
Další dva letos otevřené úseky jsou na rychlostních silnicích a s trochou nadsázky by se dalo říci, že vedou "odnikud nikam". Řidiči dostali k dispozici úsek na rychlostní silnici R7 v Ústeckém kraji.
Na čtyřpruh tam byl rozšířen šestikilometrový úsek silnice I/7. Stavba však zatím na zbytek R7 směrem k Praze nenavazuje a byla postavena pouze kvůli blízkosti průmyslové zóny Triangle.
Více čtěte ZDE: Chomutovská R7 je zase o kus delší |
V polovičním profilu byla také letos zprovozněna část budoucí rychlostní spojky Chebu a Karlových Varů. Nový úsek R6 mezi Tisovou a Kamenným Dvorem je dlouhý 7,5 km.
Příští rok přibude 79 kilometrů
I přes důsledky hospodářské krize příští rok silničáři otevřou 79 kilometrů rychlostních silnic a dálnic. Nejdůležitějším zprovozněným úsekem bude jižní část pražského okruhu, který konečně odvede tranzitní dopravu z dlouhodobě přetížené jižní spojky. Řidičům začne sloužit od srpna, pokud nebude letošní zimu příliš mrznout, tak už dokonce od července.
V listopadu se pak dočká dokončení ústecká D8, kdy bude po letech otevřen úsek mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Nové úseky přibudou i na karlovarské R6 a též na trase mezi Břeclaví a Olomoucí.