Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Dopravní podnik odstaví kvůli technické závadě šest desítek tramvají

Ekonomika

  18:04aktualizováno  20:40
PRAHA - Pražský dopravní podnik (DPP) odstaví kvůli technické chybě tramvaje 14T od tuzemského výrobce Škoda Transportation, které jsou známé jako Porsche. Závadu objevil dopravní podnik u šesti tramvají, od středy 6. srpna preventivně odstaví i zbylých 53 kusů stejného typu, uvedl v tiskové zprávě. Výrobce o závadách zatím nebyl informován.

Tramvaj v designu Porsche foto: Lidové noviny

Cestující by podle dopravního podniku dočasné přerušení provozu tohoto typu tramvají pocítit neměli, v provozu je nahradí jiná nízkopodlažní vozidla. DPP má celkem k dispozici 936 vozů, z toho je 59 tramvají typu 14T.

"Neprodleně se spojím s generálním ředitelem společnosti Škoda Transportation, abychom společně projednali způsob opravy a následnou úhradu nákladů. Chtěl bych zdůraznit, že naší prvořadou prioritou je bezpečnost provozu, z tohoto důvodu také okamžitě přikročíme k revizi ostatních tramvají tohoto typu," uvedl generální ředitel a předseda představenstva DPP Jaroslav Ďuriš.

ČTĚTE TAKÉ:

Výrobce tramvají zatím o potížích s vozy prý neví. "Bohužel v tento moment nemáme o problémech tramvají žádné oficiální informace, ale jsme ochotni poskytnout dopravnímu podniku pomoc při zjištění příčiny závady a navržení jejího způsobu opravy," reagovala mluvčí společnosti Škoda Transportation Lubomíra Černá.

Problémem jsou podle dopravního podniku trhliny na konzolách určených k uchycení táhel, která vedou podvozek a přenášejí tažné a brzdné síly. Nález už DPP oznámil Drážnímu úřadu. Bezpečnost provozu podle DPP ohrožena nebyla a není. Tramvaje 14T vyrobené pro pražský dopravní podnik byly schváleny do provozu 17. ledna 2006 a mají najeto průměrně 315.000 kilometrů.

DPP měl s tramvajemi 14T problémy i v minulosti. Dopravce objevil u 50 kusů závady na převodovce. Potíže měl také s novějším typem tramvají 15T, rovněž od Škody Transportation. Na konci roku 2012 na ně dopravce podal na 400 reklamací kvůli řadě drobných závad - problémy měly vozy například s brzdami nebo koly.

O tramvajích 14T (Porsche) a jejich provozu na pražských ulicích:

- Nová nízkopodlažní tramvaj 14T s designem Porsche vyrobená pro Prahu vyjela do zkušebního provozu v tamních ulicích v prosinci 2005. V běžném provozu jsou pak tramvaje od dubna 2006.

- Jedna tramvaj 14T vyšla hlavní město přibližně na 58 milionů korun. Vozy mají najeto průměrně 315.000 kilometrů.

- Pražskému dopravnímu podniku (DPP) dodala tramvaje 14T plzeňská Škoda Transportation, jejíž vozidla jezdí kromě ČR také v USA, Itálii, Polsku nebo Lotyšsku.

- Nákup tramvají kritizovali někteří zastupitelé, podle nichž jsou 14T nepohodlné, hlučné a ničí koleje. Některým cestujícím také vadí, že tramvaj je nízkopodlažní jen zčásti a je v ní málo místa.

- V roce 2009 například pražský dopravní podnik zakázal jízdu 14T na některých tratích. Důvodem pro zákaz byl špatný stav tramvajových kolejí v Praze, k jehož zhoršování tento typ tramvají údajně přispíval. Výrobce tramvají to však odmítl.

- Podle některých kritiků neotočné podvozky tramvají 14T brousí v obloucích kolejnice a jejich vozy jsou velmi těžké. V srpnu 2012 také televize Nova uvedla, že téměř polovina tramvají 14T má problémy s převodovkami, a nemůže proto do provozu.

- Na dodávku 59 tramvají 14T pro Prahu navázala ještě zakázka 250 nových vozů 15T ForCity za zhruba 19,2 miliardy korun (do provozu na pražských tratích přicházejí od února 2011).

- Zakázka na 15T ale dlouhodobě zatěžuje hospodaření DPP, podnik ve věci tramvají podal také stovky reklamací, například na poruchy brzd. Původní kontrakt z roku 2006 uzavřelo město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS).

- DPP se nyní rozhodl odstavit tramvaje 14T kvůli technické chybě. Závadu podnik objevil u šesti tramvají, od středy 6. srpna preventivně odstaví i zbylých 53 kusů stejného typu.

- Tramvaj 14T může jet až šedesátikilometrovou rychlostí. Má pět článků spojených klouby. Je široká 2,4 metru a vysoká 3,3 metru. Podlaha je 35 centimetrů nad zemí. Do tramvaje se vejde 279 cestujících, z toho 69 jich může sedět. Vozidlo je vybaveno vnitřním kamerovým systémem.

- Interiér tramvaje 14T získal podle Design centra ČR ocenění Vynikající výrobek roku 2007.

Autoři: ,

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...