17. září 2013 12:02, aktualizováno  16:50 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Další pětice tratí je
připravena. Čeká na nového dopravce

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Železniční most (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Železniční most (ilustrační foto) | foto: Shutterstock
PRAHA Další pětice rychlíkových tratí je připravena pro výběrová řízení na nového provozovatele. Ještě do konce roku chce ministerstvo dopravy v rámci otevírání trhu soukromým dopravcům vypsat tendry na trati z Prahy do Chebu přes Karlovy Vary a Ústí nad Labem, z Prahy do Děčína přes Roudnici, spojení Plzně a Mostu, Liberce s Pardubicemi a rovněž spojení Liberce s Ústím nad Labem. Vyplývá to z materiálu, který ve středu předloží ministr dopravy Zdeněk Žák k projednání vládě, jejíž souhlas pro spuštění soutěží potřebuje. První dva tendry vypsalo ministerstvo už v roce 2006. Tehdy obě zakázky získaly České dráhy.

"Naší ambicí je, abychom dosáhli pro stát výhodnější ceny, než tomu bylo dosud, a zároveň nenabourali funkčnost celého dopravního systému, ve kterém stále zůstává výrazná pozice vlajkového státního dopravce," řekl Žák. Prioritou je zachování dopravní obslužnosti a hned za tím stojí ekonomičnost provozu. Soutěžení tratí nemá podle Žáka za cíl vyměnit současného dopravce za soukromé společnosti, ale vytvořit tržní prostředí. Zdravé by naopak bylo, kdyby národní dopravce dokázal v některých z těchto řízení uspět, dodal.

Výběrové řízení bylo zrušeno

Nový dopravce vzešlý z tendrů by měl na těchto tratích začít jezdit na přelomu let 2016/ 2017. O rok později by se k nim měla připojit i trať mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov, pro kterou úřad vypsal tendr na jaře loňského roku a která měla být pilotní soutěží pro následující výběrová řízení v rámci liberalizace trhu.

Výběrové řízení ale ministerstvo muselo zrušit, protože v něm zůstal po vyloučení jednoho z uchazečů jediný zájemce - společnost RegioJet patřící podnikateli Radimu Jančurovi. Tomu chtěl zakázku na patnáct let bez dalšího výběrového řízení zadat exministr Zbyněk Stanjura, kvůli pádu Nečasovy vlády to ale nestihl.

Zájem přihlásit se do nových tendrů projevili už největší rivalové v osobní železniční dopravě - České dráhy a RegioJet. "Budeme se snažit přihlásit na všechny tyto tratě," řekl ČTK Jančura s tím, že pro soukromého dopravce jsou všechny tratě stejně lákavé, protože ztrátu z provozu na nich hradí stát. Tam kde jezdí málo cestujících, jsou dotace na pokrytí ztráty vyšší než na tratích s větším provozem, dodal.

ČTĚTE TAKÉ:

Zúčastnit se výběrových řízení chtějí i ČD, mluvčí dopravce Radek Joklík ale poznamenal, že dosud nejsou známé podmínky těchto soutěží. Neví se, jestli bude ministerstvo dopravy požadovat nová vozidla, jak tomu bylo v případě tendru na spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov, nebo budou stačit modernizované vozy. Vysoutěžit nová vozidla se totiž státnímu dopravci nepodařilo a do uvedeného výběrového řízení se nakonec nepřihlásil.

Na část tratí budou tendry vyhlášeny později

Na část rychlíkových tratí, které měly být připravené do soutěží mezi prvními, budou tendry vyhlášeny později. Jako příklad uvedlo ministerstvo dopravy spojení Prahy, Olomouce a Žiliny s odbočkou do Luhačovic, které z valné části vede po stejné trase jako dosud jediné dálkové spojení v tuzemsku, na kterém už s Českými drahami soutěží soukromé společnosti.

"V paralelním úseku s komerčními dopravci existuje v současné době příliš vysoké riziko kolísání přepravních objemů, a tedy i výnosů," uvedlo ministerstvo dopravy. Spuštění tendrů na tyto tratě proto podle úřadu musí předcházet stabilizace přepravních kapacit, kterou dopravci mezi Prahou a Ostravou nabízejí. Podobně je podle ministerstva vhodné posunout soutěž na trať Praha - Plzeň - Domažlice s pokračováním do Německa na rok 2020, kdy se předpokládá soutěžení této linky i na bavorské straně.

V roce 2006 stát do soutěží nabídl spojení Mostu s Plzní a Liberce s Pardubicemi. Tehdy obě zakázky získaly České dráhy. Současná smlouva na provoz těchto tratí vyprší v prosinci příštího roku, zatímco nový dopravce vzešlý z řádného výběrového řízení na nich nestihne zahájit provoz dříve než na přelomu let 2016/2017, předpokládá ministerstvo dopravy s tím, že pro toto dvouleté období bude nutné uzavřít přechodné smlouvy.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Kočárek, který vydrží všechno
Kočárek, který vydrží všechno

Kupujte na jisto a přečtěte si hodnocení žen na eMimino.cz