Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Deset věcí, které dělá vedení drah špatně

Ekonomika

  9:43
PRAHA - Marketingové výdaje v celkové výši až 800 milionů korun, nekontrolovaný propad hospodaření a vysoká ztráta z provozu vlaků Pendolino. Tyto body kromě jiných vytýká vedení Českých drah odvolaný náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák, který své výhrady shrnul v desetibodovém materiálu pro dozorčí radu podniku. Ta by se měla jeho obsahem zabývat na svém zítřejším zasedání.

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda považuje Žákovy argumenty za nepravdivé. foto: ČTK

Desatero prohřešků Českých drah

1.dlouhodobě pasivní přístup k řešení problémů firmy
2.neschopnost prokázat hospodárné, účelné a korektní využití prostředků na PR, marketingové a reklamní aktivity 3.neakceptovatelná výše mezd managementu, nevídané a nestandardní bonusy 4.nekontrolovatelný propad hospodaření firmy
5.mystifikace veřejnosti, že stávající situace je zaviněna jen chybějícími třemi miliardami na financování regionální dopravy, přičemž skutečný propad je mnohem vyšší
6.dvanáct miliard z vládního programu na podporu nákupu moderních vozidel bylo použito v rozporu s původním záměrem 7.management a potažmo i ČD se stávají kvůli zakrývání skutečného stavu a netransparentnímu chování stále nedůvěryhodnějšími pro své partnery 8.neschopnost uzavřít smluvní vztahy na provozování rozhodujících aktivit v osobní dopravě s partnery na úrovni regionů i státu 9.zatajování skutečného stavu kauzy Pendolino a dlouhodobé neřešení problému
10.neúplné či nepravdivé informování Dozorčí rady a neochota řádně dokladovat vyžádané informace o skutečném stavu hospodaření firmy a jednotlivých kauz

Žák své desatero důvodů pro odvolání vrcholných manažerů drah dosud odmítal zveřejnit, ale jeho obsah teď poskytl LN. Vedení Českých drah dále obvinil, že se chová jako „rakousko-uherský byrokrat, který místo, aby řešil problémy, tak sedí ve své kanceláři a čeká, až to za něj stát vyřeší“.

Přestože byl dnes už bývalým ministrem Petrem Bendlem odvolán z postu předsedy dozorčí rady Českých drah, odmítá se smířit s tím, že celá záležitost vyšumí do ztracena. „Dozorčí rada to Samozřejmě může zamést pod stůl. Tím se však stává spoluzodpovědnou za kroky vedení a ručí svým soukromým majetkem za případně vzniklé škody,“ tvrdí Žák.

Vedení Českých drah se proti Žákovu desateru tvrdě ohradilo. „Autor desatera si v mnoha bodech odporuje. Vytýká například nárůst výdajů na marketing a reklamu v roce, kdy management teprve přicházel a prakticky nemohl ovlivnit uzavřené kontrakty. Přitom na rok 2009 právě tento management výdaje tohoto charakteru snížil. Management navíc připravuje transformační kroky s cílem snížit náklady, mít je pod kontrolou a usiluje o zavedení příslušných účetních standardů. Tyto kroky managementu jsou zcela v rozporu s tvrzením zveřejněným v desateru,“ řekl tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Je to klasické tunelování, akorát stát tuneluje sám sebe

Za jeden z nejzávažnějších problémů považuje Žák skutečnost, že dráhy nebyly od začátku roku schopné uzavřít smlouvy na provozování osobní dopravy se státem a jednotlivými kraji. „To je klasické tunelování firmy a skutečnost, že tady vlastně stát
sám sobě tuneluje svou firmu, to vůbec neomlouvá,“ říká Žák. Dráhy jsou podle něj v situaci, kdy bez smlouvy poskytují služby a
očekávají, že je zaplatí stát. „Neřešením té věci dráhy vyhrotily situaci a vyhrožují státu, že když to nedoplatí, tak mu zastaví celou dopravu, což je podle mě na hranici vydírání,“ uvedl Žák.

Vedení Českých drah přitom vidí situaci se smlouvami opačně. Podle Petra Šťáhlavského nepodepsaly dráhy smlouvy s kraji, protože by šlo o nevýhodné smlouvy. Z toho je podle něj vidět, že vedení firmy nepřistupuje nečinně na požadavky krajů a dále jedná.
 Podle Žákova názoru jsou řadoví členové dozorčí rady pod obrovským tlakem. „Na jedné straně je tlak ze strany Českých drah - a teď, obávám se, i ze strany ministerstva dopravy. Na druhé straně mají určitě obavy i o své osobní zájmy. Povinností členů rady však je tento tlak ustát. Obávám se, že část z nich si toho není vědoma,“ říká Žák.

Již dříve přitom vyjádřil své zklamání především z postoje odborářů, kteří současné vedení Českých drah plně podporují. Bývalý vůdce drážních odborů Jaromír Dušek je proto dokonce obvinil z korupce. 

Autor: