Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Recept na zkrácení kolon: ať řidiči dodržují pravidlo, stačí správně zipovat

Tu situaci zná každý řidič – nekonečné čekání v pomalu popojíždějících kolonách před zúženími je pro tuzemské dálnice typické. Jen málo šoférů má však ponětí o tom, že za dlouhá zdržení si mohou částečně i sami. Ze studie Centra dopravního výzkumu totiž vyplývá, že by stačilo, aby všichni řidiči dodržovali jednoduché pravidlo zipu a kolony by se rázem zkrátily o čtvrtinu.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

8. 9. 2015 22:37

Není to jen problém českých řidičů, stejně zmatkují i řidiči v Německu, Francii, Anglii. Pro zipování v určité rychlosti je nutno dodržovat tomu odpovídající mezery. Čím větší mezery tím větší rychlost. Když se auta ve frontě sjedou nárazník na nárazník, potom se mohou zipovat jen krokem a je z toho štau. Na ministerstvu dopravy ještě nepřišli na to, že před zůžením je nutno značkami na vozovce a dopravním značením stanovit dostatečné vzdálenosti v řadě vozidel.

0 0
možnosti

8. 9. 2015 17:08

S trochou logiky vidime, ze policisty prosazovane zipovani je ciry nesmysl.  Pokud by zacpa nemela vzniknout, v zuzenem pruhu by auta musela jezdit dvakrat rychleji, nez na dvoupruhove dalnici.

0 0
možnosti

K. Šoumal

8. 9. 2015 18:34

S trochou logiky by Vám došlo že pomaleji jedoucí vozidla mají mezi sebou menší rozestup a proto zabírají méně místa. Dalším důležitým bodem je to, že je dobré se naučit chápat psaný text - protože v článku se nepíše o kompletním zmizení kolon, ale o jejich zkrácení o čtvrtinu....

0 0
možnosti

M. Komárek

8. 9. 2015 11:05

Mám nějaký problém s pravým předním blinkrem. Vždy když chci přejet do pomalejšího pruhu a dám blinkr, řidič po mé pravé ruce zničehonic oslepne, ohluchne a navíc se mu zablokuje krční páteř ve strnulé poloze čumíc vpřed. Netušíte, co do těch blinkrů dávají?

0 0
možnosti

J. Black

8. 9. 2015 11:50

U zipu nebo normálně při předjíždění?

0 0
možnosti

8. 9. 2015 10:53

Čeští řidiči jsou neukáznění, snaží se podvádět, přejíždějí zleva doprava a spekulují jak ostatní přechytračit. Nikdo to nekontroluje, protože jsem v podobných zúženích naši polici skoro neviděl.

0 0
možnosti

I. Veselý

8. 9. 2015 9:48

Já poslední dobou pozoruji podobný, byť se zipováním nesouvisející, úkaz. Jedu po Štěrboholské spojce povolenou osmdesátkou a blížím se ke stavbě (rozšiřování na více pruhů) na Pražském okruhu k D11 a dále. Stavbou pokračují dva pruhy stejně jako před ní, nějaký skutečně moudrý člověk tam osmdesátku ponechal a přesto jsem jednou stál ještě před Agipkou jen proto, že někteří řidiči se bojí pozvolna přejet ve svém pruhu o ty tři, čtyři metry doprava. Někteří neumí ani jet osmdesát v levém užším pruhu, ale těch je skutečně málo. Vše není jen o předpisech, které se mění stále a stále dokola (kdo, hlavně ze starších řidičů, ví o blinkru při předjíždění cyklisty bez vybočení; kdo ví o zákazu objíždět školní autobus ve stanici; ...), ale o lidech.

0 0
možnosti

8. 9. 2015 9:56

"O tom" je otoman. Jinak souhlas, ano, lidi neumí jezdit jistě, rychle, bezpečně.

0 0
možnosti

R. Dubravský

8. 9. 2015 9:35

V reálné situaci na našich silnicích by ani přesné zipování nic nepomohlo, protože kolona ve zúženém místě stojí. Stojí proto, že někteří řidiči si musí prohlédnout pracující stavbaře, jiní při rychlosti 30 km/h udržují 200 metrů odstup od vozidla před sebou. 

Dále "zipovat" by se muselo již stovky metrů před uzavřením jednoho pruhu, dokud se vozidla ještě pohybují. Při zipování těsně před překážkou musí vozidla střídavě zastavovat a rozjíždět se, což spolehlivě vytvoří zácpu.

0 0
možnosti

J. Black

8. 9. 2015 9:52

Moje zkušenost je ta, že hlavním problémem je naprosté nedodržování rychlosti a bezpečné vzdálenosti mezi vozidly (méně než 2s). Blížím se ke zúžení, je tam 100km/h, jedu v pravém pruhu 100 a v levém pruhu se stále fičí 130 a více. Dojedu k 80, jedu 80 a stále se v levém fičí 130 a více, nejednou se má dělat zip, všichni v levém horečně brzdí, na zipování není moc času, někteří kvůli tomu musí zastavit, aby zipem pustili individuum, které nechápe omezení rychlosti, musí za každou cenu nahnat další sekundu a musí ještě někoho předjet a jakmile to zastaví v jednom pruhu, tak za chvíli to stojí i v druhém pruhu a kolona je na světě.

Dalším faktorem jsou experti, co se musí v koloně řadit do průběžného pruhu už v okamžiku, kdy zjistí, že ten jejich končí, ale že zip se dělá až v místě zúžení to nechápou a tím ničí celé pravidlo zipu. Těchto jedinců však ubývá, bych řekl...

0 0
možnosti

8. 9. 2015 8:54

To by to pravidlo zipu tam musely švestky občas hlídat, aby se to vohnouti naučili. Ale ony musí měřit rychlost 30 metrů před cedulí v poli ......

0 0
možnosti

J. Black

8. 9. 2015 9:57

dle mých zkušeností to se samotným zipem v místě zúžení není až tak tragické, hlavní problém vidím v chování řidičů před místem zúžení. Nedodržení předepsané rychlosti a bezpečné vzdálenosti mezi vozidly vede k tomu, že pro samotný plynulý zip pak není pro všechny dostatek místa a času. A stačí jeden dva jedinci za silného provozu a máme kolonu.

0 0
možnosti

8. 9. 2015 8:51

To je podobná úvaha, jako že kdyby na zelenou se rozjeli všichni najednou a ne každý až se hne ten před ním, projelo by křižovatkou více aut. Je to tak, ovšem vyžaduje to používat hlavu a být "vyježděný".

Ten zip by možná trochu pomohl, ale moc ne. Musel by být řízen počítačově v celé koloně. To si zase někdo usnadňuje život kecy, když nedokáže odstranit podstau problému, dopravní omezení.

0 0
možnosti

8. 9. 2015 8:55

Tak na zelenou je nejdříve nutné pomalu odložit mobil s rozepsanou esemeskou nebo zrcátko a rtěnku

0 0
možnosti

8. 9. 2015 7:39

Už si to z fyziky moc nepamatuju, ale myslím, že jsme dělali pokus s vodou a hadicí - když se průřez hadice  snížil na polovinu, zvýšila se rychlost vody va zúženém místě na dvojnásobek. Je-li v dopravě rychlost ve zúženém místě naopak snížena na 80 km/hod, musí zákonitě docházet ke zdržení - zip nezip. No - ta 1/4 uspořeného času při správné aplikaci zipu by mohla být pravdivá. Ale což takhle aplikovat správně ZIP a ještě zvýšit povolenou rychlost ve zúženém místě na dvojnásobek - tedy na 260 km/hod. - pak by ke zdržení nemělo docházet vůbec. A tož experti - nyní mudrujte.

0 0
možnosti

E. Dragomirecký

8. 9. 2015 8:03

kapacita silnice se zvyšuje asi jenom do 70 km/h. Potom už se jenom snižuje. Takže zvýšenou rychlostí nic nespravíte. Máte větší vzdálenosti mezi autama. Reakce řidičů jsou pomalé. Až budou jezdit auta samy, tak to bude jiné

0 0
možnosti