S masivním příchodem e-knih a s rozšířením možností nakupovat programy, filmy a hry online se obchodníci vypořádavají s novými výzvami. Ze zákona musí totiž umožnit vrátit zboží zakoupené na internetu do 14 dnů. U digitálního obsahu však může nastat problém.
Vrácení peněz tak není možné ve všech případech. „Pokud si zákazník zakoupí elektronický obsah a licenci nevyužije, tedy obsah nestáhne, má možnost odstoupit od kupní smlouvy a tím pádem mu vzniká nárok na vrácení peněz,“ tvrdí mluvčí obchodu Alza.cz Denisa Dlabová.
Například u softwaru je nejdůležitější součástí unikátní kód, který produkt aktivuje. Jeho případné zneužití je složitější dokázat. „Pokud uznáme, že požadavek je opodstatněný, vyžádáme si od zákazníka podepsané čestné prohlášení, že dodaný kód nepoužil, nepoužije ani dále nepředá, ověříme kód u dodavatele a buďto klíč necháme zneplatnit anebo jej vrátíme do oběhu,“ popisuje postup tiskový mluvčí obchodu s hrami JRC Martin Novák.
Výjimečné reklamace
Případů, kdy by zákazník chtěl vrátit digitální obsah je zatím poskrovnu. „Za měsíc chce e-knihu vrátit ani ne deset lidí,“ popisuje Jiří Vlček z Palmknihy.cz. „Zatím se nám takový případ nestal,“ popisuje vedoucí internetového obchodu Kosmas.cz Tomáš Fojtík.
I přes komplikovanost vracení digitálního obsahu zákon prodejcům nevadí. „Vítáme legislativní opatření, která posilují důvěru zákazníků v online nakupování,“ míní Dlabová. Stejného názoru je i Vlček. „Dělali jsme to vzdy. Považujeme to jen za slušné jednání prodejce.“