24. června 2016 9:56 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Smlouva za 3,3 miliardy. České dráhy se dohodly se správou železnic o převodu nádraží

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Záběr pražského Hlavního nádraží očima kamery TV Playtvák. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Záběr pražského Hlavního nádraží očima kamery TV Playtvák. | foto: Reprofoto Playtvák
PRAHA České dráhy a Správa železniční dopravní cesty v pátek podepsaly smlouvu o převodu nádraží v hodnotě 3,3 miliardy korun. Státní správce kolejí tím získá zhruba 1500 nádražních budov včetně 316 zaměstnanců, kteří se o ně starají. Fyzicky nabude převod části závodu Českých drah účinnosti k 1. červenci, řekl na pátečním setkání s novináři předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Přesun nádraží od dopravce ke státnímu správci infrastruktury schválila vláda už koncem loňského roku a následně jej potvrdily i všechny orgány Českých drah. Od převodu nádraží si stát slibuje zlepšení údržby mnohdy zanedbaných stanic, protože státní správa může na jejich opravy čerpat více peněz z fondů EU než České dráhy, které jsou akciovou společností, byť rovněž ve vlastnictví státu. Na rozdíl od Českých drah, které mohou z dotací do oprav vložit maximálně 40procentní podíl evropských peněz, státní správce infrastruktury může dosáhnout až na 85procentní dotaci.

Během dvou měsíců provedou zaměstnanci SŽDC inventarizaci nového majetku, kupní cena se poté může ještě drobně změnit, uvedl mluvčí správy železnic Jakub Ptačinský. V prví fázi oprav nádraží má SŽDC přichystánu zhruba miliardu korun. Ještě letos chce začít s drobnějšími opravami, na které nebude nutné získávat stavební povolení. Mezi nádražími má správce železnic vytipovaných šest desítek budov, které jsou v nejkritičtějším stavu.

České dráhy plánují část získaných peněz použít na snížení zadlužení a část na modernizaci provozu. „V posledních letech se investovalo zejména do nákupu kolejových vozidel, nyní budeme investovat do zázemí pro zaměstnance,“ uvedl Krtek. Peníze tak budou směřovat na modernizaci vlakových dep a opraven, nákup nových strojů a obecně na zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců.

Součástí prodeje nádražních budov má být i pražské hlavní nádraží, naopak se netýká pražského Masarykova nádraží nebo hlavního nádraží v Brně. U Masarykova nádraží nejsou vyřešeny vlastnické vztahy a převod brněnského nádraží komplikuje nedořešená otázka přesunu stanice do jiné lokality. Tato nádraží by měla být součástí převodu dalšího balíku majetku. Kromě nich se mluví rovněž o převodu některých prvních nástupišť ve stanicích, která rovněž nejsou součástí nynějšího převodu. Další položkou pak mají být pozemky pod kolejemi.

ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Vedoucí ekonomického oddělení

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Hl. m. Praha, Středočeský kraj

Najdete na Lidovky.cz