Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Do Česka míří nové módní značky. Krize se nebojí

Ekonomika

  8:00
PRAHA - Obchodní řetězce, hlavně prodejci módy či módních doplňků, chystají přes současný vývoj ekonomiky v Česku expanzi. Ačkoli kupní síla Čechů je už zhruba dva roky stabilní, mnoho značek by se tu rádo více prosadilo. Většinou jde o nadnárodní řetězce, které už působí v Evropě a mají zájem přijít i na český trh.
Móda, ilustrační foto

Móda, ilustrační foto foto: Shutterstock

Letos by v Česku měly otevřít ještě značky Top Drawer, francouzská pánská móda Prestige Man či krejčovství Josef Knize.

Letošním nováčkem na českém trhu je třeba prodejce sportovního oblečení a obuvi Foot Locker, který letos v květnu otevřel v Česku svůj první obchod, a to v pražském nákupním centru Chodov. Následoval druhý v první polovině června v centru Palladium.

ČTĚTE TAKÉ:

"Plánujeme otevření dalších jednotek v atraktivních lokalitách hlavního města i dalších větších městech, jako je Brno či Ostrava," uvedl Scott Abbey, viceprezident Foot Locker Europe. Poprvé se také v nákupním centru objevuje výrobce italských kabelek Tosca Blu.

"V prosinci navíc u nás otevírá první vlajkový obchod populární obuvi Crocs," sdělila LN za Centrum Chodov manažerka Zdeňka Jakšič. Dalším řetězcem, který už v Česku působí a plánuje expanzi, je například DM drogerie. Další prodejny chystají také Amrest, Lindex, Celio nebo CCC Boty. CCC má v Česku už 47 prodejen.

Značky, které chystají expanzi

Foot Locker
Prodejce sportovního oblečení a obuvi. Má první dva obchody v Praze, chystá další.

Pandora
Hodinky a šperky. Prodává ve 27 prodejnách, nyní zakládá samostatné prodejny.

Claire’s
Módní doplňky a šperky. V Česku má velké plány na expanzi, prodejny už má v Centru Chodov a v Palladiu.

Celio
Francouzská značka pánské módy v Česku hledá zájemce o franšízy.

KappAhl
Švédská módní značka má v Česku pět prodejen a chystá další.

1-2-3
Francouzská móda pro ženy chystá další butiky.

"Během dalších tří až čtyř let bychom rádi dosáhli počtu 65 až 70 poboček po celé zemi," říká Roman Puchala, jednatel společnosti CCC Boty Czech.

V průběhu letošního roku přišli do země také další nováčci. V dubnu otevřela svůj první obchod v Praze španělská módní značka Desigual, samostatné prodejny se dočkali také fanoušci luxusní italské značky Dolce & Gabbana.

Tuzemské značky jdou z kola ven

Švédská značka KappAhl v Palladiu otevřela svou zatím největší prodejnu. "Přibyly také dvě italské značky 7camicie a Napapijri. Z menších jednotek jsou nově k dispozici zákazníkům dvě kadeřnictví – Fabio Salsa a Express Elite Hair, prodejna s dětskou módou Magic Child a největší český prodejce přání Albi," vyjmenovává nové značky Karolína Peterková, která zastupuje centrum Palladium.

Nově příchozí mohou mít kromě současné větší zdrženlivosti Čechů při nakupování ještě druhou potíž. V obchodních centrech není dost volného místa a nové obchodní domy se zatím nechystají.

"Nové značky chtějí ta nejlepší místa v nejlépe umístěných nákupních centrech. Jenže ta už jsou plná a čeká se na ně dlouho," řekl LN Alexander Rafajlovič, vedoucí týmu výzkumu trhu společnosti Cushman & Wakefield.

Letos nebylo otevřeno jediné velké obchodní centrum, pouze se rozšiřují ta stávající. Stávající prestižní nákupní centra si tedy mohou vybírat. "V neposlední řadě hraje roli i výše nabídnutého nájmu," připouští Peterková z Palladia.

"Máme v záloze hned několik značek, které by nám v případě potřeby doplnily nabídku," říká marketingová ředitelka Paláce Flóra Daniela Vocetková. Kdo jde z kola ven, jsou nakonec většinou tuzemské firmy. "Každý rok roste podíl zahraničních značek v českých obchodních centrech zhruba o půl procenta," říká Rafajlovič.