Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Dodávky začnou od ledna platit mýtné, stát chce vyrovnat propad příjmů

Ekonomika

  10:24aktualizováno  11:24
PRAHA - Automobily nad 3,5 tuny budou na tuzemských dálnicích platit mýtné již od příštího roku. Dnes to schválila Poslanecká sněmovna. Mýtné dosud platí vozidla nad 12 tun, nově se tedy rozšíří i na menší auta. Mýtné se bude platit nejen podle počtu náprav, ale třeba i podle ročního období nebo denní doby.

Kromě zavedení mýtného pro „dodávky“ o hmotnosti mezi 3,5 a 12 tunami návrh obsahuje i takzvané elektronické viněty, tedy náhradu klasických dálničních známek pro osobní automobily.

„Klasické mýto pro vozidla nad 3,5 tuny a veškeré euronormy by mohly platit od ledna 2010. Je otázka, jestli kvůli technickým záležitostem nezavést elektronické viněty až od roku 2011,“ řekl LN předseda hospodářského výboru Oldřich Vojíř (ODS).  

 Stát na zavedení mýtného pro dodávky vydělá. Dnes musejí kupovat provozovatelé těchto vozidel, chtějí-li jezdit po zpoplatněných silnicích, kupon v hodnotě osmi tisíc korun. „Výnosy z mýtného z malých nákladních vozů by měly být v řádu stovek milionů korun ročně.“

Podle studie ČVUT z března letošního roku by stát mohl příští rok získat z dodávek o 134 milionů korun více.

 Návrh navíc počítá s tím, že by ministerstvo mohlo vyhláškou snížit či naopak zvýšit v určitých dnech v týdnu či částech dne sazbu mýta. „Můžeme tak docílit určité regulace provozu, ekonomické regulace,“ řekl Oldřich Vojíř.

 Studie ČVUT také uvádí, že výkonové zpoplatnění - tedy mýto -je lepší v době krize, protože na rozdíl od paušálu si dopravci mohou spotřebu regulovat.

Elektronické viněty řidiči vítají, tvrdí průzkum
Podle Ústředního automotoklubu se motoristům líbí i přechod z dálničních známek na elektronické viněty. „Oceňují především přenositelnost mezi jednotlivými auty v rodině,“ řekl Pavel Kuchálik, mluvčí ÚAMK.

Celkem 66 procent motoristů dotazovaných v průzkumu ÚAMK se změnou na elektronické kupony souhlasí, zbylá třetina více či méně nesouhlasí. Přenositelnost vinět by využilo 83 procent dotázaných, kteří vlastní dvě a více aut.

 Nápad na zavedení elektronických vinět místo nalepovacích známek oznámil tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček loni v březnu. Nový systém měl fungovat již letos, nepodařilo se ho však uzákonit. Viněty velké asi jako krabička od sirek budou fungovat v rámci již postaveného mýtného systému, který pro stát spravuje společnost Kapsch.

Osobní auta by ale nadále platila například za měsíc či rok, nikoli za ujetou vzdálenost jako kamiony. Výhodou vinět má být mimo jiné také lepší řízení dopravních toků na dálnicích. Otázkou zůstává dodavatel - zda elektronické viněty dodá Kapsch, nebo stát vypíše na dodávky tendr.

Autoři: ,

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...