Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Do šrotovného poteče více peněz

Ekonomika

  16:02
BERLÍN/BRATISLAVA - Obrovský zájem o prémii za sešrotování auta a koupi nového evropské státy překvapil. Dotace sice pomohla automobilkám přežít zatím nejtíživější období, kvůli nákupní horečce se ale brzo vyčerpá. Impulz pro oživení by tak byl příliš krátký a oživení průmyslu by nedostavilo. Německá i Slovenská vláda proto začaly uvažovat o tom, že na šrotovací prémii uvolní další miliardy eur.

Slováci vyčerpali šrotovací prémii za pár dní. foto: ČTK

Podle německých médií se na navýšení prostředků určených na šrotovací prémii už dohodly strany vládní koalice. Více než polovina prostředků, které na šrotovné německá vláda počátkem roku vyčlenila, totiž už byla spotřebována.

Dosud vláda navýšení prostředků oficiálně odmítala, teď se na prolomení hranice 1,5 miliardy eur (přes 40 miliard Kč) vyčleněných pro šrotovné dohodla. Objem dodatečných prostředků sice není znám, údajně však trvá původní časový limit pro čerpání státní prémie do konce tohoto roku.

Podobně se zachovalo i slovenské ministerstvo hospodářství, které na šrotovné navrhlo vyčlenit dalších 33,2 milionu eur (přes 890 milionů Kč). Vláda dnes ale jednání o dalších penězích přerušila na návrh ministerstva financí, které chce nejprve dosavadní fungování šrotovného vyhodnotit.

"Potřebujeme určitý čas, abychom zhodnotili přínosy a zápory tohoto opatření. Nejvíce nás samozřejmě zajímá výběr DPH z prodaných automobilů," řekl po jednání vlády státní tajemník ministerstva financí Peter Kažimír.

Šrotovné platí pár dní, ale dotace už dochází

Slovenská vláda zpřístupnila motoristům šrotovné od 9. března. Celková státní dotace 33,2 milionu eur měla vystačit na sešrotování a koupi 22.130 vozů. Peníze se však při zachování současného zájmu motoristů podle ministerstva hospodářství vyčerpají již tento čtvrtek. O státní příspěvek do 1500 eur na jedno vozidlo do úterý dopoledne totiž projevilo zájem už více než 17.000 lidí.

Německo nyní nabízí prémii ve výši 2500 eur (přes 68.000 Kč) každému, kdo si koupí nový vůz a nechá sešrotovat nejméně devět let starý. Původně schválený objem prostředků stačí na uspokojení 600.000 žadatelů o šrotovné. Spolkový úřad pro ekonomiku (BAFA) k dnešku přijal téměř 347.000 podaných žádostí. Protikrizové opatření pomohlo nejen německým výrobcům automobilů, ale také české Škodě, jejíž nová Fabia se v únoru stala druhým nejprodávanějším modelem na německém trhu.

Autoři: ,