19. června 2016 6:18 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Desítky veteránů uctily tradici legendárního závodu 1000 mil československých

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Veterán - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Veterán - ilustrační foto. | foto: Lidové noviny
PRAHA Téměř čtyřicítka předválečných automobilů a sportovních automobilů do roku výroby 1965 se v sobotu v podvečer sjela k Národnímu technickému muzeu v Praze, kde končil závod 1000 mil československých. Tato akce obnovuje tradici legendárního závodu, který se zapsal do dějin domácího automobilového sportu.

Veterány přilákaly do zadní části muzea desítky zvědavců a závodníci si pochvalovali počasí, po mnoha letech prý nepršelo.

„Jde o vzpomínkovou jízdu na závod, který se konal v letech 1933, 1934 a 1935. Konal se na silnicích v běžném provozu mezi Prahou, Brnem a Bratislavou a zpět a znova ještě jednou, čili 1600 kilometrů. Byly to velmi náročné sportovní závodní jízdy,“ řekl kurátor automobilové sbírky v NTM Petr Kožíšek. V současnosti se však jezdí polovina kilometrů.

Od konce 60. let na akci navázal pražský Veteran Car Club vzpomínkovou jízdou historických vozidel, která se letos konala asi podvacáté. Letos se jelo tři dny, a to ve čtvrtek z Prahy do Bratislavy, v pátek s programem na Slovensku a v sobotu se auta vracela zpět.

K nejzajímavějším modelům podle Kožíška patří ten nejstarší - Praga Mignon z roku 1916 v dvousedadlové karoserii nebo i závodní Bugatti Type 37 z roku 1926. Závodu se účastní také sedm automobilů značky Jaguar, několik anglických vozů MG a řada vozů české výroby - Praga a Škoda. „Automobily jedou průměrnou hodinovou rychlostí 45 kilometrů v hodině,“ poznamenal Kožíšek.

Manželé Vítkovi dorazili k muzeu mezi prvními s kabrioletem značky Aero 30 z roku 1934. Vůz vlastní už 36 let a tento závod absolvoval podruhé. „Manžel si ho koupil v sedmnácti. V devatenácti jsme se poznali a od té doby auto máme a jsme pořád spolu. Auto za tu dobu změnilo barvu, prošlo několika renovacemi,“ řekla Renata Vítková, která se na závod také stylově oblékla.

Závod se ve 30. letech jel bez odpočinku. O vysoké sportovní úrovni tohoto podniku svědčí dodnes i jízdní průměry vítězů. Absolutně nejrychlejší na této trati byl vítěz druhého ročníku Jindřich Knapp na třílitrovém šestiválci Walter Standard S, závod ujel průměrem téměř 104 kilometrů v hodině a v poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do Prahy dosáhl průměru až 111,5 km/h. V 70. letech minulého století poté příležitostně obnovil vzpomínkovou jízdu pražský Veteran Car Club.

ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.