25. července 2016 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Do parního čističe jste nalili vodu, na vrácení nemáte nárok, tvrdí ‚šmejdi‘

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 10Diskuse
Lidé si musejí dát pozor, co a komu podepisují. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lidé si musejí dát pozor, co a komu podepisují. | foto: Ilustrační foto Thinkstock
PRAHA Stále hledají cestičky, jak podvést zákazníka. Vynalézavost spojená s agresivitou provází takzvané „šmejdy“ nejen na neslavně proslulých předváděcích akcích. Důvěřivce se tito podvodníci snaží ošálit také při podomních prodejích a v e-shopech. Třeba bizarními zdůvodněními, proč není možné zakoupené zboží vrátit.

Když si zákazník pořizuje věc mimo kamenný obchod, může až na jasně popsané výjimky od kupní smlouvy do dvou týdnů odstoupit. Třeba když si po několika dnech uvědomí, k čemu jej přesvědčivý vyjednavač na prahu jeho bytu přemluvil.

S takovým „procitnutím“ však „šmejdi“ počítají a do smluv zanášejí nejrůznější vysvětlení, proč nelze zákonnou lhůtu použít.

„Setkali jsme se s případem, kdy při podpisu smlouvy potvrdíte, že jste do kupovaného parního čističe sami nalili vodu a použili jej. V podmínkách smlouvy je pak uvedeno, že nalitím vody dochází ke smísení zboží s jiným, a tudíž od koupě nelze do čtrnácti dnů odstoupit,“ uvádí Lukáš Zelený, hlavní právník spotřebitelské organizace dTest, která se praktikám „šmejdů“ dlouhodobě věnuje.

Výše popsaný případ je protiprávní – šizení u zmíněného nástroje pro úklid domácnosti navíc není nijak výjimečný. Česká obchodní inspekce (ČOI) zaznamenala letos desítky různých písemných stížností týkající se práva na odstoupení od kupní smlouvy.

Útoky na naivní zákazníky podnikají „šmejdi“ různými způsoby: nabídkami na odběr elektřiny nebo mobilních tarifů, ale také podomním prodejem matrací nebo polštářů. Trik v tomto případě spočívá v tom, že běžné sériové zboží vydávají za produkt vyrobený na míru. Pokud by tomu tak skutečně bylo, nemohl by si zákazník nákup rozmyslet.

Nelze vracet rozbalené hygienické zboží

„Často se jedná jen o snahu vyzrát na právo odstoupit do čtrnácti dnů od smlouvy uzavřené u něj doma. Výrobků vnucených během nečekané návštěvy obchodníka se potom tak snadno nezbavíte,“ varuje Lukáš Zelený z dTestu.

Klamavý podomní prodejce.

Kromě zboží (skutečně) vyrobeného na míru existují podle občanského zákoníku i další výjimky, kdy tuto ochrannou lhůtu není možné použít. Zrušit smlouvu nelze třeba u rozbaleného hygienického zboží, jako jsou zubní kartáčky, časopisy nebo třeba malířské barvy, které už zákazník smíchal s jinými.

Kolik pokusů o ošizení v souvislosti se zákonnou lhůtou se v Česku objevuje, není možné přesně spočítat. Řadu případů lidé nenahlásí. „Když se na nás obrátí osobně nebo telefonicky, dostanou vhodnou radu. Takové dotazy však neevidujeme. Ze zkušenosti můžu říct, že jde o desítky,“ líčí mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Do evidence inspektorů se dostávají pouze písemná podání, kterých bylo letos v rámci této problematiky 44. Případy týkající se telekomunikačních a energetických služeb však pracovníci z inspekce rovnou odklánějí na Český telekomunikační úřad, respektive Energetický regulační úřad, které mají jejich řešení v kompetenci.

Jiná strategie „šmejdů“ zase využívá toho, že od nich zákazník ochrannou lhůtu dostane, ale je mu k ničemu. Když se pokusí dodavatele kontaktovat, má leckdy smůlu (viz příběh v boxu pod textem).

Trik se zasláním zboží

Kapitolou samou pro sebe je prodej na internetu. Více než polovina podání na ČOI cílila právě na něj. Prodejci se mimo jiné pokouší lidem namluvit, že jsou pouze zprostředkovateli mezi nimi a původním dodavatelem zboží. Tím se často protizákonně zříkají odpovědnosti za reklamace či žádosti o zrušení kupní smlouvy.

Svérázné vysvětlení některých e-shopů zní, že se na jejich „území“ žádný nákup neodehrává. Svým počínáním podle nich pouze dáváte zmocnění, aby za vás objednané zboží koupily.

„Rozhodující je to, co se skutečně odehrává, nikoliv to, jak situaci e-shop prezentuje. Spotřebitelé, kteří si vyberou zboží označené kupní cenou, vloží ho do nákupního košíku a stiskem tlačítka objednají, jsou bez dalšího kupujícími a prodejcem není nikdo jiný než provozovatel internetového obchodu,“ upřesňuje Lukáš Zelený.

Organizace dTest popisuje, že někteří weboví prodejci využívají dvojí režim smluv. Když si zákazník nechá vybrané zboží zaslat, pak se jedná o klasickou internetovou transakci. Pokud ale zvolí odběr v prodejně, změní e-shop mód na internetovou rezervaci s možností vyzvednutí zboží.

Lidem pak tvrdí, že k uzavření kupní smlouvy dochází až v obchodě. Tím pádem by šlo o prodej v kamenné prodejně a zákazník by ztratil právo na dvoutýdenní ochrannou lhůtu. Jde však o lest mimo zákon, protože zákazník nemá možnost si zboží při prohlížení na internetu prohlédnout.

PROTŘELÍ ZÁMEČNÍCI

Poradenská linka dTestu eviduje desítky případů oklamaných zákazníků společnosti Groziskon s.r.o, vedené Martinem Pšeničkou. Její pracovníci vystupují jako zámečníci, chodí ve dvojici dům od domu a hledají převážně starší lidi, kteří by je pustili do vchodu a hlavně k sobě domů.

Aby zaskočeného seniora dotlačili k výměně stávajícího zámku za nový, údajně bezpečnější, přichází s historkou právě vykradeného bytu v sousedství. Svoji lest podporují nezvaní zámečníci i příběhem o tom, že u toho byla policie a že oslovení museli zahlédnout policejní vozy. Vystrašení lidé, kteří podomním zámečníkům uvěřili, svolili k okamžité výměně vložky zámku u vchodových dveří do bytu.

Cenu se však dozvěděli až při následném předložení kupní smlouvy. Nezvaní zámečníci chtějí za stejné služby pokaždé jinou částku. Senioři platí i kolem deseti tisíc korun v hotovosti hned na ruku. Jsou přitom výslovně upozorňováni, že si to mohou rozmyslet a dostanou své peníze zpět.

Ti, kteří se rozhodli od smlouvy odstoupit, však záhy zjistili, že své peníze už nejspíš neuvidí. Společnost totiž není možné kontaktovat.


Zdroj: dTest

  • 10Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz