Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Auta v EU musí mít speciální denní světla

Speciální světla pro denní svícení. Takový má požadavek Evropská unie na nová osobní auta. Zvláštní světla budou muset mít vozy od roku 2011. Toto rozhodnutí by mělo přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Snížit by se měl i počet dopravních nehod.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Dalibor

26. 9. 2008 16:43
Chci k Berouskovi do cirkusu.

Já si koupím nové auto, až budu chtít já. Ne když mi to přikazuje nějaký úředník.

http://uk.youtube.com/watch?v=YEC2GHEqBZw" target="_blank" rel="nofollow">http://uk.youtube.com/watch?v=YEC2GHEqBZw

0 0
možnosti

Kylie

26. 9. 2008 18:59
Re: Chci k Berouskovi do cirkusu.

Také vám nic nepřikazuje:-)

0 0
možnosti

xy

25. 9. 2008 12:24
svítit rozhodně ano

ano, svícení za slunečného dne kdy je slunce v nadhlavníku není nutné. ale bohužel se na silnici vyskytovala spousta strejdů co nebyli scopni si rozsvítit při šeru, dešti atd.. pak už jde opravdu o život, takové auto nevidět.... a na tyto "řidiče" funguje pouze plošné nařízení o svícení pod pohrůžkou trestných bodů... z toho důvodu svícení = ANO.

0 0
možnosti

Princ Jason

25. 9. 2008 14:07
Re: svítit rozhodně ano

I kdyz je slunce v nadhlavniku je sviceni velmi dobra vec, zvlaste, vede-li silnice mezi stromy a strida se svetlo a stin. Ve Svedsku je tato vymozenost od nepameti a reknu vam, ze pri jizde mimo Skandinavii mi nesvitici auta delaly velke potize.

0 0
možnosti

Pepis

25. 9. 2008 0:36
Navzdory všem studiím tvrdím,

že svícení za jasných slunečních dnů nemá žídný pozitivní vliv na nehodovost, naopak to může být dokonce kontraproduktivní. Pokusím se vysvětlit proč. Ukazují to mimo jiné i stoupající statistiky nehodovosti ze zemí kde to mají  také zavedené (např. Slovinsko, Dánsko, aj.). ,

Omyl č. 1 – příslušné orgány dokola omílají nesmyslné závěry jakýchsi studií, že u svítícího vozidla se lépe odhaduje jeho vzdálenost a rychlost. To možná platí v nějakých laboratorních podmínkách, ale v praxi, kdy nemáte ideálně čisté sklo a reflektory, a nejsou ideálně seřízená světla, dochází tudíž k rozptylu  a výsledek je přesně opačný! Oko se totiž zaměří pouze na svítící body reflektorů a tím je odhad zkreslen. Pak už se jen konstatuje v popisu nehody, že někdo „nedal přednost v jízdě“, nebo „nebezpečně předjížděl“. Říkal jsem to již v diskuzích před začátkem platnosti zákona, že v důsledku celoročního svícení očekávám nárůst těžkých dopravních nehod zejména na silnicích 1.třídy z výše uvedených příčin. Policejní statistiky mi bohužel dávají za pravdu. 

Omyl č. 2 – nedomyšlení ztíženého vnímání brzdícího auta. Řada vozů má sdružené svítilny pro brzdová a zadní červená světla. Proto zejména za jasných slunečních dnů, kterých je čím dále více i u nás, se velmi nesnadno rozeznává brzdící vozidlo. Z toho plynou časté ťukance a tím zhoršená plynulost provozu. Ale v příčině nehody zaručeně bude nedodržení bezpečné vzdálenosti… V této souvislosti jsou úplnou katastrofou průhledné svítilny, u  kterých kolikrát za jasného slunečního dne není vůbec poznat, zda svítí nebo ne, blikají či neblikají. Ještě že tato nová auta mají třetí brzdové světlo! Průhledné svítilny jsou možná zajímavé z estetického hlediska, funkčně jsou ale dosti nebezpečné. 

