Diskuze
Návrat turniketů do metra vyjde na 1,5 miliardy
Děkujeme za pochopení.
V. Kolman
KDO BUDE HNÁN K ZODPOVĚDNOSTI ZA TO,.......
......že v metru kdysi zabudované a DOBŘE FUNGUJÍCÍ ZÁVOROVÉ TURNIKETY nařídil demontovat a nehradit tím, co tam je dodnes??? Což samozřejmě i zdůvodnil rychlejším průchodem cestujících. Měli bychom znát jméno toho neznámého "kdosi" a ten by se měl i finančně podílet na eventuelním znovuzavedení turniketů.
A jak znám "Čehůny", tak velmi brzy najdou způsob, jak i ty závorové turnikety "přečůrat". Možná se vyvine nový sport "přeskoč si svůj turniket", nebo ho "podlézavé" povahy budou podlézat? Nebo budou chodit volným průchodem pro děti a penzisty, nebo...... co já vím?
K. Řežábek
10x předražené -počítejme spolu cenu
DP Prahy už v roce 2009 plánoval do metra - tedy do 57 stanic v té době - turnikety, a to za 2,16 miliardy korun. Nyní je cena 1,5 mld. Kč, tedy ¾ . Stále absurdně předražený.
Počítejme:Na jednu stanici metra (při šířce turniketu 60 cm nebo 100 cm) se vejde asi tak 4-6 turniketů. Některé stanice mají více vchodů, tedy v průměru tak 10 turniketů na jednu stanici. Potom 1 500 000 000 Kč děleno (57stanic x 10 turniketů v každé) = 2,6 milionu korun. To je cena za jeden jediný turniket, tedy tu bednu, kterou lidé procházejí. Srovnejme technickou složitost turniketu s automobilem. Proti tomu je to jednoduchý stroj. Žádný složitý motor, brzdy, kola která snesou rychlost 180 km/hod, bezpečností deformační zony, polstrovaná sedadla, měřící přístroje, reflektory, pneumatiky... Asi tak 1/5 ceny auta by odpovídala - okolo 50 000 Kč. Nebo s automatickou pračkou v ceně 15000 Kč - to už je technicky podobné. Ano, turniket se nevyrábí na statisíce kusů, tak přidejme, dejme tomu opět 50 000 Kč.
Počítejme i z druhé stany – obsahuje čtečku karet a rozeznávací zařízení na papírové jízdenky, s počítačem, fotobuňky a 2 motory na ovládání závor. K tomu několik mechanických dílů. To opět tvoří dohromady asi 50 000 Kč, spíše ani ne.Jasně, něco stojí vývoj a něco montáž. I tak si troufám tvrdit, že kdyby se na dodávku vypsal poctivý konkurz, pořídí Praha turnikety za 1/10 neboli pouhých 10% výše uvedené absurdní ceny (100 000 Kč za turniket + 100 000 za montáž).Celkově za 120 milionů korun.
A údržba - 2 montéři jistě denně prohlédnou a připadně opraví 2 turnikety, tedy 400 turiniketů do roka, tedy téměř všechny. Na jejich mzdy ročně 2x40000 Kč měsíčně x 12 měsíců, tedy zhruba milion, k tomu náhradní díly za další milion, odvody z mezd a doprava atd asi milion. Tedy za 3 miliony ročně!
Nabízí se otázka - komu DP Praha daruje rozdíl mezi 1,5 miliardy a 120 miliony korun, a pak dalších 100 milionů ročně na údržbu? A zvýší potom opět cenu jízdného v Praze s tím, že provoz Metra je drahý?
R. Pecho
Re: 10x předražené
Bingo. Jenže jste zapoměl zahrnout do ceny: poradenství - 500 milionů, provize magistrátním ouředníkům - 500 milionů, posudky 300 milionů a jsme na našich 1,5 miliardách. A konečná cena bude něco přes 2,2 miliardy páč budou vícepráce a další nutná právní a ekonomická poradenství.
J. Procházka
Neuvěřitelné
někdo se chystá zcela znepříjemnit platícím cestujícím v Praze cestu metrem. Vemte si např. Černý Most : přijede autobus plný lidí, k metru je to 10 metrů, při turniketu budou všichni stát za turniketem jako ovečky a budou se dívat na soupravu jak odjíždí.
J. Votava
Pravda je, že třeba v Paříži metro
turnikety má. Pokud bude turniket akceptovat veškeré jízdenky, proč ne. Za povšimnutí také stojí, že náklady by měly být menší, než ty odhadované.
T. Houška
Re: Pravda je, že třeba v Paříži metro
Vydělme 1,5 miliardy počtem stanic a zjistíme, nač přijde 1 turniket. Pak zkusme domyslet, co vše to bude znamenat v systému lístků a jaký to bude mít konečný důsledek. Pokud to nepřinese roční úsporu aspoň 200 milionů, tak je otázka, proč to dělat. A jestli by třeba 1,5 miliardy nešlo utratit smysluplněji.
T. Houška
Která firma?
Nic jiného není v tuto chvíli důležité. Prostě je tu nějaká firma, která potřebuje zakázku. Z té 500 milionů zaplatí skutečnému dodavateli, 500 si nechá a 500 pošle zpátky těm, kdo o tom rozhodnou. O nějaké metro a turnikety vůbec nejde. Ve finále by nejspíš bylo nejlevnější a nejlepší, kdyby prostě jen ukradli tu miliardu a žádné turnikety (nevšim jsem si, že by Praze scházely) nepořizovali. Přece jen je ekonomická recese a musí se šetřit.