Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Dálnice v roce 2009: lepení kilometru ke kilometru

Ekonomika

  11:20
PRAHA - Do roku 2009 vstupovalo Česko s rekordním počtem rozestavěných silnic a dálnic vůbec. Politici a úředníci si však během roku slavnostního stříhání pásek neužili. Otevíraných úseků bylo málo a šlo většinou o pár kilometrů u nichž vždy viselo ve vzduchu nějaké "ale". Zásadní dopravní problémy žádný z nich nevyřešil a na klíčové úseky si řidiči budou muset ještě nějakou dobu počkat.

Slavnostní otevření nového úseku dálnice D1. foto: ČTK

Pro ředitelství silnic a dálnic byl "zlatý" zejména listopad, kdy se mohlo pochlubit hned několika úspěchy. V první řadě se podařilo po mnoha letech propojit Prahu s Ostravou.

Zprovozněním úseků T1 a T2 dojde k dálničnímu propojení Prahy s Ostravou.

Otevřely se dva nové úseky dálnice D47, které svými 30 kilometry, jejichž stavba přišla na 7,6 miliardy korun, napojily na celostátní dálniční síť. Úseky mezi Bělotínem na Přerovsku, Hladkými Životicemi a Bílovcem na Novojičínsku však fungují pouze v polovičním profilu a v plnohodnotnou dálnici se promění až příští rok.

Více čtěte ZDE: Prahu a Ostravu propojila dálnice


V listopadu také začala řidičům sloužit největší křižovatka v Česku. U Opatovic nad Labem bylo otevřeno obří mimoúrovňové křižení silnic R35 a silnici I/37 z Hradce Králové do Pardubic.

V současnosti má stavba dvě úrovně, v budoucnu přibude ještě třetí. Svými parametry je křižovatka v Česku unikátní. V úrovni terénu vede silnice I/37 známá jako Hradubická tvořená čtyřmi novými pruhy. Nad ní vznikl v "prvním patře" kruhový objezd, který umožní napojení státní silnice s rychlostní silnicí R35.

U Opatovic nad Labem na Pardubicku byla 27. listopadu slavnostně otevřena víceúrovňová křižovatka, která spojí budoucí rychlostní komunikaci R35 se silnicí I/37.

Vlastní R35 povede v budoucnu v nejvyšším třetím poschodí a bude ji tvořit téměř kilometr dlouhá estakáda. Dosavadní výstavba si vyžádala náklady asi 1,7 miliardy korun. Dokončení R35, které dá obří křižovatce smysl je však zatím v nedohlednu.

Více čtěte ZDE:Největší křižovatka v Česku


Napojení na dálniční síť mohli v roce 2009 slavit kromě Ostravanů už jen obyvatelé Kroměříže.

Vystoupením maržoretek začalo 16. září slavnostní otevření dalšího úseku nejstarší české dálnice D1 Mořice-Kojetín, který umožní dojet po ní bez přerušení z Prahy až do Kroměříže.

Další úsek nejstarší české dálnice D1 Mořice-Kojetín je dlouhý 6,6 kilometru a stál zhruba 2,2 miliardy korun. Obrovské náklady na relativně krátký úsek vedoucí nížinou odůvodňovali projektanti nestabilním podložím.

Více čtěte ZDE: Nový úsek spojil Prahu s Kroměříží


Další dva letos otevřené úseky jsou na rychlostních silnicích a s trochou nadsázky by se dalo říci, že vedou "odnikud nikam". Řidiči dostali k dispozici úsek na rychlostní silnici R7 v Ústeckém kraji.

Nový úsek rychlostní silnice na R7
 Na čtyřpruh tam byl rozšířen šestikilometrový úsek silnice I/7. Stavba však zatím na zbytek R7 směrem k Praze nenavazuje a byla postavena pouze kvůli blízkosti průmyslové zóny Triangle.

Více čtěte ZDE: Chomutovská R7 je zase o kus delší


V polovičním profilu byla také letos zprovozněna část budoucí rychlostní spojky Chebu a Karlových Varů. Nový úsek R6 mezi Tisovou a Kamenným Dvorem je dlouhý 7,5 km.

Příští rok přibude 79 kilometrů

I přes důsledky hospodářské krize příští rok silničáři otevřou 79 kilometrů rychlostních silnic a dálnic. Nejdůležitějším zprovozněným úsekem bude jižní část pražského okruhu, který konečně odvede tranzitní dopravu z dlouhodobě přetížené jižní spojky. Řidičům začne sloužit od srpna, pokud nebude letošní zimu příliš mrznout, tak už dokonce od července.

V listopadu se pak dočká dokončení ústecká D8, kdy bude po letech otevřen úsek mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Nové úseky přibudou i na karlovarské R6 a též na trase mezi Břeclaví a Olomoucí.

Autor: