11. září 2014 6:36 Lidovky.cz > Byznys > Revoluce v dopravě

S TGV z Paříže do Prahy? Zaspali jsme,
všichni nás objíždí, míní odborník

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
vlak TGV | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy vlak TGV | foto: ČTK
PRAHA Prezident Miloš Zeman na návštěvě Francie prohlásil, že by si přál, aby rychlovlaky TGV jezdily z Paříže až do Prahy. Podle experta na železniční dopravu Petra Šlegra Česko s vysokorychlostními tratěmi zaspalo. „U nás bylo rozhodnutí místo vysokorychlostních tratí opravovat koridory na rychlost 70 až 160 kilometrů v hodině a přitom ta oprava koridorů stála někdy až 60 procent z ceny nové tratě,“ míní. Kdyby byla politická vůle, mohlo by podle Šlegra jezdit TGV plnou rychlostí do Prahy už za 10 let.

Lidovky.cz: Na návštěvě Francie prezident Miloš Zeman řekl, že chce, aby rychlovlak TGV jezdil jednou z Paříže až do Prahy. Myslíte si, že je to možné?
Určitě je. TGV k nám už mělo jezdit dávno. Problém ale je, že Česká republika za těch posledních 25 let modernizovala takzvaný koridor do Plzně a z Plzně do Chebu, ale ten koridor je pomalý. Takže, kdyby se ta trať postavila v parametrech vysokorychlostní trati, tak sem TGV už mohlo dávno jezdit.

Lidovky.cz: Takže současné projekty nepočítají s vysokorychlostními vlaky?
Dalo by se to tak říct. Na železnici nebyla atmosféra, aby se začaly stavět vysokorychlostní tratě a také bylo omezení technologické, protože jsme neuměli v 90. letech podobné věci projektovat a stavět. Bohužel, mezitím nás začala Evropa objíždět a Česko se stalo skanzenem železnice. Už teď je pět minut po dvanácté a mělo by se s tím začít něco dělat. Na druhou stranu je důležité říct, že ten stav nezpůsobil zlý Brusel, ale taková ta česká malost. Ty tratě tady prostě dlouho nikdo nechtěl. A když je někdo chtěl, tak byl označen za fantastu a snílka.

TGV

Jde o označení pro vysokorychlostní vlaky (Train à Grande Vitesse) francouzských státních drah pro přepravu cestujících, obdobu japonského systému Šinkansen. Vlaky TGV jsou elektricky poháněná vozidla, pohybující se po kolejích normálního rozchodu. Pro umožnění vysoké provozní rychlosti (kolem 300 km/h) jsou pro ně zpravidla budovány vysokorychlostní tratě bez úrovňových křížení a s mimořádně velkými poloměry oblouků.

Lidovky.cz: Kdyby se Česko teď rozhodlo, že chce vysokorychlostní tratě, můžete odhadnout, jak dlouho by stavba trvala a kolik by přibližně stála?
Jako příklad můžeme vzít Španělsko. To začalo v 90. letech stavět vysokorychlostní tratě téměř na zelené louce. Od prvního nápadu do zprovoznění jim to trvalo tak devět let. Dnes je Španělsko železniční velmoc Evropy. Kdyby byla politická vůle, tak v Česku se dá za deset let postavit řekněme tak 300 kilometrů vysokorychlostní tratě. To je přibližně od hranic s Německem do Prahy a do Brna.

Lidovky.cz: A kolik by to přibližně stálo?
Ta cena se pohybuje v částce od 10 do 30 milionů eur (cca 280 - 840 milionů korun) na kilometr. Dá se říct, že je to srovnatelné s cenou dálnice - možná o trochu dražší, ale lze říct, že vysokorychlostní trať má vyšší přepravní kapacitu než taková dálnice. Navíc je bezpečnější a energeticky úspornější. Můj kolega spočítal, že takovou tratí se energetická náročnost na přepravení jednoho člověka rovná 0,8 litru benzínu na 205 kilometrů.

Lidovky.cz: Španělé začali stavět v době, kdy podobné rozhodnutí mohlo po revoluci padnout i v Česku. Jaký směr ve vývoji dopravy zvolili tehdejší čeští politici?
U nás bylo rozhodnutí místo vysokorychlostních tratí opravovat koridory na rychlost 70 až 160 kilometrů v hodině a přitom ta oprava koridorů stála někdy až 60 procent z ceny nové tratě. Je to, jako by se rozhodlo, že místo dálnice se zmodernizuje silnice první třídy, ale protože je silnice klikatá, tak se tam moc nepovede zvýšit rychlost. My jsme potřebovali, aby se vedle té pomyslné silnice postavila nová dálnice - rovnější a rychlejší.

Lidovky.cz: I kdyby TGV jelo z Paříže do Prahy, nemuselo by přes Německo zpomalit?
Problém je, že takové tratě musí být vždy společným projektem. Německo není v Evropě jednička a spíš staví tratě od severu k jihu. Propojují se sami. Říkají tomu Projekt sjednocení. TGV ale stejně nemusí jet po speciálních kolejí.

Lidovky.cz: Má pak ale smysl, aby TGV jelo z Paříže do Prahy, když by v Německu stejně zpomalilo?
Důležité je, aby se tou vysokorychlostní tratí spojila hospodářská centra. Třeba Praha - Plzeň. Má to smysl. I když jede vlak jen chvíli rychle, tak si udělá náskok a může obsloužit víc míst.

Lidovky.cz: Není škoda, že nevyužíváme výhodné polohy České republiky?
Ano, je. Prezident Zeman říkal, že ta trať by z Paříže měla jít do Prahy a pak dál, protože my tu trať potřebujeme nejen pro cestování do zahraničí, ale i pro vnitrostátní dopravu. Je ale důležité být prostě na tom tranzitu.

jzlJakub Zelenka
  • 9Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.