6. března 2017 19:30 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Opel i Francouzi vyrábějí podobná auta. Některé modely musí z kola ven

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Logo Opelu před továrnou v německém Kaiserslauternu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Logo Opelu před továrnou v německém Kaiserslauternu. | foto: ČTK
PRAHA V pondělí potvrdily koncerny PSA a General Motors dlouho očekávanou transakci – německá automobilka Opel přejde do rukou francouzského koncernu. Vznikne tak dvojka evropského trhu, která sdruží značky Peugeot, Citroën, DS (PSA) a Opel a Vauxhall (GM Europe). Z transakce vzejde jakási trojjediná automobilka.

Peugeot, Citroën i Opel totiž vyrábí velmi podobná auta – vše to jsou automobilky středního proudu pro široké masy, nabídka modelů je si vzájemně podobná.

To sice znamená možnosti velkých synergií, ale zároveň to může být komplikace – budou tu vedle sebe tři automobilky, které vyrábějí stejná auta. Bude tedy zajímavé pozorovat, ve kterých segmentech jaká z automobilek zůstane a kde uvolní místo koncernovým sourozencům. A značky jistě vsadí i na jednotlivé národní trhy – Opel není hitem ve Francii, auta PSA zase netáhnou v Německu.

ČTĚTE TAKÉ:

Nová aliance PSA-Opel také určitě změní řadu partnerství v automobilovém světě. PSA v Česku vyrábí v továrně TPCA své minivozy společně s Toyotou: tady je šance, že brzy přibude čtvrtý vůz s německou značkou. U Opelu se nejspíš odporoučí v Koreji vyráběný model Karl. Damoklův meč visí nad britskou divizí Opelu, Vauxhallem.

Výroba v Británii je pro automobilku drahá, i když je Vauxhall doma dvojkou trhu. Na druhou stranu s brexitem mohou mít tamní výrobní kapacity pro nový koncern význam.

Akvizice Opelu navíc rozhýbe i další transakce. GM určitě nebude chtít zůstat v Evropě zcela mimo hru, a tak přichází v úvahu návrat značky Chevrolet, která se odsud před časem stáhla. A možná i GM něco v Evropě koupí – třeba Fiat, který sice buduje alianci FCA (Fiat-Chrysler), ale jemu samotnému se nedaří.

Jenže FCA má v držení pro GM dvě lákavé automobilky – americký Jeep a italskou Alfu Romeo. Rozpadem FCA by ale zůstal na ocet americký Chrysler, který by byl doslova na odpis. Kdo by sáhl po něm? Určitě by měli zálusk Číňané, otázkou je, jestli by to Američané dovolili.

A mimochodem, Číňané získají určitý vliv i teď v Opelu, čemuž se GM v krizi mohutně bránil – značka Donfeng totiž před několika lety společně s francouzskou vládou koncern PSA zachránila před úpadkem.

Luděk Vokáč
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.