Lidé z ministerstva dopravy tvrdí, že německého dopravce vyřadili ze hry o sledovanou trať kvůli tomu, že svou nabídku omezil lhůtou 30. září. Kvůli tomu Arrivu vyřadili a cestu k roční smlouvě otevřeli Českým drahám.
„Smlouvu lze podepsat nejdřív 3. listopadu. Vzhledem k tomu, že počátkem listopadu nebude návrh Arrivy závazný, nesplnila podmínku, o níž jsme ji informovali. Aby nenastaly komplikace při zajištění obslužnosti, budeme vyjednávat s ČD, které závaznost nabídky stanovily na požadovaných 70 dní,“ vysvětluje Martin Novák, mluvčí ministerstva dopravy.
Rychlíkovou trasu Plzeň – Most tedy dostanou od 14. prosince na dobu jednoho roku České dráhy. O delší smlouvě, která na tuto roční naváže, teprve rozhodne otevřené výběrové řízení.
PSALI JSME: |
Český šéf Arrivy tvrdí, že ačkoliv jeho společnost nabídla o tři miliony nižší cenu – 37,3 milionu za rok, bylo dopředu jasné, že v souboji nabídek proti ČD neuspěje.
„Neoficiální cestou z ministerstva víme, že stát se soukromým dopravcem smlouvu nebude chtít podepsat a domluví se s Českými drahami. Mediální vyjádření úřadu je jen první krok, jak to udělat oficiální,“ tvrdí Adamka.
Ředitel Arrivy zpochybňuje argument, že o dopravci rozhodla příliš krátká lhůta pro nabídku. Podle jeho slov ho zástupci ministerstva ubezpečili, že toto problém není a údajně se domlouvali na jejím prodloužení.
Arriva: Podmínky mohly splnit jen ČD
„Podpis smlouvy na začátku listopadu je podmínkou, která není pro nového dopravce fakticky splnitelná. Je splnitelná jen pro České dráhy, které dosud na trase jezdily a nic nového zařizovat nemusí,“ míní Adamka, který tvrdí, že rozhodnutí má politický podtext a souvisí s údajně plánovanou výměnou ministra dopravy.
Dosud se o trať Plzeň-Most vedla podivná zákopová válka mezi Arrivou a Českými drahami, do níž ministerstvo příliš nezasahovalo. Jedním z úsměvných motivů klání o trasu byl i moment, kdy státní dopravce upozornil, že Arrivě v jejích motorových vlacích chybí toalety pro vozíčkáře.
Dokonce kvůli tomu manažeři ČD poslali námitky na ministerstvo. Arriva kontrovala, že své vlaky upravila a podmínku bezbariérovosti splňují. To platilo ještě ve středu. Ve čtvrtek v její neprospěch rozhodla „příliš krátká lhůta“.
Nestíháme tendr...
Ministerští úředníci nestihli vyhlásit standardní výběrové řízení pro trať na delší časový úsek, proto má dopravce nyní dostat smlouvu jen na rok. A mezitím dojde ke zmíněné soutěži.
Automaticky se počítalo s tím, že trať dostanou opět České dráhy, ale nabídku podala také Arriva. V září dokonce ministerstvo sdělilo předběžný záměr podepsat díky její levnější nabídce smlouvu právě s ní.