Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

S TGV z Paříže do Prahy? Zaspali jsme, všichni nás objíždí, míní odborník

Prezident Miloš Zeman na návštěvě Francie prohlásil, že by si přál, aby rychlovlaky TGV jezdily z Paříže až do Prahy. Podle experta na železniční dopravu Petra Šlegra Česko s vysokorychlostními tratěmi zaspalo. „U nás bylo rozhodnutí místo vysokorychlostních tratí opravovat koridory na rychlost 70 až 160 kilometrů v hodině a přitom ta oprava koridorů stála někdy až 60 procent z ceny nové tratě,“ míní. Kdyby byla politická vůle, mohlo by podle Šlegra jezdit TGV plnou rychlostí do Prahy už za 10 let.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

J. Holič

16. 9. 2014 17:07
Je to najivní i správné zároveň

Je to celé trochu jinak. Rozhodně v tomto bodě má prezident-buran mé uznání, neboť výstavba vysokorychlostního spojení je věc hodně přínosná.

Rozhovor je ale mírně zavádějící. Například je zde celá věc rozebrána tak, že jsme se rozhodovali zda stavět VRT, nebo modernizovat koridory. Problém je v tom, že jsme měli udělat obojí. Proč VRT? 1.) To co funguje ve Francii vnitrostátně, tedy že VRT je plně využitá i při 5 - 10 minutových intervalech, je v určité míře dosažitelné mezinárodně z ČR. Tedy šlo by o rychlé spojení s městy jako Vídeň, Mnichov, Varšava atd... Zároveň by se výrazně zkrátilo spojení Praha - Brno, které by při jízdní době cca 1 hodinu zásadně odlehčilo dálnici D1. Také se ukázalo, že i letecká doprava není vždy jistá, stačí drobná erupce na Islandu a letadla zůstanou na zemi. Jak pak pojedete třeba do Londýna? Dnes to je skoro celý den do Paříže a odtamtud 2,5 hodiny (VRT) do Londýna.

0 0
možnosti

15. 9. 2014 19:10
PROČ NEMŮŽE JEZDIT V ČECHÁCH "TGV" RYCHLOSTÍ 170 km/hod?

V úseku od hranic do Prahy by to zpoždění při rychlosti 170km/hod nebylo zas tak tragické.

0 0
možnosti

11. 9. 2014 16:47
Proč jen do Prahy?

"...Na návštěvě Francie prezident Miloš Zeman řekl, že chce, aby rychlovlak TGV jezdil jednou z Paříže až do Prahy. Myslíte si, že je to možné?..."

...

Moh by jezdit až do Zlína. Za Prahou by se celý vlak nalodil na trajekt, a pokračoval po Zemanově (dříve Baťův) kanále.

0 0
možnosti

11. 9. 2014 14:37
Musím se smát.

Byla bych ráda,kdyby bylo přímé spojení Praha-PařÍž alespoň obyčejným rychlíkem jako to existovalo za komunistu. Když chcete vlakem do Paříže, musíte dvakrát předsedat.Nezaspali jsme," prošvihli", co se dalo.Jezdit z Prahy do Plzně je také perla. V létě vedro, v zimě zima nebo také vedro. Klimatizace je jen sen.

0 0
možnosti

J. Krejčí

11. 9. 2014 12:38
ekonomický smysl

Tak jak expert říká, Španělsko je sice železniční velmoc Evropy ve vysokorychlostních tratích, ale je to ztrátová záležitost, přestože mají větší aglomerace než my. Plus tu jsou náklady na provoz a údržbu, ty jaksi expert nezmiňuje. Plus netuším, kde vzal tu energetickou náročnost, to asi počítá že vlaky budou jezdit plně obsazené, dost nepravděpodobné.

Podle článku z El Pais - Just to cover its operational costs, high-speed trains need a constituency of between 6.5 million and eight million passengers a year; none of Spain's routes come close.

Celý článek je tady - http://elpais.com/elpais/2013/01/15/inenglish/1358253198_135607.html

0 0
možnosti

11. 9. 2014 13:54
Španělsko

Španělský boom stavění z evrpoských peněz se netýká jen stavění železnic. Ukázkový příklad, že to poněkud přehnali je ilustrovatelný na nádraží Antoine de Saint-Exupéry, které je úžasné a nádherné, ale poněkud nevyužívané.

0 0
možnosti

11. 9. 2014 12:04
Může

někdo oznámit, v čem jsme nezaspali !!

0 0
možnosti

Jiri Janecek

11. 9. 2014 10:27
No, nejsem expert na zeleznice...

...ale takove prime srovnavani CR se Spanelskem (6x rozloha CR) ci Francii (8x CR) mi prijde trochu naivni... Francie ma TGV sit, protoze je to proste casove vyhodnejsi nez letadlo mezi Parizi a Lyonem (a pobne vzdalenymi pary mest) a kapacitne nutne mezi Parizi a Marseille (a pod...). Center na milion je tam zhruba 5, nad 250 tisic 20... U nas 4? A transevropska zeleznice? Kolik lidi pojede Praha - Pariz vlakem?

0 0
možnosti

11. 9. 2014 13:55
Nadnárodní koridory

Dva tři nadnárodní koridory procházející největšími aglomeracemi v ČR by se sem vešly.

0 0
možnosti