Bárta uvedl, že podá trestní oznámení na bývalého ředitele firmy
ČD Cargo Josefa Bazalu.
Kmotři na dopravěNový ministr dopravy Bárta chce prověřit všechny smlouvy ministerstva dopravy a závazky z nich plynoucí. Řada smluv je podle něj nemravných, jako příklad uvedl ministr kontrakt se |
"Auditorská společnost KPMG konstatuje, že v ČD Cargo docházelo k řadě závažných kroků, které poškozovaly ČD Cargo," uvedl Bárta. Podle něj nelze garantovat, že firma skončí letošní hospodaření v zisku. To je prý dáno právě tím, že řadu zakázek si podnik domluvil pod cenou vlastních nákladů.
Policie by to proto měla podle ministra prošetřit. Konkrétní názvy firem a podrobná čísla nechtěl ministr zveřejnit, neboť by to podle něj mohlo poškodit zájmy České republiky. Bárta rovněž považuje za nutné znovu obměnit vedení firmy. Jediným akcionářem ČD Cargo jsou České dráhy.
Čtěte více: |
Nové vedení ČD Cargo už zastavilo tendr na nákup potravinářských vagonů. Podezřelý tendr byl spolu se špatným hospodařením a bráněním forenznímu auditu důvodem k odvolání představenstva ČD Carga koncem června.
Poté, co valná hromada ČD Carga, reprezentovaná vedením mateřských Českých drah, odvolala představenstvo Carga v čele s Josefem Bazalou, rezignovali na své posty postupně i personální ředitel Pavel Koucký a provozní ředitel Oldřich Mazánek, kterého dnes následoval i jeho zástupce Jiří Witiska.
"Bude se šetřit, ale za právníky si připlatíme"
"Za právní služby budeme utrácet velké peníze," uvedl ministr, který jinak nařídil ve svém resortu důsledné šetření. Podle něj je zřejmé, že smlouva s Kapschem je podezřelá. Kapsch získal před lety zakázku na výstavbu a provoz mýtného systému, celkem za 22 miliard korun, různé dodatky uzavřené později mu však zajišťují další příjmy.
"V tomto resortu nebude zakázka, na kterou bych se důkladně nepodíval," řekl Bárta. Ministr v současnosti zastavil všechny tendry svého úřadu a podřízených organizací, vyjma nákupu soli na zimu a traktorů pro zimní údržbu. Ministr oba tendry nechal prověřit a například sůl se bude tentokrát nakupovat prostřednictvím internetové aukce.
Podle Bárty je řada zakázek ministerstva netransparentní, ministr rovněž uvedl, že je pod tlakem lobbistů. "Vyskytují se zde lidé, kteří mají tendenci ovlivňovat tendry i mojí osobu," podělil se ministr o první zkušenosti s vlastním úřadem. Jako příklad jmenoval podnikatele Iva Rittiga.
Bude na údržbu?
Jinak však bude Bárta tvrdě vyžadovat šetření v celém rezortu. Ředitelství silnic a dálnic musí ušetřit až polovinu ze svého rozpočtu, Správa železniční dopravní cesty pak 40 %. V případě ŘSD by to znamenalo zastavení budovaní už započatých silnic a jejich konzervaci, navíc by se silničářům nedostávalo peněz ani na pravidelnou údržbu.