Cestující by podle dopravního podniku dočasné přerušení provozu tohoto typu tramvají pocítit neměli, v provozu je nahradí jiná nízkopodlažní vozidla. DPP má celkem k dispozici 936 vozů, z toho je 59 tramvají typu 14T.
"Neprodleně se spojím s generálním ředitelem společnosti Škoda Transportation, abychom společně projednali způsob opravy a následnou úhradu nákladů. Chtěl bych zdůraznit, že naší prvořadou prioritou je bezpečnost provozu, z tohoto důvodu také okamžitě přikročíme k revizi ostatních tramvají tohoto typu," uvedl generální ředitel a předseda představenstva DPP Jaroslav Ďuriš.
ČTĚTE TAKÉ: |
Výrobce tramvají zatím o potížích s vozy prý neví. "Bohužel v tento moment nemáme o problémech tramvají žádné oficiální informace, ale jsme ochotni poskytnout dopravnímu podniku pomoc při zjištění příčiny závady a navržení jejího způsobu opravy," reagovala mluvčí společnosti Škoda Transportation Lubomíra Černá.
Problémem jsou podle dopravního podniku trhliny na konzolách určených k uchycení táhel, která vedou podvozek a přenášejí tažné a brzdné síly. Nález už DPP oznámil Drážnímu úřadu. Bezpečnost provozu podle DPP ohrožena nebyla a není. Tramvaje 14T vyrobené pro pražský dopravní podnik byly schváleny do provozu 17. ledna 2006 a mají najeto průměrně 315.000 kilometrů.
DPP měl s tramvajemi 14T problémy i v minulosti. Dopravce objevil u 50 kusů závady na převodovce. Potíže měl také s novějším typem tramvají 15T, rovněž od Škody Transportation. Na konci roku 2012 na ně dopravce podal na 400 reklamací kvůli řadě drobných závad - problémy měly vozy například s brzdami nebo koly.
O tramvajích 14T (Porsche) a jejich provozu na pražských ulicích:- Nová nízkopodlažní tramvaj 14T s designem Porsche vyrobená pro Prahu vyjela do zkušebního provozu v tamních ulicích v prosinci 2005. V běžném provozu jsou pak tramvaje od dubna 2006. - Jedna tramvaj 14T vyšla hlavní město přibližně na 58 milionů korun. Vozy mají najeto průměrně 315.000 kilometrů. - Pražskému dopravnímu podniku (DPP) dodala tramvaje 14T plzeňská Škoda Transportation, jejíž vozidla jezdí kromě ČR také v USA, Itálii, Polsku nebo Lotyšsku. - Nákup tramvají kritizovali někteří zastupitelé, podle nichž jsou 14T nepohodlné, hlučné a ničí koleje. Některým cestujícím také vadí, že tramvaj je nízkopodlažní jen zčásti a je v ní málo místa. - V roce 2009 například pražský dopravní podnik zakázal jízdu 14T na některých tratích. Důvodem pro zákaz byl špatný stav tramvajových kolejí v Praze, k jehož zhoršování tento typ tramvají údajně přispíval. Výrobce tramvají to však odmítl. - Podle některých kritiků neotočné podvozky tramvají 14T brousí v obloucích kolejnice a jejich vozy jsou velmi těžké. V srpnu 2012 také televize Nova uvedla, že téměř polovina tramvají 14T má problémy s převodovkami, a nemůže proto do provozu. - Na dodávku 59 tramvají 14T pro Prahu navázala ještě zakázka 250 nových vozů 15T ForCity za zhruba 19,2 miliardy korun (do provozu na pražských tratích přicházejí od února 2011). - Zakázka na 15T ale dlouhodobě zatěžuje hospodaření DPP, podnik ve věci tramvají podal také stovky reklamací, například na poruchy brzd. Původní kontrakt z roku 2006 uzavřelo město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS). - DPP se nyní rozhodl odstavit tramvaje 14T kvůli technické chybě. Závadu podnik objevil u šesti tramvají, od středy 6. srpna preventivně odstaví i zbylých 53 kusů stejného typu. - Tramvaj 14T může jet až šedesátikilometrovou rychlostí. Má pět článků spojených klouby. Je široká 2,4 metru a vysoká 3,3 metru. Podlaha je 35 centimetrů nad zemí. Do tramvaje se vejde 279 cestujících, z toho 69 jich může sedět. Vozidlo je vybaveno vnitřním kamerovým systémem. - Interiér tramvaje 14T získal podle Design centra ČR ocenění Vynikající výrobek roku 2007. |