23. června 2016 9:27 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dieselgate v Česku zbrzdila
poplatky za ojetiny

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Škoda Favorit v autobazaru. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Škoda Favorit v autobazaru. | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny
PRAHA Zájemce o koupi ojetého vozu měl zatížit nový poplatek. Ještě v květnu se počítalo s tím, že od roku 2018 bude nově zpoplatněn převod automobilů vyrobených v letech 2000 až 2005, tedy těch, které mají nálepku Euro 3. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) nakonec od zavedení ekologické daně ustoupil. Za vozy staré deset až patnáct let, kterých jezdí v Česku přes jeden milion, se poplatek při registraci zatím platit nebude. I kvůli emisnímu skandálu automobilky Volkswagen, zvanému Dieselgate.

Ruku v ruce s novou finanční zátěží pro vozy Euro 3 se měly navyšovat i poplatky za automobily s nižšími normami, a to Euro 1 a 2. Ministerstvo ale nakonec ustoupilo i od zdražování. „Poplatky zůstávají v návrhu ve stávající výši. V této chvíli nenavrhujeme termín, kdy by mělo dojít k navýšení. Což ale nevylučuje nějaký poslanecký návrh v parlamentu,“ řekl LN ministr Brabec.

Vláda schválila zákon o výrobcích s ukončenou životností, který se týká i rozšíření ekologické daně, loni v květnu. Norma Euro1 se měla zvyšovat z pěti na deset tisíc korun. Ta dnes platí pro vozidla bez katalyzátoru. Euro 2 by narostla ze tří na pět tisíc korun. Nově pak měla být zpoplatněna také norma Euro 3, a to třemi tisíci korunami. Poplatek by se tak vztáhl i na první generaci fabií a octavií.

Mezitím se ale objevila aféra Dieselgate. Loni v září se ukázalo, že německý automobilový koncern Volkswagen vybavil vozy s dieselovými motory softwarem, který uměle snižoval množství oxidů dusíku tak, aby splnily zákonný limit. Skandál se dotknul také České republiky, i kvůli tomu, že do skupiny VW patří také Škoda Auto. Nakonec přinesl úlevu pro české řidiče v podobě oddálené ekodaně.

Nové vozy horší než ty starší

„Návrh jsme nakonec zavrhli. Má tam být zájem na zlepšení kvality ovzduší. Když se podíváte, co se děje kolem Dieselgate, je zřejmé, že to, co dnes plní auta na technické kontrole, se dramaticky liší od toho, co pak plní v reálném provozu. Byly i případy, kdy vozidla s normou Euro 3 měly lepší parametry než auta s Euro 5 v reálném provozu,“ řekl v rozhovoru pro LN Brabec.

Ekologická daň má být podle Brabce motivační a odrazovat zájemce od koupě starších vozů. A to v případě aut starých deset let neplatí. „Motivace poplatku je sem auto nevozit, aby neznečišťovalo ovzduší. Jestliže auto stojí samo o sobě deset tisíc korun a za jeho registraci zaplatím ekologickou daň také deset tisíc korun, pak ho sem vozit nebudu. U norem Euro 1 a 2 je to tedy jednoznačně motivační. Kdežto u aut s označením Euro 3 se jednoznačně ukázalo, že to je kategorie vozů, které stojí stále i sto tisíc korun. Když si ho někdo chce koupit, kvůli třem tisícům si to nerozmyslí. A v tu chvíli by to mělo charakter daně, což jsme nechtěli. Buď to má z hlediska životního prostředí smysl, nebo to prostě dělat nebudeme,“ dodal ministr.

Návrh na zavedení poplatku i za vozy s nálepkou Euro 3 měl právě kvůli pochybné motivaci svoje kritiky. „Představa autorů návrhu novely, že poplatek tři tisíce až deset tisíc korun přiměje motoristy ke koupi nového nebo zánovního vozu, je možná zbožným přáním autorů této normy, v praxi tomu ale bude jistě jinak,“ uvedl již dříve pro deník Právo například Václav Špička z Autoklubu ČR.

Poplatky, které by se dotkly široké skupiny lidí, jsou navíc ožehavým tématem před volbami. A Česko jich čeká v příštích letech nespočet.

Češi jezdí starými auty

Ekologická daň v Česku funguje od roku 2009. Jejím cílem je snížit na českých silnicích počet starých aut a přimět zákazníky, aby si kupovali auta novější, která tolik nezatěžují životní prostředí. To se ale příliš nedaří. V prvním čtvrtletí letošního roku bylo průměrné stáří osobních aut 15,1 roku. To je vůbec nejvíc od roku 1993. Až polovina dovezených osobních vozidel do Česka jsou auta starší deseti let. Ještě starší jsou pak motocykly, ty mají průměrný věk 33,4 roku. Celkem je v registru vozidel zapsáno 5,2 milionu osobních aut.

Vozů bez katalyzátoru, které byly vyrobeny před rokem 1993, podle údajů z minulého roku v Česku stále jezdí až 700 tisíc. Více než polovina z nich je pak starší třiceti let.

  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz