5. srpna 2014 18:04, aktualizováno  20:40 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dopravní podnik odstaví kvůli
technické závadě šest desítek tramvají

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Tramvaj v designu Porsche | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tramvaj v designu Porsche | foto: Lidové noviny
PRAHA Pražský dopravní podnik (DPP) odstaví kvůli technické chybě tramvaje 14T od tuzemského výrobce Škoda Transportation, které jsou známé jako Porsche. Závadu objevil dopravní podnik u šesti tramvají, od středy 6. srpna preventivně odstaví i zbylých 53 kusů stejného typu, uvedl v tiskové zprávě. Výrobce o závadách zatím nebyl informován.

Cestující by podle dopravního podniku dočasné přerušení provozu tohoto typu tramvají pocítit neměli, v provozu je nahradí jiná nízkopodlažní vozidla. DPP má celkem k dispozici 936 vozů, z toho je 59 tramvají typu 14T.

"Neprodleně se spojím s generálním ředitelem společnosti Škoda Transportation, abychom společně projednali způsob opravy a následnou úhradu nákladů. Chtěl bych zdůraznit, že naší prvořadou prioritou je bezpečnost provozu, z tohoto důvodu také okamžitě přikročíme k revizi ostatních tramvají tohoto typu," uvedl generální ředitel a předseda představenstva DPP Jaroslav Ďuriš.

ČTĚTE TAKÉ:

Výrobce tramvají zatím o potížích s vozy prý neví. "Bohužel v tento moment nemáme o problémech tramvají žádné oficiální informace, ale jsme ochotni poskytnout dopravnímu podniku pomoc při zjištění příčiny závady a navržení jejího způsobu opravy," reagovala mluvčí společnosti Škoda Transportation Lubomíra Černá.

Problémem jsou podle dopravního podniku trhliny na konzolách určených k uchycení táhel, která vedou podvozek a přenášejí tažné a brzdné síly. Nález už DPP oznámil Drážnímu úřadu. Bezpečnost provozu podle DPP ohrožena nebyla a není. Tramvaje 14T vyrobené pro pražský dopravní podnik byly schváleny do provozu 17. ledna 2006 a mají najeto průměrně 315.000 kilometrů.

DPP měl s tramvajemi 14T problémy i v minulosti. Dopravce objevil u 50 kusů závady na převodovce. Potíže měl také s novějším typem tramvají 15T, rovněž od Škody Transportation. Na konci roku 2012 na ně dopravce podal na 400 reklamací kvůli řadě drobných závad - problémy měly vozy například s brzdami nebo koly.

O tramvajích 14T (Porsche) a jejich provozu na pražských ulicích:

- Nová nízkopodlažní tramvaj 14T s designem Porsche vyrobená pro Prahu vyjela do zkušebního provozu v tamních ulicích v prosinci 2005. V běžném provozu jsou pak tramvaje od dubna 2006.

- Jedna tramvaj 14T vyšla hlavní město přibližně na 58 milionů korun. Vozy mají najeto průměrně 315.000 kilometrů.

- Pražskému dopravnímu podniku (DPP) dodala tramvaje 14T plzeňská Škoda Transportation, jejíž vozidla jezdí kromě ČR také v USA, Itálii, Polsku nebo Lotyšsku.

- Nákup tramvají kritizovali někteří zastupitelé, podle nichž jsou 14T nepohodlné, hlučné a ničí koleje. Některým cestujícím také vadí, že tramvaj je nízkopodlažní jen zčásti a je v ní málo místa.

- V roce 2009 například pražský dopravní podnik zakázal jízdu 14T na některých tratích. Důvodem pro zákaz byl špatný stav tramvajových kolejí v Praze, k jehož zhoršování tento typ tramvají údajně přispíval. Výrobce tramvají to však odmítl.

- Podle některých kritiků neotočné podvozky tramvají 14T brousí v obloucích kolejnice a jejich vozy jsou velmi těžké. V srpnu 2012 také televize Nova uvedla, že téměř polovina tramvají 14T má problémy s převodovkami, a nemůže proto do provozu.

- Na dodávku 59 tramvají 14T pro Prahu navázala ještě zakázka 250 nových vozů 15T ForCity za zhruba 19,2 miliardy korun (do provozu na pražských tratích přicházejí od února 2011).

- Zakázka na 15T ale dlouhodobě zatěžuje hospodaření DPP, podnik ve věci tramvají podal také stovky reklamací, například na poruchy brzd. Původní kontrakt z roku 2006 uzavřelo město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS).

- DPP se nyní rozhodl odstavit tramvaje 14T kvůli technické chybě. Závadu podnik objevil u šesti tramvají, od středy 6. srpna preventivně odstaví i zbylých 53 kusů stejného typu.

- Tramvaj 14T může jet až šedesátikilometrovou rychlostí. Má pět článků spojených klouby. Je široká 2,4 metru a vysoká 3,3 metru. Podlaha je 35 centimetrů nad zemí. Do tramvaje se vejde 279 cestujících, z toho 69 jich může sedět. Vozidlo je vybaveno vnitřním kamerovým systémem.

- Interiér tramvaje 14T získal podle Design centra ČR ocenění Vynikající výrobek roku 2007.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz