Vyplývá to z průzkumu mezi českými dolarovými milionáři, který uskutečnila J&T Banka. Češi s volným majetkem k použití přes milion dolarů (18 milionů Kč) jsou ze dvou třetin podnikatelé a z 15 procent osoby samostatně výdělečně činné. Pouze každý sedmý z nich je zaměstnancem. Podle agentury Capgemini je v Česku nyní 13.000 dolarových milionářů.
Do čeho investovat milion? - klikněte pro zvětšení
Dolarový milionář podle průzkumu považuje jeden milion korun za krátkodobou investici, kterou je vhodné vložit "tady a teď" do sebe. Na 16 procent z nich by částku investovalo do koníčků nebo cestování, deset procent do vzdělání, a to zejména svých dětí, čtyři procenta do zdraví. Pokud by milion neinvestovali do sebe, doporučují jej vložit do bankovních produktů, jako jsou termínované vklady (22 procenta), do akcií (15 procent), podílových fondů (tři procenta) a obligací (dvě procenta).
Pohled na investici se u dolarových milionářů liší s její výší. Částku deset milionů korun již považují za investici dlouhodobou, která by měla přinést další peníze. Více než polovina dotázaných (59 procent) by jednoznačně zvolila investici do nemovitosti, zvolená nemovitost by však podléhala přísnému výběru. Druhou nejčastěji zvolenou investicí by pak byly akcie (36 procent), a to i přes to, že ji jednoznačně řadí do rizikových investic.
Český dolarový milionář podle průzkumu J&T Banky při výběru investičních příležitostí věří své intuici nebo dá na radu přátel a známých, za důležité považuje sledovat ekonomické dění v Česku i zahraničí.
Do čeho investovat 10 milionů? - klikněte pro zvětšení
V otázce inflace je mírně skeptický. Na začátku roku 2012 očekává její výši na úrovni 3,43 procenta. Počítá tedy s podstatným zrychlením růstu cenové hladiny proti České národní bance, která prognózuje inflaci na úrovni dvou procent.
O průzkumuPrůzkum, který se uskutečnil mezi březnem a květnem 2011, provedla J&T Banka ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd. |
Překvapivě málo peněz jsou dotázaní ochotni věnovat na přírodu a ekologii, uvedla J&T Banka. Průzkum ukázal, že dolaroví milionáři mají značky rádi spíše pro jejich kvalitu a spolehlivost než pro jejich honosnost či okázalost.
Z českých značek mají slabost pro ty, jež mají na našem trhu dlouholetou tradici a dokázaly se prosadit i ve světě, jako je například Baťa. Rádi se vrátí do dob svého mládí, kdy se pila kofola. Tento nápoj zvítězil mezi českými značkami na celé čáře. Mezi další oblíbené české značky patří tradičně Pilsner Urquell, Becherovka a Škoda. Tu si ovšem jako oblíbený automobil vybrala pouze tři procenta účastníků průzkumu.