Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Bárta má velké plány. Chce drážní superfirmu a expanzi Carga na východ

Pod vedením ministra dopravy Víta Bárty se mohou uskutečnit největší změny v uspořádání české železnice za poslední léta. Ministr připustil opětovné propojení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a Českých drah do jednoho holdingu, nákladní dopravce ČD Cargo by zase měl expandovat do zahraničí, především na východ.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

M. Raabová

1. 11. 2010 7:35
holt

kdo umí, umí.-   Úspěšný podnikatel je úspěšný všude, komunističtí břídilové umí jen krást.

0 0
možnosti

L. Petr

31. 10. 2010 20:32
Rozpaky bez odpovědi

Myslím, že k rozdělení železničního provozu došlo hlavně kvůli nastavení podmínek, umožňujících na železnice vstup konkurenci. Z tohoto pohledu bylo nezbytné, oddělit správu železničního svršku  od samotného provozu, a žádoucí rozdělit jej na osobní a nákladní přepravu. V důsledku toho stojí (či by měl stát) každý přepravce vůči SŽDC v pozici nezávislého obchodního partnera, smlouvá s ním a pronajímá konkrétní výkony a koridory. A tytéž hladké možnosti by měli mít zájemci z řad privátních provozovatelů.

O určité mezeře systému vypovídá neochota SŽDC hodpodárně naložit s některými regionálními tratěmi, které víceméně bez diskuze "škrtla" a určila k likvidaci. Odvíjí se z klubka poněkud "nekonečného" vztahu, kdy kraje osobní dopravu objednávají u přepravců, ti zase svůj výkon u provozovatele tratí. Zřejmě kvůli ekonomickým nesouladům a ztrátám, jako vedlejší produkt padajícím na bedra SŽDC, není správce dál údajně ztrátové koleje ochoten udržovat.

Přestože však o tyto dráhy mají zájem mnozí privátní provozovatelé, vnímám, že místo očekávané akceschopnosti zde strká hlavu do písku především stát, coby vlastník tratí (prostřednictvím správce SŽDC).

Zatímco pan Bárta tedy na roky dopředu rýsuje jakýsi sociálně-inženýrský trust - aniž by v nepřehledné struktuře konkrétněji definoval oblasti, z nichž může pramenit efekt v podobě úspor - mám pocit, že aktuální téma zlevnění železničního provozu osvědčenými prvky konkurence je sunuto na vedlejší kolej.

Stát by si ale měl uvědomit svou zodpovědnost  za současný rozsah možností přepravy. Je-li sebemenší zájem a potenciál v privátním sektoru provozovat i malé tratě, na nichž stát provoz zabezpečit neumí ( tedy i z neziskové sféry - např. Zubrnická drážka; zájem mají též úspěšné JHMD), neexistuje sebemenší důvod, aby stát bránil trendům zachování hodnotného dědictví našich předků a jeho dalšího prospěšného užívání. Budou-li tratě likvidovány zbytečně, takovou nevratnou jizvu ani budoucí trust svému ministrovi neodpáře.

0 0
možnosti

K. Lhoták

31. 10. 2010 20:39
Re: Dobrá inspirace!

Ovšem tato restrukturalizace nijak nezasáhne do postupné liberalizace trhu s železniční přepravou, spíše naopak to bude mít pozitivní účinek a hlavně úlevu pro peněžnku daňového poplatníka, kdy teď platíme nemálo peněz na špatnou strukturu těchto institucí...Přitom zůstane tu ta nezávislá část SŽ, která spravuje tratě, takže nejde o pohlcení a monopolizaci. Zkrátka ta inspirace Deutsche Bahn je dobrý nápad!

0 0
možnosti