Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Dopravu podle Bárty ovlivňují kmotři, posvítí si na smlouvy s Kapschem

Ekonomika

  11:12aktualizováno  16:25
PRAHA - Bývalé vedení ČD Cargo poškozovalo firmu zadáváním zakázek, ze kterých plynula ztráta řádově až v desítkách procent. S odvoláním na výsledky mimořádného auditu to uvedl ministr dopravy Vít Bárta. Nový ministr chce také prověřit všechny smlouvy ministerstva dopravy a závazky z nich plynoucí. Řada smluv je podle něj nemravných, jako příklad uvedl ministr kontrakt se společností Kapsch, která provozuje tuzemský mýtný systém.

Vít Bárta byl uveden do funkce ministra dopravy foto: ČTK

Bárta uvedl, že podá trestní oznámení na bývalého ředitele firmy
ČD Cargo Josefa Bazalu.

Kmotři na dopravě

Nový ministr dopravy Bárta chce prověřit všechny smlouvy ministerstva dopravy a závazky z nich plynoucí. Řada smluv je podle něj nemravných, jako příklad uvedl ministr kontrakt se
společností Kapsch, která provozuje tuzemský mýtný systém.

"Okolo zakázek na Ministerstvu dopravy se točí celá řada pochybných lidí a lobbistů," dodal Bárta. Zmínil například podnikatele Iva Rittiga, který bývá označován za kmotra středočeských občanských demokratů. "Před ním bychom měli být velmi na pozoru," řekl Bárta.

"Auditorská společnost KPMG konstatuje, že v ČD Cargo docházelo k řadě závažných kroků, které poškozovaly ČD Cargo," uvedl Bárta. Podle něj nelze garantovat, že firma skončí letošní hospodaření v zisku. To je prý dáno právě tím, že řadu zakázek si podnik domluvil pod cenou vlastních nákladů.

Policie by to proto měla podle ministra prošetřit. Konkrétní názvy firem a podrobná čísla nechtěl ministr zveřejnit, neboť by to podle něj mohlo poškodit zájmy České republiky. Bárta rovněž považuje za nutné znovu obměnit vedení firmy. Jediným akcionářem ČD Cargo jsou České dráhy.

Čtěte více:


Nové vedení ČD Cargo už zastavilo tendr na nákup potravinářských vagonů. Podezřelý tendr byl spolu se špatným hospodařením a bráněním forenznímu auditu důvodem k odvolání představenstva ČD Carga koncem června.

Josef Bazala

Poté, co valná hromada ČD Carga, reprezentovaná vedením mateřských Českých drah, odvolala představenstvo Carga v čele s Josefem Bazalou, rezignovali na své posty postupně i personální ředitel Pavel Koucký a provozní ředitel Oldřich Mazánek, kterého dnes následoval i jeho zástupce Jiří Witiska.

"Bude se šetřit, ale za právníky si připlatíme"
"Za právní služby budeme utrácet velké peníze," uvedl ministr, který jinak nařídil ve svém resortu důsledné šetření. Podle něj je zřejmé, že smlouva s Kapschem je podezřelá. Kapsch získal před lety zakázku na výstavbu a provoz mýtného systému, celkem za 22 miliard korun, různé dodatky uzavřené později mu však zajišťují další příjmy.

"V tomto resortu nebude zakázka, na kterou bych se důkladně nepodíval," řekl Bárta. Ministr v současnosti zastavil všechny tendry svého úřadu a podřízených organizací, vyjma nákupu soli na zimu a traktorů pro zimní údržbu. Ministr oba tendry nechal prověřit a například sůl se bude tentokrát nakupovat prostřednictvím internetové aukce.

Podle Bárty je řada zakázek ministerstva netransparentní, ministr rovněž uvedl, že je pod tlakem lobbistů. "Vyskytují se zde lidé, kteří mají tendenci ovlivňovat tendry i mojí osobu," podělil se ministr o první zkušenosti s vlastním úřadem. Jako příklad jmenoval podnikatele Iva Rittiga.

Bude na údržbu?
Jinak však bude Bárta tvrdě vyžadovat šetření v celém rezortu. Ředitelství silnic a dálnic musí ušetřit až polovinu ze svého rozpočtu, Správa železniční dopravní cesty pak 40 %. V případě ŘSD by to znamenalo zastavení budovaní už započatých silnic a jejich konzervaci, navíc by se silničářům nedostávalo peněz ani na pravidelnou údržbu.

Autor:

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...