15. března 2011 20:02 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Do dolu Vršany vyráží opravené obří
velkorypadlo. Kolos váží 4 200 tun

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Velkorypadlo KU 800.11/84 po generální opravě.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Velkorypadlo KU 800.11/84 po generální opravě. | foto: ČTK
ČEPIROHY V hnědouhelném dole Vršany na Mostecku ode dneška ukrajuje další kousky půdy nově opravené rypadlo. Stroj typu KU800 prošel během zimy generální opravou, při níž dostal klíčové součásti z druhého, nepoužívaného stroje téhož typu, s nimiž by měl vydržet v provozu dalších zhruba 25 let.

Oprava stála 110 milionů korun, řekla ČTK mluvčí firmy Růžena Martínková.

Rypadlo z roku 1981 patří mezi rypadla, která jsou určená především ke skrývce, tedy k odhrabávání zeminy nad uhelnými ložisky, i když občas samo těží i uhlí. Jeho délka se různí podle pracovního režimu a může dosáhnout až ke 150 metrům, výška se potom blíží až k 50 metrům.

Sílné jako lokomotiva

Rypadla typu KU800 jsou zároveň vůbec nejvýkonnějšími rypadly v českých dolech, udává se u nich výkon 5000 kilowattů, tedy zhruba stejně jako u nejsilnějších elektrických lokomotiv. Czech Coal má dvě podobná rypadla i na lomu ČSA, k nim bývá zpravidla stejný počet uhelných rypadel.

Sestává hlavně z oceli a dohromady váží 4300 tun, tedy zhruba stejně, jako všichni obyvatelé šedesátitisícového Mostu dohromady. Jeho pracovní ruka, nazývaná výložník, měří 90 metrů a je na ní kolo s jednotlivými korečky, které vytěží asi 3000 metrů krychlových zeminy za hodinu.

Právě výložník byl jednou z klíčových součástek, které se při opravě měnily. "Byla to zřejmě největší výzva na celé opravě," řekl dnes novinářům Vít Handl z Krušnohorských strojíren Komořany, které opravu prováděly.

Kráčející kolos vydrží dalších 20 let
Původní pětasedmdesátimetrový byl snesen a nahrazen devadesátimetrovým z druhého stroje, který bude v příštích letech odstavený a vrátí se do provozu v dalších letech, aby důl kolem roku 2045 dotěžil. Oba stroje se ještě potkají v provozu kolem roku 2030.

Fotogalerie:

Generálka trvala asi 4,5 měsíce a stála 110 milionů korun. Krom výměny výložníku se měnily převodové skříně a transformátory, opravy se dočkala i hydraulika, která stroj zvedá. Rypadlo se totiž po dole přemisťuje jakýmsi kráčením, při nemž se posouvá po svých podpěrách. Každý krok měří asi tři metry.

"Obvyklá rychlost posunu je asi 15 metrů za den," řekl ČTK vedoucí řidič rypadla Jaroslav Fousek. Na opravu "šel" ovšem stroj rychleji, potřebných 400 metrů mu trvalo asi čtyři hodiny.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz