2. října 2013 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Devět z deseti dětí v Číně zná loga
cigaretových značek, tvrdí studie

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Cigarety - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Cigarety - ilustrační foto. | foto: Shutterstock
WASHINGTON/PEKING Téměř devět z deseti dětí v Číně pozná cigaretové logo. Vyplývá to z americké studie, která zjišťovala, jak moc pěti a šestileté děti poznají cigaretové značky v zemích, kde je kouření nejrozšířenější.

Studie zveřejněná v časopise Pediatrics se zaměřila na šest zemí - Brazílii, Indii, Nigérii, Pákistán, Rusko a Čínu, kde je podle údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) i nejvyšší počet dospělých kuřáků v populaci.

Více než dvě třetiny z posuzovaných dětí dokázaly poznat alespoň jedno logo některé cigaretové značky. "Překvapilo mě, že i děti, které nežijí s kuřáky, znaly dobře cigaretové značky," řekla hlavní autorka studie Dina Borzekowská z Marylandské univerzity. To podle ní může dokazovat, že zmíněné země selhávají, pokud jde o přístup dětí k reklamě na tabákové výrobky.

"Vidí je všude kolem sebe, v obchodech, na plakátech. Když si jdou do místního obchodu koupit bonbóny, narazí tam na loga cigaretových značek," dodala Borzekowská, kterou citovala agentura AFP.

Děti přiřazovaly loga k produktům

V rámci studie hráli vědci s dětmi hru, v níž měly děti přiřazovat loga jednotlivých značek k produktům - automobilům, nápojům, jídlu nebo cigaretám. Všechny děti měly mezi logy cigaret značku Marlboro a Camel společně se značkami běžnými v jejich domovské zemi.

Nejvyšší počet dětí, které cigaretová loga poznávaly, byl v Číně. Bylo jich celkem 86 procent. "Děti zde průměrně znaly čtyři z osmi značek," uvedla Borzekowská. Na opačném konci zkoumaných zemí skončilo Rusko, kde alespoň jedno cigaretové logo správně přiřadilo 50 procent dětí.

Děti také dostaly otázku, zda v dospělosti chtějí kouřit. Nejvyšší počet z nich odpovídal "ano" v Indii, kde se k budoucímu kouření hlásilo 30 procent dětí; stejně chlapců i dívek. V Číně, Nigérii, Pákistánu a Rusku se pak plánovali stát kuřáky častěji chlapci než dívky.

ČTK, Lidovky.cz
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.