11. října 2011 15:16 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dobeš zchladil Jančuru.
Trať do Brna mu nedá

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 7Diskuse
Radim Jančura. Vlak Regiojet společnosti Student Agency vyrazil na koleje. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Radim Jančura. Vlak Regiojet společnosti Student Agency vyrazil na koleje. | foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny
PRAHA Ministr dopravy Pavel Dobeš odmítl nabídku soukromého dopravce RegioJet na převzetí rychlíkové dopravy na trati Praha-Brno-Břeclav. Na dnešním setkání s novináři to uvedl majitel RegioJetu Radim Jančura.

Soukromý dopravce zájem o provoz na trati oznámil koncem září s tím, že vlastní provoz by zahájil v prosinci roku 2012. Na rozdíl od Českých drah zde chtěl provozovat dopravu bez státních dotací. Ministerstvo dopravy uvedlo, že plánuje soutěže všech zájemců o provozování dálkových vlaků.

Ministerstvo dopravy odmítnutí nabídky RegioJetu potvrdilo, firma podle něj chtěla, aby rozhodlo příliš rychle. Do konce roku svolá úřad setkání všech zájemců o provozování dálkové železniční dopravy. "Mým cílem jsou transparentní a férové soutěže vedoucí ke kvalitní a efektivní dopravě," popsal ministr Dobeš.

ČTĚTE TAKÉ:

Setkání by se kromě Českých drah a RegioJetu měli účastnit i další možní zájemci, tedy Veolia Transport, Arriva, Abellio CZ a společnost Leo Express podnikatele Leoše Novotného, který vstup na rychlíkový trh plánuje na konec roku 2012.

Podle ministerstva převzetí trati ze strany RegioJetu brání především skutečnost, že trať mezi Prahou a Břeclaví je významný mezinárodní tah.

RegioJet by tak musel České dráhy nahradit nejen v úseku mezi hlavním městem a rakouskými hranicemi, ale na celé délce tras mezinárodních rychlíků, které chce od národního dopravce převzít.

Jančura: S cizinou už jednáme

Podle Jančury už jeho společnost s německými a rakouskými dopravci jedná. Nejdříve ale potřebuje mít od ministerstva přidělené časové sloty na průjezd českým územím. Pokud by ministerstvo dopravy na návrh RegioJetu přistoupilo, stát by tak ušetřil až 100 milionů korun, kterými nyní Českým drahám dorovnává ztrátu z provozování rychlíkových spojů na této trati.

Podle analýz ministerstva dopravy ale jedinou tratí, na které se v Česku může železniční dopravce bez dotací uživit, je trať Praha-Ostrava. Vstupu dalších firem na železnici podle úřadu brání také desetileté smlouvy s Českými drahami, které neumožňují redukovat objednávku spojů u národního dopravce o víc než pět procent ročně.

Křišťálová lupa - hlasování 2011

Argument ministerstva týkající se nevyhnutelnosti dotací odmítl Aleš Ondrůj, mluvčí společnosti Student Agency, která RegioJet provozuje.

Společnost má podle něj kalkulace, ze kterých vyplývá, že provoz na trati Praha-Brno-Břeclav by mohl být za určitých okolností ziskový. Především by podle Ondrůje bylo potřeba, aby se zde nacházel pouze jeden dopravce. Dva konkurující si dopravci by se na této trati údajně neuživili.

ČTK, Lidovky.cz
  • 7Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.