0 0
možnosti

Pepis

25. 9. 2008 0:49
Re: Navzdory všem studiím tvrdím,

Omyl č. 3 – neuvažování únavy očí řidičů koukajících do rozsvícených světel. Skutečně nevím, proč bych se měl za slunečného dne, kdy je všude plno odlesků, ještě dívat do rozsvícených reflektorů. Řidiči za dne nemají vizuelní kontrolu nad seřízením světel (jen málo vozidel má automatické niveau), kontrolka dálkových světel také není ve dne moc vidět..

Zavedení denních LED světel považuji v oblasti "zviditelnění" za první nápad hodný pozornosti. Svítit ve dne v našich  podmínkách běžnými reflektory je opravdu nesmysl. Ne nadarmo jsme široko daleko jedinými exoty, kteří to mají povinné.

0 0
možnosti

Finrod Felagund

24. 9. 2008 21:38
Dobrý nápad

tady na tom je vidět, proč EU potřebujeme... R^

0 0
možnosti

Kylie

24. 9. 2008 22:07
Re: Dobrý nápad

Ano občas i dobrý nápad je nutné protlačit "po zlém"

0 0
možnosti

Mirek

24. 9. 2008 19:55
Nemohla by jít EU se svými zhovadilými nápady do pryč?

Těch jejich nápadů už začíná mít každý plné zuby.

0 0
možnosti

Kylie

24. 9. 2008 20:43
Re: Nemohla by jít EU se svými zhovadilými nápady do pryč?

Tenhle  "nápad"  je shodou okolností  jednoznačně správný.;-)

0 0
možnosti

Hans

24. 9. 2008 19:44
Zhovadilost

Proč se kdysi zavádělo denní svícení motocyklů?U aut už toto opatření vůbec nechápu....?Je to pouze dobrý byznys pro výrobce žárovek.Nevidím jediný důvod proč bych měl svítit za jasného dne.Je to naprostá lemplovina a protože ve většině případů jezdím bez světel,tak již ignoruji blikání protijedoucích řidičů,které jsem si vždy vysvětloval tím,že někde měří rychlost esenbáci.V Rakousku tento nesmysl již ukončily na zásach Zelených,neb je známo,že svícení zvyšuje spotřebu a tudíž uniká mnohem více exhalací do ovzduší.Takže já vlastně šetřím životní prostředí a ti co svítí,logicky činí opačné.Pakliže řidič automobilu si musí svítit na cestu za jasného počasí,tak by měl vrátit ř. průkaz ze dvou důvodů.Nemůžu tolerovat v provozu řidiče,kteří mají zrakovou vadu a ten druhý důvod vychází ze selského uvažování. Až Vám někdo nařídí,že budete např. jezdit pozadu,tak budete jak ovečky couvat ,protože Vám to nařídil nějaký trouba z Parlamentu,nebo nedej bože příjde rozkaz z všeznající a všehomoucí EU?

0 0
možnosti

Hans

24. 9. 2008 19:47
Re: Zhovadilost

Zásah-oprava.

0 0
možnosti

NM

24. 9. 2008 17:43
Bla bla bla...

A kdy přijde na řadu sjednocení dopravních předpisů v celé EU?

0 0
možnosti

redbiter

24. 9. 2008 17:17
denni svetla

Denni svetla uz mame v Kanade asi 15 let,Tak koukam ze EU je trochu pozadu.

0 0
možnosti

isis2000

24. 9. 2008 16:52
diodovy jsou fajn

obrysova svetla resp. parkovacky svitej malo, potkavaci ve dne zbytecne moc ... kecy ekologu o prilisnych emisich nebrat ... jsou jiny veci, kde se daji snizit a usporit (snizeni hmotnosti aut atd...)

0 0
možnosti

Kylie

24. 9. 2008 16:48
Souhlasím

Naprosto souhlasím,  svítit běžnými světlomety je zbytečné,  "denní,  obrysová"  světla považuji za jednoznačně správné.  Na Audi či BMW jsou i pěkná a funkci rozhodně plní. :-)

0 0
možnosti